Maserati a dezvoltat un motor cu o pre-cameră de ardere, capabil să dezvolte o putere specifică de peste 200 CP/l. Partea bună – sistemul, preluat cu modificări de pe monoposturile de Formula 1, poate fi adaptat oricărui motor, indiferent de capacitate și de arhitectură!
Nettuno, un motor 100% Maserati, este o operă de artă care ar putea influența dezvoltarea viitoarelor propulsoare pe benzină. Acesta are o arhitectură V6 la 90°, o capacitate cilindrică de 3 litri, este supraalimentat cu două turbo-compresoare și dezvoltă 620 CP/7.500 rpm și un cuplu maxim de 730 Nm/3.000-5.500 rpm. Un simplu calcul ne arată că limita psihologică de 200 CP/l este depășită (210 CP/l în cazul lui Nettuno). Raportul de comprimare, deloc spectaculos, este de 11:1. Și atunci, unde este revoluția?
Peste 200 CP/l cu un artificiu
Pentru a înțelege cum funcționează motorul, trebuie să-i studiem ”anatomia”: propulsorul are trei caracteristici, dintre care prima este crucială.
- Pre-camera de ardere – este o cameră suplimentară de ardere, plasată între bujia principală și camera ”tradițională” de ardere, adică deasupra cilindrului. Cele două camere comunică printr-o serie de canale.
- O a doua bujie, poziționată lateral, pentru regimurile în care pre-camera de ardere cu a sa bujie nu este folosită.
- Sistem de injecție dual, cu injecție directă și indirectă, capabil de presiuni de până la 350 bar, pentru scăderea zgomotului, emisiilor și consumului.
Pare complicat? Stai să vezi ce simplu funcționează! Pe scurt, când pistonul urcă pentru a comprima amestecul din camera principală de ardere, injectorul pulverizează benzina (ca la orice motor cu injecție directă). O parte din amestec urcă și pătrunde în pre-camera de ardere prin canale.
Acolo, bujia pre-camerei de ardere îl aprinde, aruncând flăcări înapoi, prin aceleași canale, în camera principală de ardere. Astfel, amestecul principal se aprinde controlat în mai multe zone (6 zone, în cazul lui Nettuno), ca și cum ar avea mai multe bujii și arzând mult mai eficient.
Astfel, la presiuni mari de supra-alimentare, amestecul arde în loc să explodeze, motorul funcționând lin, rotund, în timp ce dezvoltă puteri uriașe.
https://www.youtube.com/watch?v=S66yDKRiXZc
➡ Iată cel mai performant motor din lume! 💡
Bine, bine, dar sistemul de injecție indirectă și a doua bujie (cea laterală) când funcționează? Funcționează doar atunci când pre-camera de ardere nu este utilizată, deci când nu sunt necesare presiuni mari de supraalimentare. Deci, pe românește, când mergi constant și nu ai nevoie de putere mare. Este un sistem indirect clasic, cu presiune de numai 6 bari, nepretențios, care (teoretic) nu se strică niciodată.
Concluzia
Ce are în plus Nettuno față de un motor clasic? Are un set de bujii (care, probabil, va fi schimbat la câteva zeci de mii de km și nu costă o avere), o mini pre-cameră de ardere pasivă (care nu se strică, pentru că e… pasivă) și un sistem dual de injecție (cel indirect are presiune de numai 6 bar, deci nu ar trebui să creeze vreo problemă, cel direct are 350 bar, ca la toate motoarele din zilele noastre). Un propulsor care a cerut o grămadă de resurse pentru a fi dezvoltat, dar care funcționează simplu.
Este un concept perfect adaptabil inclusiv motoarelor turbo cu 3 cilindri, deci să ne așteptăm să-l vedem în viitorii ani inclusiv pe modelele accesibile. În primă instanță, probabil, pe cele ale modelelor grupului FCA și chiar PSA.
Comentați?