Pentru autoturisme nu va fi schimbat sistemul de taxare pentru utilizarea drumurilor

Vehiculele grele din transportul rutier vor fi taxate în funcţie de kilometri parcurşi de la finalul anului 2023, însă pentru autoturisme va rămâne în vigoare rovinieta plătită în funcție de durată, a afirmat ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Cătălin Drulă.
siguranță rutieră

„În toată Europa, în ceea ce priveşte traficul greu, maşinile de peste 7,5 tone, camioane, tiruri, autocare şi aşa mai departe, în aproape toată Europa, dacă nu mă înşel, în 23 din 27 de state membre, se taxează folosirea reţelelor de drumuri naţionale, de autostrăzi, nu pe timp, ca în România, unde cumpărăm o vignetă care e valabilă o zi, o săptămână, o lună, un an, ci pe distanţa parcursă. Chiar şi ţările de lângă noi – Bulgaria, Ungaria, Austria, folosesc deja acest sistem. E vorba ca şi noi să facem această trecere, pentru traficul greu”, a precizat Cătălin Drulă, la Digi 24.

Ministrul Transporturilor a subliniat că pentru autoturisme nu va aplica acest nou sistem de taxare, ci va rămâne în vigoare rovinieta plătită în funcție de durată.

„Pentru maşini mici rămâne acea vignetă, valabilă pe timp, sistemul de acum. Aşa e şi în Austria, pentru autoturisme se plăteşte vigneta austriacă, traficul greu plăteşte la distanţă parcursă. Sunt diverse metode şi sisteme. Unele implică un sistem montat la bordul camionului, altele sunt bazate pe camere care recunosc numerele de înmatriculare, fiecare ţară foloseşte un sistem diferit. E vorba de a ne alinia acestei tendinţe de taxare europeană, ceea ce permite o taxare mai corectă şi a utilizării, şi a poluării cauzate, permite să avem o competiţie mai echilibrată între traficul feroviar şi cel rutier”, a menţionat ministrul Transporturilor.

Ministrul Transporturilor a susţinut că vor avea loc consultări ample cu companiile de transport, inclusiv în legătură cu nivelul noi taxe.

„Lucrurile acetea nu se vor întâmpla peste noapte. Colegii de la Ministerul Fondurilor Europene au datele exacte, dar cred că este vorba de anul 2023, spre sfârşit, pentru introducerea acestui sistem. Vom avea o consultare cu industria. Din ce am tatonat personal, nu există o opoziţie, ba chiar unora le convine: când camionagii au vinieta cumpărată pe timp, sunt tentaţi să folosească cât mai mult acest timp, pentru că îl plăteşti oricum, iar pentru mulţi e mai avantajos acest sistem al taxării la distanţă. Vom avea consultări ample, inclusiv referitor la nivelul acestei taxe, dar aici a fost şi una din condiţii, PNRR-urile statelor membre sunt condiţionate de reforme, deci este un plan de recuperare după pandemie condiţionat de reforme, ori una dintre reforme a fost să taxăm mai corect pe cei care poluează, să avem un raport mai corect între feroviar, care e un mod de transport mai puţin poluant, şi rutier, şi până la urmă e o obligaţie pe care o avem ca stat membru – să introducem acest sistem de taxare”, a explicat Cătălin Drulă.

 

CITEȘTE ȘI:

Contract pentru actualizarea documentației tehnice a VO Mediaș, în lungime de 8,4 km

„Parcul Zburătorilor”, un nou loc de așteptare pentru pasageri la Aeroportul Henri Coandă

Adaugati comentariu