Pe fondul scumpirilor record, 69% dintre consumatorii la nivel global au redus cheltuielile neesenţiale


În următoarele şase luni, consumatorii intenţionează să-şi reducă cheltuielile pentru toate categoriile analizate, cea mai mare scădere fiind prognozată pentru produsele de lux/premium sau produse de designer (53%), călătorii (43%) şi îmbrăcăminte şi încălţăminte (41%). În schimb, alimentele vor scădea cel mai puţin, cu 24%.
”Anul trecut majoritatea ţărilor au înregistrat o inflaţie record, dobânzile la credite au crescut, iar consumatorii au fost nevoiţi să-şi reducă bugetul pentru cheltuielile neesenţiale şi să se orienteze către alternative mai ieftine pentru a face economii. Sondajul arată că tot mai mulţi vânează promoţii şi oferte şi s-au reorientat către „mărcile proprii”, mai ieftine, ale retailerilor. Pentru ca retailerii să reuşească în acest mediu macroeconomic dificil şi să-şi fidelizeze clienţii, trebuie să valorifice şi să diversifice canalele de distribuţie, să ofere preţuri competitive şi să investească într-o mai mare rezistenţă a lanţului de aprovizionare. Tendinţa de creştere a preţurilor va continua şi în acest an, chiar dacă într-un ritm mai redus”, a declarat Ruxandra Târlescu, partener şi lider pentru industria de retail în cadrul PwC România.
Jumătate dintre consumatorii intervievaţi declară că se simt îngrijoraţi de situaţia lor financiară personală, iar 96% au adoptat comportamente de economisire.
Spre exemplu, aproape jumătate (49%) dintre consumatori declară că achiziţionează anumite produse atunci când sunt în ofertă/promoţie, 46% se orientează către comercianţii cu amănuntul care oferă un raport calitate-preţ mai bun, 40% utilizează site-uri de comparaţie pentru a găsi alternative mai ieftine, 34% cumpără în vrac pentru a economisi, iar 32% cumpără „mărcile proprii” ale retailerilor pentru a face economii.
Din punct de vedere demografic, Generaţia X este „cea mai îngrijorată” (47%) şi a luat măsuri în ceea ce priveşte cheltuielile neesenţiale, generaţia Baby Boomers este îngrijorată „într-o oarecare măsură” (33%) şi ia măsuri, în timp ce generaţia Millennials este „îngrijorată”, dar nu îşi schimbă comportamentul.
Mai mult de jumătate dintre consumatori (56%) au declarat că majorarea preţurilor este cea mai frecventă problemă atunci când fac cumpărături în magazinul fizic, dar în aceeaşi măsură sunt îngrijoraţi de lipsa produselor din stoc (42%) şi de disconfortul de a sta la cozi mai lungi (39%).
În cazul cumpărăturilor online, creşterea preţurilor (48%), disponibilitatea produselor (24%) şi termenele de livrare mai lungi decât cele preconizate (24%) sunt principalele motive de îngrijorare raportate.
Cumpărăturile în magazinele fizice rămân în mare parte staţionare de la an la an ca cel mai frecvent mijloc de consum (43%), în timp ce utilizarea smartphone-urilor (34%), a PC-urilor (23%) şi a tabletelor (15%) au scăzut marginal.
În cadrul sondajul Global Consumer Insights Survey au fost intervievaţi 9.180 de consumatori din 25 de state la nivel mondial.
CITEȘTE ȘI:
Afacerile din comerţul cu autovehicule şi motociclete, în creștere cu 6,7% în 2022
Noua Dacia Jogger. Țară, țară, vrem ostași!