Jozsef Tolnay: OTP Leasing se concentrează pe segmentul întreprinderilor mici şi mijloci

Interviu cu Jozsef Tolnay, CEO OTP Leasing
leasing operaţional

OTP Leasing a reluat în 2013 activităţile de finanţare, după suspendarea acestora în noiembrie 2009 şi anunță investiţii în consolidarea portofoliului, prin lansarea unor noi oferte de finanţare pentru persoane juridice. Un loc important în strategia de new business a companiei îl ocupă soluţiile de finanţare destinate jucătorilor din segmentul agricol. Am stat de vorbă cu Jozsef Tolnay, CEO OTP Leasing IFN S.A., pentru a afla care este strategia OTP Leasing pentru 2014 şi care sunt estimările cu privire la evoluţia pieţei şi a leasingului financiar, în mod special.

 

AEx Flote: Care sunt noutăţile legate de prezenţa OTP Leasing pe piaţa românească?

Jozsef Tolnay: Am revenit pe piaţă cu oferte de finanţare auto şi de echipamente, pentru persoane juridice, PFAuri sau alte structuri comerciale. Vorbim despre achiziţii complexe care furnizează servicii financiare transparente acordate clienţilor, constând în vânzarea directă pe website, în reţeaua OBR, vendori, brokeri. Venim cu o strategie nouă, adaptată realităţilor economice actuale, de aceea investim în consolidarea portofoliului şi suntem atenţi la orice oportunitate de dezvoltare din piaţă. În 2014, vom continua ceea ce am început în 2013, adică o activitate de finanţare prudentă pentru sectorul companiilor, în special IMM-uri.

 

AEx Flote: Care a fost dinamica pieţei de finanţare în 2013, comparativ cu anul precedent?

Jozsef Tolnay: În 2013, întreaga piaţă a stagnat, cu excepţia unei uşoare dinamici pe care am văzut-o în agricultură. Clienţii care îşi desfăşoară activitatea în sectorul agricol încep să crească şi în portofoliul nostru. În prezent, 5-10% din totalul finanţărilor vizează această categorie de clienţi, însă preconizăm o creştere exponenţială în următorii ani. Agricultura este un segment care nu mai poate fi ignorat de niciun furnizor de soluţii financiare. O dată, pentru că vorbim de un nucleu de potenţiali clienţi care se dezvoltă foarte mult acum şi au nevoie de bani în acest scop şi, apoi, pentru că agricultura este una dintre cele mai importante motoare de creştere a economiei naţionale. Din discuţiile avute cu reprezentanţii producătorilor de vehicule, condiţiile de acordare ale finanţărilor pentru vehiculele comerciale au fost foarte dure şi majoritatea solicitărilor au fost respinse.

 

AEx Flote: Cum comentaţi acest fapt? Au fost înăsprite condiţiile de aprobare ale dosarelor, a scăzut bonitatea companiilor de transport etc.?

Jozsef Tolnay: Nu este vorba de o înăsprire a condiţiilor de acordare a finanţărilor, cât mai degrabă despre o prudenţă de care era nevoie. Înainte de criză, leasingul se făcea oarecum hazardat, iar efectele nu au întârziat să apară. De aceea, credem că este mult mai săsnătos, atât pentru noi cât şi pentru clienţi, să acordăm finanţare în condiţii cât mai sigure, pentru a minimiza pierderile şi a avea un portofoliu solid şi sănătos.

 

AEx Flote: Pe ce categorii de produse/clienţi doriţi să vă axaţi în perioada următoare? În ce măsură leasingul operaţional poate reprezenta o opţiune de dezvoltare?

Jozsef Tolnay: Principalul nostru focus în perioada următoare este reprezentat de clienţii corporate, în special IMMuri. Credem că este un sector în care cererea se menţine constant la un nivel ridicat şi care oferă un potenţial important de nou business. Totodată, vorbim de o categorie de clienţi care se află în permanentă dezvoltare şi, prin urmare, are nevoie de soluţii de finanţare. Iar noi încercăm să venim cu soluţii cât mai variate, croite pe nevoile lor. Este o piaţă foarte competitivă, care cere o capacitate mare de anticipare şi adaptare şi asta facem şi noi. În acelaşi timp, vom urma direcţia leasingului financiar în următorii 4-5 ani, întrucât leasingul operaţional este limitat din cauza riscului ridicat generat de întreţinerea tehnică neglijentă şi drumurile din România.

 

AEx Flote: A crescut numărul vehiculelor comerciale vândute cu banii jos sau cu credit, în dauna leasingului? Consideraţi că producătorii de camioane cu firme proprii de leasing au fost avantajaţi în relaţia cu clienţii transportatori? De ce?

Jozsef Tolnay: Leasing-ul captiv nu este puternic reprezentat în România în sectorul camioanelor. Firmele de leasing care au servicii transparente şi competitive vor avea în continuare loc de dezvoltare, chiar dacă vom mai întâmpina, probabil, şi alte perioade mai grele, precum ultimii ani.

 

AEx Flote: Din ce motive a scăzut numărul unităţilor finanţate în leasing financiar în 2013, în opinia Dvs.? În ce măsură aţi fost afectaţi anul acesta de imposibilitatea fiscului de a confirma plata taxei de mediu pentru vehiculele ieşite din contracte de leasing, certificare necesară pentru reînmatricularea acestor autovehicule?

Jozsef Tolnay: O explicaţie a scăderii numărului unităţilor finanţate în leasing financiar în 2013 stă în faptul că pentru IMM nu există garanţii pentru finanţare.

 

AEx Flote: Ce pondere au avut finanţările de vehicule rulate din total finanţări acordate de compania Dvs.?

Jozsef Tolnay: 20% din totalul finanţărilor acordate de OTP leasing au fost reprezentate de finanţările de vehicule rulate.

 

(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, decembrie 2013 – ianuarie 2014)

Adaugati comentariu