Noile tendinţe în finanţarea şi administrarea flotelor în leasing operaţional

Interviu cu Philip Aarsman, managing director al companiei de leasing operaţional Business Lease România
leasing operaţional

Dacă cineva pronunţă numele Business Lease, la ce ar trebui să se gîndească în primul rând?

Ne bucurăm să fim recunoscuţi ca parteneri de încredere cu pasiune pentru mobilitate. Este extrem de important pentru noi ca relaţiile de business pe care le construim să fie relaţii sustenabile, bazate pe încredere şi care să aducă beneficii ambelor părţi. Strategia noastră are în centru clientul. Colectăm constant feedbackul partenerilor noştri, ori de câte ori aceştia folosesc serviciile noastre, dar si bianual prin intermediul sesiunilor de CSS – Customer Satisfaction Survey.
De curând am încheiat o nouă sesiune CSS, în urma căreia am obţinut 88 de puncte. Toate feedbackurile pe care le primim se traduc în proiecte interne menite să îmbunătăţească activitatea Business Lease şi să aducă plus valoare în relaţia cu partenerii noştri.

Cum credeţi că vor evolua finanţările prin leasing operaţional ale companiei pe care o conduceţi în partea a doua a anului comparativ cu prima parte?

Martie si aprilie au fost două luni cu scăderi semnificative în care a trebuit să găsim soluţii pentru suţinerea partenerilor noştri de business. A fost, totodată, o perioadă de reorganizare şi recalibrare pentru noi toţi, în care activitatea s-a mutat partial sau, în întregime, online. Din luna mai lucrurile au intrat treptat pe făgaşul noii realităţi şi rezultatele au înregistrat îmbunătăţiri consistente. Ne aşteptăm ca aceste tendinţe să se menţină şi să ne depăşim obiectivele din perspectiva comenzilor.
Perioada aceasta ne-a predat o lecţie valoroasă despre flexibilitate şi adaptare în care majoritatea companiilor şi-au analizat critic modelele de business. Este important să vedem care sunt provocările şi cum ne putem adapta pentru a identifica noi oportunităţi.

Din perspectiva companiilor-client, ce trenduri caracterizează în acest moment produsul de leasing operaţional?

Criza COVID a impactat numărul anual de kilometri. Era normal să se întâmple astfel având în vedere că oamenii sunt acum mai mult online, pe Teams sau Zoom. Pe de altă parte, este nevoie ca angajaţii să se poată deplasa în condiţii de siguranţă, drept pentru care leasingul operaţional este, în continuare, un produs extrem de util.
Ca tendinţe, un procent semnificativ din contractele încheiate anul acesta sunt pentru leasing operaţional full service (75% din total activări). Dată fiind instabilitatea acestei perioade, mulţi dintre clienţii noştri au optat pentru acoperirea nevoilor de mobilitate curente prin proiecte de rent sau short term lease care să le ofere flexibilitatea menţinerii contractului în funcţie de evoluţia businessului. Gradul nostru de ocupare pe segmentul de rent a ajuns în momentul de faţă la 95%.
Din perspectiva serviciilor contractate în top anul acesta se află asigurările CASCO, serviciile MRT (mentenanţă, reparaţii şi anvelope), asistenţa rutieră şi autovehicul de înlocuire.
S-au menţinut totodată preferinţele pentru motoarele pe benzină, vehicule hibrid şi electrice, conturate încă de anul trecut sub presiunea noilor reglementări WLTP, ponderea acestora fiind, la finalul lunii octombrie, de 55% din totalul vehiculelor înregistrate în 2020.

Criza Covid-19 a produs modificări în profilul clienţilor Business Lease?

Perioada aceasta a pus multă presiune pe companiile mici, dar şi cele care activează în industria Turismului, Training şi Coaching, HR şi Horeca se confruntă cu provocări importante. Sunt însă şi sectoare care s-au adaptat şi au reuşit să câştige în această perioadă: companiile de distribuţie, magazinele online, magazinele de bricolaj, industria pharma, producătorii de vopseluri, etc. Şi avem exemple de companii care şi-au reconfigurat modelele de business pentru a se adapta noilor condiţii.
Tendinţele din piaţă se pot observa şi în evoluţia portofoliului Business Lease. Avem o încetinire a ritmului pe segmentul IT, acolo unde multe dintre activităţi au fost mutate acasă, precum şi pe segmentul hoteluri şi turism.
În topul industriilor cu cele mai multe intrări în portofoliul Business Lease includem Distribuţie, Comerţ şi Intermedieri, Bănci şi Asigurări, Producţie şi Prelucrare, dar şi Sănătate şi Servicii Medicale.

Cum a evoluat portofoliul Business Lease în acest an? Criza Covid-19 a creat noi oportunităţi de creştere?

Provocările cu care clienţii noştri se confruntă în prezent erau imposibil de imaginat în urmă cu ceva vreme. Nimeni nu a putut planifica ce s-a întâmplat anul acesta şi, ceea ce este mai provocator, în continuare nu putem face planuri pe termen lung. Situaţia este cu atât mai complexă cu cât impactul la nivel internaţional stă şi el sub semnul întrebării.
Evident că în orice criză există oportunităţi de creştere şi dezvoltare, aşa cum punctam anterior. Pentru noi a fost însă la fel de important să ne sprijinim partenerii de business şi să găsim soluţii care să le susţină nevoia de mobilitate şi să le permit să îşi folosească eficient capitalul disponibil.
Pentru că a fost o perioadă cu rulaje mai mici am propus recalcularea ratelor de leasing operaţional şi scăderea acestora, ţinând cont de acestea, dar şi de estimările de rulaje în scădere pentru perioada următoare.
Pe lângă soluţiile de Rent şi Short Term Lease care răspund nevoilor de flexibilitate ale clienţilor noştri, vom lansa în curând un nou produs, Direct, menit să se plieze mai uşor bugetelor din această perioadă şi să integreze, de asemenea, componenta flexibilitate.

Dacă vorbim de mărimea flotelor finanţate şi administrate, care ar fi un top 3 al industriilor care alcătuiesc acest portofoliu?

Primele 3 industrii din portofoliul nostru din perspectiva dimensiunii flotelor administrate sunt Telecom, Construcţii şi Infrastructură, FMCG.

Care este cea mai mare flotă pe care o finanţaţi şi o administraţi în acest moment?

În prezent cea mai mare flotă pe care o administrăm vine din industria Telecom, iar cea mai mare flotă pe care o finanţăm, din Constructii şi Transporturi.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, noiembrie 2020)

 

CITEȘTE ȘI:

În pregătire, lege specială pentru Autostrada Sudului

Coface: Skoda este cea mai mare companie auto din Europa Centrală și de Est

Granturile pentru industria auto au fost prelungite cu 3 ani

 

Adaugati comentariu