Advertisement

Craiova - Lugoj
Home Finanţare Fonduri publice Granturile pentru industria auto au fost prelungite cu 3 ani

Granturile pentru industria auto au fost prelungite cu 3 ani

Schema de ajutor de stat pentru stimularea investiţiilor majore (HG 807/2014), potrivit căreia companiile pot accesa fonduri nerambursabile de minim 1 milion euro, a fost prelungită cu 3 ani. Până acum, industria auto a fost unul dintre domeniile cu cei mai mulţi beneficiari, aceştia primind ajutoare investiționale în valoare de aproximativ 206 milioane de euro.

Start-up-urile, IMM sau companiile mari pot obţine fonduri nerambursabile cuprinse între 500.000 euro şi 37,5 milioane euro pentru proiecte de peste 1 milion de euro, perioada de aplicare fiind extinsă cu trei ani, până la 31 decembrie 2023. Bugetul maxim al schemei este de 4,070 miliarde lei, respectiv echivalentul a aproximativ 925 milioane euro.

Obligaţiile beneficiarului de finanţare nerambursabilă sunt de a păstra numărul mediu de angajaţi de pe anul anterior şi de a plăti taxe şi impozite (aferente salariilor, impozit pe profit, taxe la bugetul local etc.) în cuantum egal cu grantul primit, strict pe noul proiect de investiţii, nu şi pe toată compania.

Sesiunea de depunere este în permanenţă deschisă, ceea ce înseamnă ca se pot depune proiecte în mod continuu. Evaluarea proiectelor durează aproximativ 4 luni, însă companiile pot demara investiţia înainte de a primi Acordul de finanţare, cheltuielile fiind decontate în situaţia în care proiectul este finanţat

Modificări în Ghidul Solicitantului

Potrivit Reviziei 5 din Ghidul Solicitantului, au fost publicate o serie de măsuri suplimentare de sprijin pentru ajutorul de stat acordat solicitanţilor, fie aceştia start-up-uri, IMM sau companii mari/multinaţionale.
Conform noului document, a fost eliminată noţiunea de „standard de cost”, prin urmare se va deconta între 10% din valoare – zona Bucureşti (maximum 7,5 milioane euro), 35% – Ilfov şi Vest (maximum 26,25 milioane euro), respectiv 50% – restul ţării (37,5 milioane euro) din costul efectiv /mp al clădirii.

De asemenea, nu se va mai solicita efectuarea dovezii cofinanţării la depunerea proiectului, ci în termen de 6 luni de la emiterea Acordului de finanţare. În plus, nu mai este necesară dovada terenului la depunerea proiectului, însă terenul trebuie să fie liber de sarcini la data depunerii cererii de finanţare, ceea ce va ajuta foarte mult companiile, permiţându-le să primească mai rapid Acordurile de finanţare.
Au fost eliminaţi totodată unii indicatori cantitativi nerelevanţi în procesul de analiză, în vederea flexibilizării accesului la finanţare a operatorilor economici.

A fost eliminat şi indicatorul calitativ “Impactul acordării ajutorului de stat asupra mediului concurenţial”.
Mai mult, investiţia poate fi demarată după depunerea proiectului la Ministerul Finanţelor, Departamentul de Ajutor de Stat şi după derularea procedurii de achiziţie, însă acest lucru nu obligă Ministerul să finanţeze compania respectivă.

Sunt eligibile atât companii recent înfiinţate, cu un capital de minim 100.000 lei şi deţinute de persoane care nu mai derulează aceeaşi activitate în alte companii, IMM sau companii mari.

În industria auto, 6 proiecte finalizate şi…

Din 2015, anul lansării schemei, un număr de 16 proiecte din industria auto au primit ajutoare investiţionale în baza HG 807/2014, marea lor majoritate fiind nu numai destinate dezvoltării producţiei, ci şi creării de noi locuri de muncă. Deja primele şapte sunt finalizate, cuantumul granturilor primite fiind de 80,5 milioane de euro.

Cele 6 finaliste, care au încheiat acordurile de finanţare în perioada 2015-2016, sunt companiile Robert Bosch (două proiecte), Bosch Automotive, Automobile Dacia, Leoni Wiring Systems şi Alu Menziken. Împreună au realizat investiţii de 245,4 milioane de euro şi şi-au asumat înfiinţarea unui număr de aproape 2.500 de noi locuri de muncă.

De exemplu, pentru unul dintre proiectele dezvoltate la fabrica de componente electronice de la Jucu (jud. Cluj), nemţii de la Bosch au realizat investiţii totale de 29,1 milioane de euro şi a înfiinţat 622 de locuri de muncă, compania primind de la stat un grant de 14,36 milioane de euro. Pentru cel de-al doilea proiect de la Jucu, Bosch şi-a asumat 554 de locuri de muncă şi a investit alte 86,7 milioane de euro. Ajutorul de stat pentru cel de-al doilea proiect s-a ridicat la 19,55 milioane de euro.

La rândul sau, Bosch Automotive (fost Bosch Rexroth) investit 27,6 milioane de euro şi a creat 553 de locuri de muncă. Proiectul său a primit un grant de 9,14 milioane de euro.

Compania germană Leoni Wiring Systems a realizat la rândul ei investiţii de 21,84 milioane de euro şi a înfiinţat 613 locuri de muncă. Ajutorul de stat s-a ridicat la 4,92 milioane de euro.

Automobile Dacia nu şi-a propus crearea unor noi locuri de muncă, ci şi-a asumat investiţii de 30,8 milioane de euro. Prin acordul de finanţare încheiat cu Guvernul, valoarea grantului a fost de 12,94 milioane de euro.
Subsidiara din România a companiei elveţiene Alu Menziken, care produce piese din aluminiu pentru industria auto, a realizat investiţii de aproape 50 de milioane de euro şi a creat 130 de noi locuri de muncă. Proiectul său a primit un ajutor de stat de 19,6 milioane de euro.

Foarte aproape de finalizarea proiectului, cu termen limită anul 2021, este şi Pirelli Tyres, care va realiza investiţii de 124,2 milioane de euro în centrul industrial din Slatina. Valoarea ajutorului de stat, conform acordului de finanţare încheiat în 2016, este de 28,58 milioane de euro, asistenţa financiară nerambusabilă primită până acum fiind de 8 milioane de euro. Cele 530 de locuri de muncă asumate au fost deja create.

… 10 proiecte în derulare

În 2017, schema de ajutor de stat nu a fost aplicată, însă a fost reluată în următorii doi ani, 10 companii din industria auto primind granturi în valoare de 97,13 milioane de euro.

De exemplu, proiectul de investiţii al companiei Hirschmann România, în valoare de 28 milioane de euro, vizează extinderea capacităţii de producţie a cablurilor şi crearea a 300 de noi locuri de muncă, valoarea ajutorului de stat aprobat fiind de 12 milioane de euro.

La rândul său, proiectul companiei Minet urmăreşte extinderea capacităţii de producţie, societatea intenţionând să producă materiale neţesute şi pentru industria auto. Potrivit Ministerului Finanţelor, valoarea ajutorului de stat aprobat este de 1,2 milioane de euro.

Pentru proiectul companiei MPO Prodivers Rezistent, parte a grupului industrial francez MPO, valoarea ajutorului de stat aprobat este de 10 milioane de euro. Acesta va fi utilizat pentru extinderea capacităţii de producţie a pieselor ambutisate prin achiziţionarea de echipamentelor şi utilajelor necesare.

La rândul ei, compania Coskunoz MA din Turcia a primit aprobare pentru un grant de 8,3 milioane de euro pentru înfiinţarea unui nou amplasament de producţie, pentru fabricarea şasiurilor, unde va angaja 130 de lucrători. Valoarea investiţiei asumate este de 20,3 milioane de euro.

Compania germană Mennekes Electric va beneficia de 3,74 milioane de euro pentru o investiţie de tip greenfield pentru producerea de cabluri de încărcare pentru maşinile electrice, unde vor lucra 106 persoane. Investiţia finală va însuma 7,1 milioane de euro.

Compania turcă Martur, cu subsidiara la Oarja (jud. Argeş), îşi suplimentează capacitatea de producţie în vederea fabricării de componente pentru vehicule şi de scaune auto asamblate, intenţia fiind să ajungă la o pondere de 80% a exporturilor în totalul producţiei. Ca urmare a implementării proiectului, vor fi create 481 de locuri de muncă. Valoarea investiţiei este de 17,8 milioane de euro, iar a asistenţei financiare nerambursabile, de 8,87 milioane de euro.

La rândul său, proiectul GMB România Auto Industry, parte a grupului GMB Korea, vizează înfiinţarea, la Oarja (jud. Argeş), a unei noi unităţi de producţie pentru componente de motor (pompa de apă şi corp de valvă). Valoarea ajutorului de stat aprobat este de 2,13 milioane de euro, compania urmând să deruleze investiţii de 9,2 milioane de euro şi să angajeze 69 de persoane.

Cel de-al doilea proiect al societăţii Automobile Dacia urmăreşte extinderea capacităţii de producţie a vehiculelor, valoarea ajutorului de stat aprobat în 2018 fiind de 24,9 milioane de euro. Compania şi-a asumat investiţii de 97,33 milioane de euro şi 300 de noi locuri de muncă.

Pentru Swoboda Sibiu, parte a grupului german Swoboda Hartmann, prin proiectul de investiţii propus va fi extinsă capacitatatea de productie senzorilor pentru automobile, valoarea ajutorului de stat aprobat fiind de 3,65 milioane de euro. Investiţiile vor cumula 7,3 milioane de euro, compania intenţionând să angajeze 80 de persoane.

La Sogefi Suspensions Eastern Europe, parte a holdingului italian CIR, ajutorul de stat în valoare de 22,34 milioane de euro va fi utilizat pentru înfiinţarea unei fabrici pentru producerea de componente pentru sistemul de suspensii auto, care va avea 225 de angajaţi. Valoarea totală a investiţiei asumate este de 54,7 milioane de euro.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, octombrie 2020)

 

CITEȘTE ȘI:

Depunerea cererilor de eșalonare a datoriilor va fi prelungită până la 15 ianuarie 2021

ANM menține avertizarea Cod galben de vreme rea până mâine

Vaccinul împotriva COVID-19 ia din strălucirea aurului

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

ACAROM
Industrie auto

ACAROM: Producția auto din România a crescut cu 8,7% în primul semestru, la 292.378 de unități

În primele șase luni din 2024, producția de automobile în România a...

Poliția Locală Târgoviște
Fonduri publice

10 autoturisme electrice pentru Poliția Locală Târgoviște, prin Rabla Plus

Poliția Locală Târgoviște intenționează să achiziționeze un număr de 10 autoturisme electrice...

Twingo E-Tech Electric
Industrie auto

Renault va produce în Slovenia, modelul Twingo E-Tech Electric, cu un preț sub 20.000 de euro

Renault şi Guvernul sloven au încheiat un memorandum de înţelegere pentru producţia...

AutoturismeFlotă verdeIndustrie auto

Sunt SUV-urile electrice o investiție bună?

Nu mai este o noutate faptul că piața autoturismelor electrice este în...