Advertisement

încărcare
Home Administrare flote Juridic Noile obiective obligatorii pentru instalarea punctelor de încărcare

Noile obiective obligatorii pentru instalarea punctelor de încărcare

Utilizatorii mașinilor de companie și șoferii utilitarelor ușoare ar trebui să își reîncarce mai ușor vehiculele electrice acasă și la locul de muncă în următorii ani, în urma revizuirii de către Comisia Europeană a Directivei privind performanța energetică a clădirilor. Practic, actul normativ accelerează instalarea punctelor de încărcare în cazul clădirilor noi și renovate, în condițiile în care producătorii auto estimează că rata de montare a acestora trebuie să crească anual de 8 ori pentru a atinge obiectivele ambițioase ale Europei de reducere a emisiilor de CO2.

Uniunea Europeană se confruntă cu un decalaj alarmant între disponibilitatea actuală a punctelor publice de încărcare pentru mașinile electrice și ceea ce va fi necesar în realitate pentru a îndeplini obiectivele de reducere a CO2. Potrivit unui nou raport al Asociației Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA), vânzările de mașini electrice au crescut de trei ori mai repede decât instalarea punctelor de încărcare între 2017 și 2023. „Suntem foarte îngrijorați de faptul că implementarea infrastructurii nu a ținut pasul cu vânzările de mașini electrice cu baterii în ultimii ani. În plus, acest „decalaj în infrastructură” riscă să se extindă în viitor – într-o măsură mult mai mare decât estimările Comisiei Europene”, spune directorul general al ACEA, Sigrid de Vries.

Puțin peste 150.000 de puncte publice de încărcare au fost instalate anul trecut în întreaga UE (în medie mai puțin de 3.000 pe săptămână), ajungând la un total de peste 630.000.

Potrivit Comisiei Europene, până în 2030 ar trebui instalate 3,5 milioane de puncte de încărcare. Atingerea acestui obiectiv ar însemna instalarea a aproximativ 410.000 de puncte de încărcare publice pe an (sau aproape 8.000 pe săptămână) – de aproape trei ori cea mai recentă rată anuală de instalare. Cu toate acestea, ACEA estimează că vor fi necesare 8,8 milioane de puncte până în 2030. Atingerea acestui lucru ar necesita instalarea a 1,2 milioane de încărcătoare pe an (sau peste 22.000 pe săptămână) – de opt ori mai mult decât cea mai recentă rată anuală de instalare.

Noile reguli

În acest context, Directiva privind performanța energetică a clădirilor stabilește noi cerințe privind infrastructura de reîncărcare și precablarea în clădiri și în parcările adiacente, atât la domiciliu (clădiri rezidențiale), cât și la locul de muncă (clădiri nerezidențiale). Actul normativ intră în vigoare după 20 de zile de la publicarea în Jurnalul Ofial al UE, iar statele membre au la dispoziție doi ani pentru transpunerea prevederilor în legislația națională. Cu alte cuvinte, regulile se vor aplica obligatoriu din cursul anului 2026.

– Încărcarea în clădirile nerezidențiale
Astfel, în ceea ce privește clădirile nerezidențiale noi care au mai mult de cinci locuri de parcare pentru autovehicule și clădirile nerezidențiale supuse unor renovări majore care au mai mult de cinci locuri de parcare pentru autovehicule, noile cerințe prevăd următoarele:
(a) este instalat cel puțin un punct de reîncărcare la cinci locuri de parcare pentru autovehicule;
(b) este realizată precablarea pentru cel puțin 50% dintre locurile de parcare pentru autovehicule și infrastructura încastrată, și anume tubulatura pentru cabluri electrice, pentru locurile de parcare pentru autovehicule rămase, pentru a permite instalarea într-o etapă ulterioară a punctelor de reîncărcare pentru vehiculele electrice, bicicletele asistate electric și alte tipuri de vehicule din categoria L, și
(c) sunt furnizate spații de parcare pentru biciclete reprezentând cel puțin 15% din capacitatea medie sau 10 % din capacitatea totală de utilizare a clădirilor nerezidențiale, luând în considerare spațiul necesar și pentru bicicletele cu dimensiuni mai mari decât bicicletele standard;
Aceste prevederi se aplică în cazul în care:
(a) parcarea este situată în interiorul clădirii și, pentru renovări majore, măsurile de renovare includ parcarea sau infrastructura electrică a clădirii; sau
(b) parcarea este adiacentă fizic clădirii și, în cazul renovărilor majore, măsurile de renovare includ parcarea sau infrastructura electrică a parcării.
Precablarea și infrastructura încastrată trebuie dimensionate astfel încât să permită utilizarea simultană și eficientă a numărului necesar de puncte de reîncărcare și sprijină, unde este cazul, instalarea unui sistem de gestionare a sarcinii sau a reîncărcării, în măsura în care acest lucru este fezabil și justificat din punct de vedere tehnic și economic.
Prin derogare, pentru noile clădiri de birouri și clădiri de birouri supuse unor renovări majore, prevăzute cu mai mult de cinci locuri de parcare, statele membre asigură instalarea a cel puțin unui punct de reîncărcare pentru fiecare două locuri de parcare.
În ceea ce privește toate clădirile nerezidențiale cu peste douăzeci de locuri de parcare pentru autovehicule, noile cerințe prevăd ca până la 1 ianuarie 2027:
(a) a fost instalat cel puțin un punct de reîncărcare la 10 locuri de parcare pentru autovehicule sau a fost instalată infrastructura încastrată, și anume tubulatura pentru cabluri electrice, pentru cel puțin 50% din locurile de parcare pentru autovehicule pentru a permite instalarea într-o etapă ulterioară a unor puncte de reîncărcare pentru vehiculele electrice și
(b) au fost furnizate locuri de parcare pentru biciclete reprezentând cel puțin 15% din capacitatea medie sau 10% din capacitatea totală de utilizare a clădirii, prevăzând spațiul necesar și pentru bicicletele cu dimensiuni mai mari decât bicicletele standard.
Pentru clădirile deținute sau ocupate de organisme publice, trebuie asiguartă precablarea pentru cel puțin 50% din locurile de parcare pentru autovehicule până la 1 ianuarie 2033.
Statele membre pot amâna punerea în aplicare a acestei cerințe până la 1 ianuarie 2029 pentru toate clădirile nerezidențiale care au fost renovate în cei doi ani anteriori.

– Încărcarea în clădirile rezidențiale
În ceea ce privește clădirile rezidențiale noi care au mai mult de trei locuri de parcare pentru autovehicule și clădirile rezidențiale supuse unor renovări majore care au mai mult de trei locuri de parcare pentru autovehicule, noile cerințe prevăd ca:
(a) realizarea precablării pentru cel puțin 50% dintre locurile de parcare pentru autovehicule și a infrastructurii încastrate, și anume tubulatura pentru cabluri electrice, pentru locurile de parcare pentru autovehicule rămase, pentru a permite instalarea, într-o etapă ulterioară, a punctelor de reîncărcare pentru vehiculele electrice, bicicletele asistate electric și alte tipuri de vehicule din categoria L; și
(b) furnizarea a cel puțin două locuri de parcare pentru biciclete pentru fiecare unitate locativă;
În ceea ce privește clădirile rezidențiale noi care au mai mult de trei locuri de parcare pentru autovehicule, statele membre asigură instalarea a cel puțin unui punct de reîncărcare.
Aceste prevederi se aplică în cazul în care:
(a) parcarea este situată în interiorul clădirii și, pentru renovări majore, măsurile de renovare includ parcarea sau infrastructura electrică a clădirii; sau
(b) parcarea este adiacentă fizic clădirii și, în cazul renovărilor majore, măsurile de renovare includ parcarea sau infrastructura electrică a parcării.

Încărcarea inteligentă

Directiva revizuită impune, de asemenea, statelor membre să simplifice, să raționalizeze și să accelereze procedura de instalare a punctelor de reîncărcare și să elimine barierele din calea instalării de puncte de reîncărcare în clădirile de apartamente.

Există, de asemenea, o nouă cerință ca punctele de reîncărcare să sprijine încărcarea inteligentă și, după caz, încărcarea bidirecțională, cerință conformă și cu Directiva privind energia din surse regenerabile. Prin încărcarea inteligentă, autoturismele pot fi încărcate atunci când prețurile energiei sunt scăzute sau când energia din surse regenerabile este abundentă. Pe măsură ce tehnologia evoluează, vor fi posibile și reintroducerea energiei electrice în rețea și utilizarea bateriei auto pentru stocare. Încărcarea inteligentă facilitează integrarea în rețea a energiei din surse regenerabile, cum ar fi energia eoliană și solară, și contribuie la decarbonizarea sistemului energetic.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, luna mai 2024)

 

 

CITEȘTE ȘI:

 

Undă verde de la Mediu pentru 51 de km de drum expres, între municipiile Bacău și Piatra Neamț

 

Un pas înainte pentru construcția a trei sensuri giratorii importante în județul Ilfov

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

valorificare
Juridic

Noi norme de valorificare a autovehiculelor intrate în proprietatea privată a statului

Guvernul a modificat condiţiile privind valorificarea bunurilor intrate în proprietatea privată a...

RAR Auto-Pass
Juridic

Registrul Auto Român emite, din 1 decembrie, certificatul RAR Auto-Pass. Cât costă?

Registrul Auto Român emite, începând din 1 decembrie, certificatul RAR Auto-Pass, un...

auto
Juridic

România se alătură alianței care solicită UE sprijin pentru producătorii auto afectați de înăsprirea normelor privind emisiile de CO2

Șapte state membre UE, printre care și România, solicită acţiuni pentru menținerea...

Comportamentul agresiv
JuridicSiguranţă rutieră

Comportamentul agresiv în trafic poate fi reclamat online. Vezi care este procedura

Comportamentului agresiv în trafic poate fi reclamat online pe aplicația M.A.I., hub.mai.gov.ro,...