Noi propuneri de modificare a regulilor rutiere

Pierderea permisului auto la cumularea a 12 puncte de penalizare în cazul şoferilor începători, dispozitive luminoase instalate pe autobuzele şcolare şi crearea unui cazier rutier cu antecedentele şoferilor sunt cele mai noi propuneri prin care parlamentarii intenţionează să schimbe actualele reguli ce guvernează circulaţia pe drumurile publice.



control

Pentru modificarea sau completarea OUG 195/2002, cunoscută şi sub numele de Codul Rutier, pe masa de lucru a senatorilor au ajuns recent noi proiecte de lege. În acest cazuri, decizia finală nu le aparţine, ultimul cuvânt avându-l deputaţii.

Două completări pentru art. 96

Proiectul senatorului Mario Ovidiu Oprea, depus la Senat în luna septembrie, ar putea completa Codul Rutier cu două noi prevederi, Astfel, propunerea legislativă prevede, printr-un paragraf adăugat art. 96, că şoferilor li s-ar putea anula 2 puncte de penalizare în urma vizionării unor materiale educative despre urmările grave ale neatenţiei în trafic sau ale unui comportament neadecvat la volan.

În opinia parlamentarului, această anulare este o practică întâlnită şi în alte state, care a dat rezultate în ceea ce priveşte corectarea voluntară a unor acţiuni greşite la volan. „Pedepsirea încălcării Codului rutier este, astfel, dublată de educaţie rutieră şi de conştientizarea pericolului pe care îl constituie comportamentul greşit la volan”, consideră Ovidiu Oprea.

Cea de-a doua completare, tot printr-un paragraf nou la art. 96, prevede că şoferilor începători, posesori ai unui permis auto cu o vechime mai mică de 1 an de zile, li s-ar putea suspenda carnetul la cumularea a 12 puncte de penalizare, nu la 15 ca în cazul celorlalţi şoferi.

Ovidiu Oprea este de părere că este vital pentru şoferii începători, care au urmat de puţin timp cursurile teoretice şi practice ale unei şcoli de şoferi, să conştientizeze importanţa celor învăţate, şi respectarea regulilor în trafic.

„De o importanţă covârşitoare este înţelegerea responsabilităţii enorrne pe care o avem în calitate de conducători auto, chiar de la bun început. Răspundem, în egală măsură, pentru viaţa noastră şi pentru a celorlalţi participanţi la trafic”, conchide parlamentarul.

Propunerea legislativă a fost înregistrată pentru dezbatere în data de 17 septembrie 2018, Senatul fiind prima cameră sesizată. Iniţiativa va ajunge şi la Camera Deputaţilor, forul decizional.

STOP accidentelor în transportul şcolar

La propunerea a nu mai puţin de 112 parlamentari, autovehiculele destinate transportul şcolar ar putea fi echipate obligatoriu cu dispozitive luminoase cu mesajul STOP, pentru evitarea producerii accidentelor în momentul în care elevii urcă sau coboară din autobuz. Astfel, printr-o initiativă legislativă de modificare a Codului Rutier (OUG 195/2002), se introduce obligaţia unităţilor de învăţământ, autorităţilor administraţiei publice locale şi operatorilor de transport rutier care deţin autovehicule având inscripţia „transport şcolar”, destinate transportului de persoane exclusiv din categoria elevilor şi personalului didactic, de a le echipa cu astfel de dispozitive speciale, aflate în stare de funcţionare.

Potrivit iniţiatorilor, transportul elevilor cu autobuze şi microbuze şcolare devine tot mai riscant  în condiţiile unei infrastructuri rutiere din ce în ce mai deteriorate şi a unui trafic din ce în ce mai aglomerat. „Astfel, în ultimii ani se constată că, din cauza lipsei prevederilor legale cu privire la comportamentul participanţilor la trafic, în cazul în care autobuzele şi microbuzele şcolare opresc pentru urcarea/coborarea pasagerilor elevi a crescut numărul de tragedii produse în asemenea situaţii”, punctează deputatul Petru Movilă.

Acesta motivează necesitatea adoptării initiaţivei prin două exemple cu consecinţe tragice, în care au fost implicaţi copii. „Microbuzul şcolii din Glodeanu Siliştea a oprit într-o staţie de autobuz unde nu exista nici marcaj pietonal, nici trotuar. Copiii au coborat şi au plecat spre casa. Cosmina, fetiţa de 9 ani, a mers în faţa microbuzului şi a încercat să traverseze. Nu a apucat să facă nici doi pasi ca a fost lovită de un camion care venea din spate” (stiri.tvr.ro); „Un microbuz şcolar în care se aflau 14 elevi a fost implicat într-un accident de circulaţie pe DN 56 A, în Mehedinţi. Microbuzul, care oprise într-o staţie să lase elevii, a fost lovit frontal de un autoturism care a pătruns inexplicabil pe contrasens” (observator.tv).

Proiectul de lege defineşte dispozitivele luminoase cu mesajul STOP ca dispozitive speciale alcătuite din indicatorul „oprire”, ataşat la un dispozitiv de rabatare electric; indicatorul „oprire” este confecţionat dintr-un material reflectorizant-fluorescent şi este prevăzut pe ambele părţi cu câte două lampi cu lumina roşie intermitent-alternativă care sunt aplicate deasupra şi sub mesajului STOP, iar dispozitivul de rabatare electric este montat pe partea stângă a autovehiculelor.

Conform iniţiativei, conducătorii autovehiculelor având inscripţia „transport şcolar” sunt obligaţi să semnalizeze intenţia de a opri pentru urcarea/coborărea pasagerilor prin punerea în funcţiune a dispozitivului luminos cu mesajul STOP şi menţinerea acestuia în functiune pe toată durata opririi, cu excepţia cazului în care ies din trafic în staţiile prevăzute cu alveole. Dispozitivul este în funcţiune dacă indicatorul „oprire” se află în poziţie perpendiculară faţă de autovehicul şi lampile cu lumina roşie intermitent-alternativă emit semnale luminoase. În această situaţie, conducătorii de vehicule care circulă pe acelaşi sens de circulaţie şi în spatele autovehiculelor având inscripţia „transport şcolar” care au în funcţiune dispozitivul luminos cu mesajul STOP sunt obligaţi să oprească imediat, la o distanţă suficientă faţă de acestea. De asemenea, conducătorii de vehicule care circulă din sens opus sunt obligaţi să reducă viteza, să circule cât mai aproape de marginea drumului în sensul de deplasare şi cu atenţie sporită pentru evitarea producerii unor accidente de circulaţie.

Iniţiativa extinde regimul contravenţional în cazul nerespectării de către conducătorul de vehicul a semnificaţiei dispozitivului luminos cu mesajul STOP, fapta pe care o sancţionează la nivelul amenzii prevăzute în clasa a IV-a de sancţiuni. Aceasta este clasa maximă pentru persoanele fizice, conform legii, un punct-amendă fiind 10% din salariul minim brut pe economie, clasa a IV-a cuprinzând de la 9 la 20 puncte-amendă.

Potrivit proiectului, similar cheltuielilor pentru dotarea cu trusa medicală, triunghiurile reflectorizante, stingătoarele pentru incendii ori cu anvelopele de iarnă, şi cele pentru dotarea cu dispozitive luminoase cu mesajul STOP revin deţinătorilor autovehiculelor de transport şcolar.

Proiectul de lege este depus la Senat, prima cameră sesizată.

Cazier rutier cu antecedentele şoferilor

În condiţiile în care calculul tarifului de primă pentru asigurările RCA şi Casco se face după un model statistic, luând prea puţin în considerare istoricul personal al fiecarui şofer, deputatul Sorin Ioan Bumb propune implementarea unui sistem de tip cazier rutier, asemănător cazierului judiciar, care să cuprindă date privind antecedentele fiecărui şofer.

În opinia parlamentarului, la bonificaţiile şi penalizările aferente asigurărilor auto sunt luate în considerare, într-o oarecare măsură, doar accidentele în care este implicat şoferul. Nu sunt luate însă în considerare elemente importante care definesc comportamentul fiecărui conducător auto, precum suspendările de permis sau amenzile legate de viteză ori absenţa acestor abateri.

În aceste condiţii, deputatul Sorin Ioan Bumb a propus ministrului Afacerilor Interne, Carmen Dan, implementarea, de către instituţia pe care o conduce, a unui sistem de tip cazier rutier, care să cuprindă date privind antecedentele fiecărui sofer.

Şeful MAI nu a dat un răspuns clar iniţiativei, însă a precizat că o evidenţă a sancţiunilor primite de conducătorii auto există, dar ea poate fi comunicată doar şoferului în cauză.

„În ceea ce priveşte implementarea unui sistem de tip cazier rutier, menţionam faptul că în temeiul art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, a fost elaborat Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 141/2014 privind evidenţa permiselor de conducere reţinute şi a sancţiunilor aplicate conducătorilor de autovehicule sau tramvaie. Astfel, potrivit art. 7 din ordinul anterior menţionat, istoricul sancţiunilor la regimul circulaţiei pe drumurile publice aplicate titularului permisului de conducere se comunică la cererea acestuia, pentru perioada solicitată, de către poliţia rutieră pe raza căreia titularul permisului de conducere îşi are domiciliul sau reşedinţa, potrivit evidenţei din aplicaţia informatică, în termen de 15 zile de la data înregistrării cererii”, a explicat ministrul Afacerilor Interne, Carmen Dan.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, octombrie 2018)

 

Adaugati comentariu