Tranziția energetică
Home Interviuri Editorial Momentul 2035. Mai multe întrebări decât răspunsuri

Momentul 2035. Mai multe întrebări decât răspunsuri

Din 2035, în UE vor fi interzise vânzările de autoturisme și utilitare ușoare noi pe benzină și motorină, un moment crucial nu numai pentru constructorii auto, ci și pentru consumatori. Însă întrebările referitoare la modul cum va fi pregătit un asemenea punct de cotitură sunt mai multe decât răspunsurile concrete pe care le oferă astăzi autoritățile de la Bruxelles.

Teoretic, noile reguli nu înseamnă că toate mașinile aflate pe șosele trebuie să aibă emisii zero după 2035. Mai pot fi conduse mașinile pe combustibili fosili cumpărate înainte și cele second hand achiziționate ulterior. Întrebarea care se pune, însă, este cât de rentabilă va mai fi deținerea lor. Un răspuns concret nu există. Cu toate acestea, costul total de proprietate pentru o mașină cu ardere internă, care include combustibilul, întreținerea, prețul, asigurarea, taxele și impozitele, ar putea crește în lumina noilor politici de mediu. Iar de aici apare o nouă întrebare: dacă mașinile clasice devin prohibitive după 2035, vor fi cele electrice mai accesibile sau vor rămâne la fel de scumpe și, drept urmare, ne putem lua adio de la deținerea unui vehicul? Din nou, se pot face doar speculații, pentru că și răspunsurile autorităților de la Bruxelles conțin o doză de incertitudine. Potrivit acestora, deși mașinile electrice sunt scumpe, noile reguli ar trebui să încurajeze mai multă concurență între producătorii auto și să-i determine să investească în cercetare și inovare, ceea ce ar trebui să reducă prețul de achiziție. Pe de altă parte, Bruxelles-ul consideră că utilizarea vehiculelor electrice este mai eficientă, deoarece necesită mai puțină întreținere, iar prețurile la electricitate sunt mai mici decât cele la benzină și motorină.

O altă întrebare pertinentă vizează infrastructura de încărcare. Și în acest caz avem numai promisiuni. Pe de o parte, constructorii auto lucrează la vehicule electrice cu o autonomie de peste 600 de kilometri, la inovarea bateriilor și la creșterea eficienței acestora, iar, pe de alta, europarlamentarii au convenit să stabilească obiective minime naționale, astfel ca până în 2026 ar trebui să existe cel puțin un punct de încărcare la fiecare 60 km pe principalelor drumuri din UE.

După cum se vede, lucrurile sunt destul de complicate și necesită investiții uriașe, atât din partea guvernelor și a constructorilor auto, cât și din cea a consumatorilor. Cum mai sunt extrem de multe de făcut, nu putem decât spera că toate aceste eforturi chiar merită.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, noiembrie 2022)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Două noi spații moderne de servicii au fost deschise pe Autostrada A1

Tuning Caselani. Călătorie în timp cu Berlingo 2CV Fourgonnette

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

E-cars
Editorial

E-cars: Poate Europa să-și atingă ambițiile?

Cu ocazia celui de-al cincilea discurs despre starea Uniunii, Ursula von der...

E-cars
Editorial

Va stimula decarbonizarea viitorul buget al UE?

Este o chestiune discutabilă dacă bugetul UE pentru perioada 2028-2034 va reuși...

Tranziția energetică
Editorial

Drumul spre succes: Tranziția energetică a flotelor

Tranziția la flotele de vehicule electrice necesită o planificare atentă, educație și...

Tranziția energetică
Editorial

Pariu pe relaxarea termenului-limită 2035

Cu 115 luni până la intrarea în vigoare a interdicției de vânzare...