Miza pe ”verde”. Vânzările de vehicule comerciale electrice în 2022

În 2022, vânzările de vehicule comerciale electrice au crescut puternic, ajungând la o cotă de piaţă de 5,3%, aproape dublă faţă de cea înregistrată în 2021.



vehicule comerciale electrice

În 2022, piața vehiculelor comerciale din UE s-a contractat cu 14,6%, până la 1,6 milioane de unități, volumele scăzând sub cele din anul pandemic 2020 (1,7 milioane de unități). Acest lucru a fost cauzat în primul rând de problemele continue ale lanțului de aprovizionare care au afectat disponibilitatea vehiculelor pe tot parcursul anului. Performanța generală a regiunii nu a fost ajutată de cele patru piețe cheie ale sale, care au suferit toate scăderi procentuale de două cifre: Franța (-17,7%), Spania (-16,7%), Germania (-11,0%) și Italia (-10,5%).

Dacă ne referim doar la vehiculele comerciale ușoare, în ultima lună a anului 2022 înmatriculările au scăzut cu 5,1%, totalizând 120.503 unități vândute în întreaga Uniune Europeană. Două dintre cele mai mari patru piețe din regiune au înregistrat câștiguri substanțiale: Germania (+19,0%) și Spania (+12,4%). În schimb, vânzările de vehicule utilitare ușoare din Franța și Italia au scăzut semnificativ în decembrie (cu 14,6% și, respectiv, 11,5%). Rezultatele pentru întregul an 2022 au fost cu 18,1% mai mici decât în ​​2021, cu aproape 1,3 milioane de vehicule utilitare ușoare noi înmatriculate în UE. Cu excepția Ciprului (+1,2%), toate piețele din regiune au înregistrat scăderi, inclusiv cele patru mari: Spania (-21,3%), Franța (-19,5%), Germania (-13,0%) și Italia (-12,3%).

Autoutilitarele pe motorină au dominat autoritar piaţa de van-uri din Uniunea Europeană, cu o pondere de 86% din totalul înmatriculărilor înregistrate în 2022. Cifrele publicate de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) vorbesc însă despre faptul că s-a înregistrat o scădere faţă de cifra de 90,2% anul anterior, în timp ce modele electrice au crescut puternic, ajungând la o cotă de piaţă de 5,3%, aproape dublă faţă de cea de 3% înregistrată în 2021. În cazul României, numărul de autoutilitare pe motorină înmatriculate a scăzut de la 16.779 unităţi în 2021, până la 13.995 unităţi. În schimb, înmatriculările de autoutilitare electrice şi hibride aproape s-au dublat în 2022, până la puţin sub 300 de unităţi.

Astfel, în cifre absolute, în 2022, vânzările de autoutilitare cu motorină s-au redus cu 21,9% în Uniunea Europeană , la 1,1 milioane de unități, deoarece declinul general al pieței de autoutilitare a afectat în principal vehiculele cu motor diesel. Cele mai mari patru piețe din UE au suferit toate pierderi de două cifre: Franța (-23,5%), Spania (-23,5%), Italia (-19,4%) și Germania (-17,0%).

vehicule comerciale electrice

Pe de altă parte, numărul autoutilitarelor pe benzină înmatriculate a crescut la 64.585 de unități anul trecut, ceea ce reprezintă o creștere de 9,2%. Drept urmare, benzina a câștigat cotă de piață, reprezentând 5,0% din totalul acesteia, cu o creștere cu 1,3 puncte procentuale față de 2021. Din cele patru piețe cheie ale UE, doar Germania a înregistrat o scădere a dubițelor pe benzină (-4,8%), în timp ce celelalte trei piețe au contribuit toate pozitiv la performanța regiunii. Italia și Spania au înregistrat cea mai puternică creștere, cu valori sporite de două cifre (+57,1% și respectiv +25,0%), în timp ce Franța a urmat cu un câștig mai modest (6,0%).

Vehicule cu motor alternativ (APV)

Anul trecut, înmatriculările de autoutilitare cu încărcare electrică în UE au crescut cu 42,5%, rezultând o extindere a cotei de piață (de la 3,0% la 5,3% din vânzările totale). Toate piețele majore din regiune au înregistrat câștiguri de două cifre, Spania conducând drumul (+57,3%), urmată de Germania (+41,3%), Franța (+33,0%) și Italia (+20,5%).

Camionetele electrice hibride au cunoscut și o creștere în 2022, cu înmatriculările în creștere cu 23,9%, reprezentând 2,5% din piața de furgonete din UE (în creștere de la 1,7% în 2021). Italia – cea mai mare piață din UE pentru camionete hibride, reprezentând 54% din totalul înmatriculărilor – a înregistrat cea mai mare rată de creștere (+43,0%). Franța (+13,3%) și Germania (+3,1%) au înregistrat și ele câștiguri, deși mai modeste, în timp ce Spania a înregistrat o ușoară scădere (-0,8%).

Vânzările de autoutilitare care funcționează cu combustibili alternativi au scăzut cu 28,7%, numărând 15.221 de unități și reprezentând doar 1,2% din totalul înmatriculărilor de vehicule utilitare ușoare. Franța a fost singura piață cheie din UE care a înregistrat o creștere a vânzărilor de furgonete cu combustibil alternativ (+2,1%), în timp ce Spania a cunoscut o scădere semnificativă (-84,4%).

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2023)

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

Test DACIA JOGGER HYBRID. Ziua recoltei

MERCEDES-BENZ eSprinter 2.0. Progres notabil

 

 

 

Adaugati comentariu