Advertisement
vehicule comerciale electrice
Home Piaţa auto Analize de piață Miza pe ”verde”. Vânzările de vehicule comerciale electrice în 2022

Miza pe ”verde”. Vânzările de vehicule comerciale electrice în 2022

În 2022, vânzările de vehicule comerciale electrice au crescut puternic, ajungând la o cotă de piaţă de 5,3%, aproape dublă faţă de cea înregistrată în 2021.

În 2022, piața vehiculelor comerciale din UE s-a contractat cu 14,6%, până la 1,6 milioane de unități, volumele scăzând sub cele din anul pandemic 2020 (1,7 milioane de unități). Acest lucru a fost cauzat în primul rând de problemele continue ale lanțului de aprovizionare care au afectat disponibilitatea vehiculelor pe tot parcursul anului. Performanța generală a regiunii nu a fost ajutată de cele patru piețe cheie ale sale, care au suferit toate scăderi procentuale de două cifre: Franța (-17,7%), Spania (-16,7%), Germania (-11,0%) și Italia (-10,5%).

Dacă ne referim doar la vehiculele comerciale ușoare, în ultima lună a anului 2022 înmatriculările au scăzut cu 5,1%, totalizând 120.503 unități vândute în întreaga Uniune Europeană. Două dintre cele mai mari patru piețe din regiune au înregistrat câștiguri substanțiale: Germania (+19,0%) și Spania (+12,4%). În schimb, vânzările de vehicule utilitare ușoare din Franța și Italia au scăzut semnificativ în decembrie (cu 14,6% și, respectiv, 11,5%). Rezultatele pentru întregul an 2022 au fost cu 18,1% mai mici decât în ​​2021, cu aproape 1,3 milioane de vehicule utilitare ușoare noi înmatriculate în UE. Cu excepția Ciprului (+1,2%), toate piețele din regiune au înregistrat scăderi, inclusiv cele patru mari: Spania (-21,3%), Franța (-19,5%), Germania (-13,0%) și Italia (-12,3%).

Autoutilitarele pe motorină au dominat autoritar piaţa de van-uri din Uniunea Europeană, cu o pondere de 86% din totalul înmatriculărilor înregistrate în 2022. Cifrele publicate de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) vorbesc însă despre faptul că s-a înregistrat o scădere faţă de cifra de 90,2% anul anterior, în timp ce modele electrice au crescut puternic, ajungând la o cotă de piaţă de 5,3%, aproape dublă faţă de cea de 3% înregistrată în 2021. În cazul României, numărul de autoutilitare pe motorină înmatriculate a scăzut de la 16.779 unităţi în 2021, până la 13.995 unităţi. În schimb, înmatriculările de autoutilitare electrice şi hibride aproape s-au dublat în 2022, până la puţin sub 300 de unităţi.

Astfel, în cifre absolute, în 2022, vânzările de autoutilitare cu motorină s-au redus cu 21,9% în Uniunea Europeană , la 1,1 milioane de unități, deoarece declinul general al pieței de autoutilitare a afectat în principal vehiculele cu motor diesel. Cele mai mari patru piețe din UE au suferit toate pierderi de două cifre: Franța (-23,5%), Spania (-23,5%), Italia (-19,4%) și Germania (-17,0%).

vehicule comerciale electrice

Pe de altă parte, numărul autoutilitarelor pe benzină înmatriculate a crescut la 64.585 de unități anul trecut, ceea ce reprezintă o creștere de 9,2%. Drept urmare, benzina a câștigat cotă de piață, reprezentând 5,0% din totalul acesteia, cu o creștere cu 1,3 puncte procentuale față de 2021. Din cele patru piețe cheie ale UE, doar Germania a înregistrat o scădere a dubițelor pe benzină (-4,8%), în timp ce celelalte trei piețe au contribuit toate pozitiv la performanța regiunii. Italia și Spania au înregistrat cea mai puternică creștere, cu valori sporite de două cifre (+57,1% și respectiv +25,0%), în timp ce Franța a urmat cu un câștig mai modest (6,0%).

Vehicule cu motor alternativ (APV)

Anul trecut, înmatriculările de autoutilitare cu încărcare electrică în UE au crescut cu 42,5%, rezultând o extindere a cotei de piață (de la 3,0% la 5,3% din vânzările totale). Toate piețele majore din regiune au înregistrat câștiguri de două cifre, Spania conducând drumul (+57,3%), urmată de Germania (+41,3%), Franța (+33,0%) și Italia (+20,5%).

Camionetele electrice hibride au cunoscut și o creștere în 2022, cu înmatriculările în creștere cu 23,9%, reprezentând 2,5% din piața de furgonete din UE (în creștere de la 1,7% în 2021). Italia – cea mai mare piață din UE pentru camionete hibride, reprezentând 54% din totalul înmatriculărilor – a înregistrat cea mai mare rată de creștere (+43,0%). Franța (+13,3%) și Germania (+3,1%) au înregistrat și ele câștiguri, deși mai modeste, în timp ce Spania a înregistrat o ușoară scădere (-0,8%).

Vânzările de autoutilitare care funcționează cu combustibili alternativi au scăzut cu 28,7%, numărând 15.221 de unități și reprezentând doar 1,2% din totalul înmatriculărilor de vehicule utilitare ușoare. Franța a fost singura piață cheie din UE care a înregistrat o creștere a vânzărilor de furgonete cu combustibil alternativ (+2,1%), în timp ce Spania a cunoscut o scădere semnificativă (-84,4%).

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2023)

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

Test DACIA JOGGER HYBRID. Ziua recoltei

MERCEDES-BENZ eSprinter 2.0. Progres notabil

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Înmatriculările de mașini noi în UE
Analize de piață

ACEA: Înmatriculările de mașini noi în UE au crescut cu 14,6% în luna octombrie

În luna octombrie 2023, piața auto s-a extins semnificativ, înmatriculările de mașini...

Prețurile
Analize de piață

T&E: Producătorii de automobile au crescut prețurile modelelor ieftine cu mult peste inflație

Prețurile modelelor ieftine vândute de cei mai mari cinci producători de automobile...

Prețul bateriilor
Analize de piață

Prețul bateriilor pentru mașini electrice din China continuă să scadă

China pariază totul pe mașinile electrice, ceea ce a cauzat o supracapacitate...