Noul eSprinter promite performanțe impresionante în materie de eficiență, autonomie și sarcină utilă. Și dacă la exterior seamănă mult cu actualul model, sub caroserie totul este schimbat.
Noul eSprinter 2.0 impresionează prin eficiență, autonomie și capacitate de încărcare și este un adevărat cosmopolit. Produs în Europa și America de Nord, modelul urmează să fie comercializat pe aproximativ 60 de piețe în viitor și va sublinia țelul constructorului, exprimat de sintagma „Lead in Electric Drive”. Două stiluri și lungimi de caroserie, trei dimensiuni de baterie și o sarcină utilă mare, ca bază pentru numeroase conversii și variante de caroserie, fac noul eSprinter atractiv.
Van-ul vine cu o multitudine de inovații tehnice și se bazează pe un nou concept, format din trei module. Acestea permit o mare libertate în dezvoltarea și proiectarea diferitelor conversii și suprastructuri.
Modulul frontal, o secțiune frontală uniform proiectată, include toate componentele de înaltă tensiune și poate fi combinat cu toate variantele de vehicul, indiferent de ampatament și dimensiunea bateriei.
Modulul pentru bateria integrată de înaltă tensiune este amplasat în partea de jos a caroseriei, pentru a economisi spațiu. Amplasarea bateriei între axe, împreună cu carcasa robustă, are ca rezultat un centru de greutate scăzut, care are o influență pozitivă asupra manevrării și crește siguranța la conducere.
Al treilea pilon al designului modular este modulul posterior, cu puntea spate acționată electric. Urmând principiul strategiei pieselor comune, aceasta este utilizată în toate variantele noului eSprinter. Motorul electric, compact și puternic, este integrat și el în modulul din spate.
Noul eSprinter, versatil și eficient
Lansarea pe piață a noului eSprinter va începe în SUA și Canada, în a doua jumătate a anului 2023. Vehiculul este o furgonetă lungă, cu un acoperiș înalt. Este echipat cu cea mai mare baterie disponibila, care are o capacitate utilizabilă de 113 KWh. Capacitatea de încărcare este de 14 mc, greutatea maximă admisă a vehiculului este de până la 4,25 tone.
Autonomia electrică, bazată pe o simulare folosind ciclul WLTP, ajunge pentru până la 400 de kilometri. În regim urban, aceasta crește până la 500 de kilometri. Aceste intervale fac ca vehiculul să fie potrivit și pentru călătorii mai lungi. În Europa, această primă variantă furgon va fi lansată la sfârșitul anului 2023, urmând, treptat, să fie introduse mai multe variante de șasiu, cabină și baterii.
Grupul motopropulsor electric (eATS)
Principalele componente ale eATS din noul eSprinter sunt două dezvoltări noi: motorul eficient și puntea spate electrică inovatoare, ambele fiind folosite pentru prima dată într-o dubă electrică cu baterie de la Mercedes-Benz. Motorul sincron, cu magnet permanent (PSM), care cântărește doar în jur de 130 de kilograme, se caracterizează printr-o eficiență ridicată și un management termic optimizat. Motorul este disponibil în două niveluri de putere, cu 100 sau 150 de kilowați de putere maximă și oferă un cuplu de până la 400 Nm.
Axa spate, cu acționare electrică, face posibile mai multe carosări de șasiu cu cabină, în plus față de clasica camionetă. Pentru client, acest lucru aduce avantaje în ceea ce privește conversiile și suprastructurile, lungimile vehiculelor (A2 și A3), greutatea maximă brută a vehiculului (până la 4,25 tone) și încărcătura remorcii (până la 2 tone).
Noul eSprinter, cu baterie de înaltă tensiune și încărcare
Se poate opta între trei baterii diferite pentru noul Mercedes-Benz eSprinter, în funcție de traseul individual al fiecărui client și de cerințele de sarcină utilă: o baterie cu o capacitate de utilizare de 56, 81 sau 113 kWh. Chimia celulelor cu litiu/fosfat de fier (LFP) permite ca variantele de baterie să fie păstrate fără cobalt și nichel, în timp ce managementul termic activ asigură eficiență maximă. La fel ca toate Mercedes-Benz eVan, noul eSprinter este capabil să se încarce atât cu curent alternativ (AC) cât și cu curent continuu (DC). Încărcătorul de bord, care convertește curentul din vehicul atunci când se încarcă la curent alternativ, de exemplu la Wallbox, are o putere maximă de 11 kilowați. Noul eSprinter poate fi încărcat cu până la 115 kW la stațiile de încărcare rapidă. Mai exact, încărcarea de la 10 la 80% din capacitatea maximă durează aproximativ 28 de minute, pentru bateria de 56 kWh, și aproximativ 42 de minute pentru bateria de 113 kWh.
MBUX și Mercedes me
Noul eSprinter impresionează și în ceea ce privește digitizarea și infotainmentul: vine cu inovația Mercedes-Benz User Experience (MBUX) cu cea mai recentă generație de software, cunoscută anterior doar clienților de la autoturismele Mercedes-Benz. Numeroase funcții și servicii fac viața de zi cu zi cu un vehicul electric mai ușoară pentru clienți.
Navigarea cu „Inteligența Electrică” asigură cea mai mare siguranță posibilă de planificare: de exemplu, arată autonomia în timp real, în funcție de situația actuală a traficului și de topografia traseului. De asemenea, calculează cea mai bună strategie de încărcare posibilă, pentru a ajunge la destinație cât mai repede posibil, sau pentru a avea starea de încărcare (SoC) dorită la destinație. Autentificarea la stația de încărcare se face prin MBUX, cu plata prin Mercedes me. Alte elemente de interes includ performanță sporită, opțiuni extinse de personalizare și optimizări ale asistentului de control vocal „Hey Mercedes”.
Strategia de electrificare Mercedes-Benz Vans
Mercedes-Benz Vans și-a ancorat ferm aspirația de lider pentru mobilitatea electrică în strategia sa. Cu Vito E-CELL, Mercedes-Benz Vans a fost, deja, un pionier pe piața autoutilitarelor fără emisii, la nivel local, în 2010. Astăzi, Mercedes-Benz a electrificat toate segmentele, de la furgoneta mică, până la cele de dimensiuni medii și mari. De la mijlocul deceniului, în 2025, Mercedes-Benz Vans va implementa următoarea etapă a strategiei sale de electrificare, cu VAN.EA (MB Vans Electric Architecture): toate modelele noi vor fi integral electrice.
Mercedes-Benz a investit aproximativ 350 de milioane de euro în noul eSprinter. Aproximativ 50 de milioane de euro vor fi investite în fiecare dintre cele trei fabrici din Charleston, Düsseldorf și Ludwigsfelde, pentru a-și adapta producția. Conceptul modular al noului eSprinter permite sinergii maxime în producție și, prin urmare, economii de scară corespunzătoare.
(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2023)
CITEȘTE ȘI:
Bosch își propune să crească volumul vânzărilor din tehnologia industrială la peste 10 mld. euro
Cât costă deținerea unei mașini de companie în România
Comentați?