Conform datelor publicate de AlixPartners, cota de piață a mărcilor din China va ajunge la 67% din piața locală în 2025 și la 76% în 2030. La nivel global, se așteaptă ca ponderea lor să ajungă la aproximativ 30% din piața auto până în 2030.
Potrivit analiștilor, acest impuls este determinat de expansiunea rapidă în mai multe zone geografice:
- China: de la 61% în 2024 la 76% în 2030
- Europa (excluzând Rusia): de la 4% în 2024 la 10% în 2030
- Asia de Sud și de Sud-Est: de la aproximativ 3% în 2024 la 17% în 2030
- Orientul Mijlociu și Africa: de la aproximativ 10% în 2024 la 18% în 2030
- America de Sud: De la aproximativ 8% în 2024 la 15% în 2030
„Mărcile chinezești preiau cotă de piață de la producătorii tradiționali din întreaga lume, în special pe piețele emergente – istoric mai profitabile pentru jucătorii occidentali – ceea ce le împiedică capacitatea de investiții și pune presiune asupra profitabilității lor”, arată Alexandre Marian, Partener și Director General la AlixPartners Paris.
129 de mărci. Câte vor rezista?
Dar această creștere ar putea fi însoțită de o consolidare: din cele 129 de mărci chinezești de vehicule electrice active în 2024, se așteaptă ca doar 15 să atingă volume care le-ar permite să fie profitabile până în 2030. Războiul prețurilor, care zguduie sectorul din 2022, se așteaptă să se încheie între 2027 și 2029.
În ceea ce privește distribuția, noile modele de vânzări directe sau vânzările prin agenți nu vor înlocui rețelele tradiționale de dealeri, care rămân esențiale pentru asigurarea proximității și a serviciilor.
Sectorul auto, sub presiune
Profitabilitatea industriei auto are loc într-un peisaj mixt. În ultimii cinci ani, producătorii au beneficiat de capacitatea de a crește prețurile din cauza deficitului de componente. Această perioadă s-a încheiat, iar incertitudinea cu privire la creșterea lor rămâne, pe măsură ce concurența la prețuri și oferte se intensifică. În același timp, situația financiară devine din ce în ce mai tensionată. Raportul datorie netă/EBITDA pentru cei mai mari 30 de producători este în creștere, în timp ce datoria netă a urcat cu 25% față de trimestrul II 2023. Raportul datorie netă/EBITDA măsoară capacitatea unei companii de a-și achita datoriile din profitul generat din activitatea sa. Un raport scăzut indică o bună capacitate de plată, în timp ce un raport ridicat sugerează un grad mare de îndatorare și posibile dificultăți în onorarea datoriilor.
Confruntându-se cu aceste presiuni, parteneriatele strategice dintre producătorii occidentali și jucătorii chinezi se intensifică. Între 2021 și 2024, aceste parteneriate au crescut cu 42%, în domenii cheie precum electrificarea (baterii, motoare electrice, infrastructură de încărcare), software (IA) și tehnologii avansate de asistență a șoferului (ADAS).
„Inițial, occidentalii au format alianțe cu parteneri chinezi pentru a intra pe piața lor internă în schimbul accesului la tehnologie”, explică Sophie d’Herbomez, vicepreședinte senior în cadrul AlixPartners. „Astăzi, asistăm la un fenomen de joint venture inversat care permite jucătorilor chinezi să pătrundă pe piața europeană în schimbul schimbului de expertiză, în special în domeniul bateriilor și motoarelor electrice”.
CITEȘTE ȘI:
Noi reguli europene privind proiectarea, reutilizarea și reciclarea în sectorul auto





Comentați?