Limitatoare de viteză dinamice – pe când și la noi?

În România, bumperele ne obligă pe toți, indiferent dacă circulăm corect sau nu, să ne zgâlțâim creierii de fiecare dată când trecem peste ele. În Suedia, însă, suferi doar dacă ești vinovat: aceste limitatoare de viteză dinamice zdruncină... selectiv.
Limitatoare de viteza dinamice

Prezumția de nevinovăție este un drept garantat oricărui cetățean inclusiv în România, numai că șoferii nu se pot bucura de el. Cel puțin, nu în cazul limitatoarelor de viteză. Pe mulți dintre noi, acestea ne fac să călcăm frâna chiar dacă mergem cu viteze mai mici decât limita de 30 km/h de pe majoritatea tronsoanelor pe care sunt montate.

Altfel – suspensiile, capacele roților, amortizoarele și coloanele vertebrale ale tuturor pasagerilor sunt bine scuturate. Pesemne primarii sunt convinși că toți trebuie să plătim pentru abuzurile unora dintre noi. În acest timp, nord-europenii abordează problema șoferilor indisciplinați selectiv, fără a-i pedepsi și pe cei corecți: doar vinovatul plătește.

Edeva este o companie mică din Linköping, în sud-vestul Stockholm-ului, care și-a pus în gând să facă din celebrele „bumpere“ mai mult decât niște cocoașe statice. Sistemul pe care îl propune guvernelor, și care a fost deja adoptat de câteva orașe din Suedia, Norvegia și Australia, se numește Actibump. Principiul e simplu: sunt lăsați în pace cei care merg legal, oferindu-li-se o suprafață perfect plană, care se transformă într-un prag numai pentru cei indisciplinați, care exagerează cu gazul. Iar mașinile de intervenție (poliție, salvare și pompieri) sunt recunoscute automat de către sistem, care nu intervine asupra căii de rulare, iar autobuzele (care respectă viteza legală) scapă de denivelare.

Limitatoare de viteză dinamice_1

Sistemul Actibump este format dintr-o unitate de control – un radar care detectează viteza vehiculului și un fantă în asfalt, cu o placă metalică amovibilă. Aceasta este montată pe un tambur, este suficient de robustă pentru a rezista și la greutatea vehiculelor de construcții și coboară cu 6 cm dacă vehiculul a depășit viteza legală, formând un bumper inversat.

A început construcția șoselei de centură Galați

Edeva susține că sistemul de limitatoare de viteză dinamice este nu numai corect, dar și „suficient de deranjant pentru a convinge șoferul indisciplinat să nu repete experiența“. Cât despre vehiculele cu două roți, acestea pot să-l evite, pentru că pe marginea șoselei rămâne o porțiune de câțiva cm de asfalt. Mai mult, dat fiind faptul că evită frânările și accelerările inutile, Actibump poate fluidiza circulația și poate scădea poluarea. Nu era mai bine dacă în loc de rândurile duble de borduri din București ar fi fost montate limitatoare active de viteză?

 

Adaugati comentariu