Leasingul operațional, o măsură de protejare împotriva inflației

Interviu cu Dan Ștefan, co-fondator Autonom
Leasingul operațional

Traversăm o perioadă complicată, la finalul unei pandemii și în timpul unui război, care afectează economia și afacerile. Care sunt așteptările dvs. în privința economiei locale pentru acest an și cum credeți că vor influența aceste evoluții industria de leasing operațional?

Într-adevăr, trăim vremuri instabile și anul 2022 a venit cu multe incertitudini și provocări care ne testează reziliența, adaptabilitatea și capacitatea de a ne dezvolta business-urile într-un mediu din ce în ce mai volatil. Efectele sunt amplificate de suprapunerea pandemiei cu crize sectoriale succesive, lanțuri de aprovizionare dereglate, inflație galopantă și un conflict armat lângă noi.
Este prematur să facem o evaluare a crizei generate de izbucnirea crizei din Ucraina în piața de leasing, dar este limpede că efectele se resimt în piața auto.

De obicei leasingul operațional se dezvoltă și în perioadele de contracție economică, deoarece este o soluție de eficientizare. Tot mai mulți clienți constată că este soluția potrivită pentru protecție în fața creșterilor de prețuri în lanț și pentru reducerea riscurilor legate de deținerea și gestionarea activelor.

Cum v-ați adaptat strategia de business la noile condiții de pe piață, inclusiv în ceea ce privește întârzierea livrărilor de vehicule noi, în contextul crizei de semiconductori? 

Încă de la începuturile companiei, lucrăm cu scenarii multiple, pentru a fi cât mai pregătiți pentru diversele provocări și pentru a lua decizii cât mai bune, cu focus pe viteza de implementare.

Ne-am adaptat rapid și de această dată. Fiind un furnizor național de servicii de mobilitate diversificate și integrate, am construit un avantaj competitiv semnificativ. Sinergiile dintre serviciile din portofoliul Autonom ne-au ajutat să furnizăm, simplu și rapid, servicii adaptate contextului și în linie cu nevoile imediate ale clienților noștri. Ele au fost suplinite de oferirea unor soluții flexibile de închiriere pe termen scurt și mediu și acest lucru a fost apreciat de către companii.

Încă de când am pornit această companie, ne-am confruntat cu diverse momente dificile, de criză reală. Au fost experiențe care ne-au antrenat să conducem și să dezvoltăm business-ul într-un mediu tot mai volatil. Un lucru important pe care l-am învățat în acești ani este că trebuie să fii pregătit financiar, înainte să ai nevoie reală de bani. Capitalurile importante atrase prin emisiunile de obligațiuni realizate în noiembrie 2019 (20 M EUR), respectiv noiembrie 2021 (48 M EUR), ne-au oferit încă un avantaj competitiv în această perioadă dificilă și ne permit să profităm de oportunitățile apărute în piață.

Ați preluat BT Operational Leasing și Țiriac Operating Lease. Veți continua expansiunea pe leasingul operațional prin preluări sau, momentan, vizați o creștere organică?

Fiecare fuziune ne-a întărit poziția pe piața de leasing operațional din România, iar ultima achiziție a Țiriac Operating Lease ne-a ajutat să depășim pragul de 10.000 de mașini deținute și administrate în leasing operațional. Integrarea acesteia este pentru noi un proiect de importanță strategică, care se derulează accelerat. Am găsit un business solid, cu o echipă performantă, canale de vânzare complementare și un portofoliu de clienți valoros.

Vom continua să investim, atât în creșterea organică a companiei, precum și în achiziționarea de companii compatibile cu grupul nostru, pentru a continua dezvoltarea și pregătirea grupului pentru economia viitorului. Ne propunem să ne consolidăm poziția în piețele în care activăm și să testăm produse și piețe noi, pe care să le scalăm atunci când li se confirmă valoarea.

Care sunt tendințele în leasingul operațional? Sunt companiile româneşti din ce în ce mai familiare cu acest produs? 

Noul val de incertitudine are o influență semnificativă asupra pieței locale. Inflația a devenit prezentă în majoritatea categoriilor de costuri care se reflectă în costul total de deținere al unei mașini: asigurări, mentenanță, anvelope, mașină de schimb, taxe, costuri de administrare ș.a. În acest context, produsul nostru de leasing a devenit și mai atractiv, clienții înțelegând că un contract avantajos, cu costuri fixe pe o perioadă îndelungată, este o formă de protejare împotriva inflației și că externalizarea făcută corect prezintă multe avantaje.

Strategia pe care am continuat să o aplicăm a fost aceea de a fi cât mai aproape de clienți și de a găsi împreună soluții personalizate pentru provocările legate de termenele de livrare sau de prețurile în creștere care nu au fost prinse în bugete și au necesitat ajustări. O mare parte din clienții noștri de leasing operațional sunt la primul exercițiu de externalizare, de cele mai multe ori aceștia fiindu-ne clienți pe alte servicii.

Deși lucrurile au evoluat lent multă vreme, vedem o schimbare pozitivă față de acest tip de serviciu și mult potențial de dezvoltare a pieței de leasing operațional din România. Tot mai multe companii, de toate dimensiunile, încep să integreze acest serviciu în mix-ul de mobilitate al companiei, împreună cu alte servicii de închiriere pe termen scurt, mediu sau de tip „corporate car sharing”.

Care este stadiul demersului ASLO privind propunerea legislativă care va permite accesul direct al clienților de leasing operațional la ecotichete?

În primele luni ale anului, ASLO a inițiat demersul pe lângă Administrația Fondului de Mediu pentru a extinde accesul la ecotichete. O luare de poziție a fost depusă și la Camera Deputaților. Așteptăm răspuns și sperăm ca această inițiativă să sprijine adopția mașinilor electrice pe piața din România. Astăzi, din păcate, ecotichetele sunt disponibile doar pentru firmele de leasing, nu și pentru consumatorul final, iar argumentul pentru modificare este că se îngrădește accesul la aceste subvenții tocmai unei categorii semnificative de clienți preocupați de protecția mediului.

Ce loc ocupă digitalizarea în relația cu clienții? Ce soluții ați dezvoltat sau pregătiți pentru a veni în sprijinul utilizatorilor vehiculelor?

De-a lungul existenței Autonom am avut întotdeauna în vedere să avem operațiuni eficiente și să punem experiența consumatorului pe primul loc, iar digitalizarea reprezintă una dintre prioritățile companiei, asumată chiar în strategia de sustenabilitate a companiei. În ultimul an, am făcut pași importanți pentru dezvoltarea unor aplicații dedicate utilizării serviciilor de leasing operațional, transferuri sau asistență rutieră, menite să reducă timpul de răspuns și creșterea calității serviciilor. Impactul acestora se reflectă și în NPS-ul extrem de ridicat, de peste 80% in 2022.

Cu rol executiv în compania Autonom, care este cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o și pe care ați vrea să le-o transmiteți altor lideri de companii?

Este un proces complicat să treci cu succes prin toate etapele unui business, să te adaptezi constant la provocări și la un mediu volatil și să creezi un cadru în care oamenii pot să își depășească constant limitele. Poate una din lecțiile cele mai frumoase și mai de ajutor pe care am învățaț-o este că investiția cu cele mai mari satisfacții rămâne creșterea oamenilor, iar cultura pe care aceștia o dezvolta reprezintă cel mai durabil avantaj competitiv.

Ar trebui să ne oprim să mai privim oamenii ca pe o simplă resursă economică, egală ca importanță cu capitalul. Din punctul meu de vedere, oamenii sunt esența oricărei organizații, și ar trebui să fie mereu priviți ca o investiție și nu ca un cost.

Creșterea și formarea oamenilor, respectarea demnității personale, construcția și rafinarea unei culturi organizaționale bazate pe valori, autonomie, libertăți creative și impact, sunt elemente definitorii pentru dezvoltarea etică și sănătoasă a unui business.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2022)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Peste 60% dintre români intenţionează să plece în vacanţă cu asigurare de călătorie

Tronsonul 2 al Drumului Expres Craiova – Piteşti a fost deschis circulaţiei rutiere

 

 

 

Adaugati comentariu