Leasing financiar. Tendinţele anului în finanţarea companiilor

Interviu cu Bob De Man, CEO Raiffeisen Leasing
Raiffeisen Leasing

Care ar fi, în opinia dvs, tendinţele din domeniul finanţărilor în leasing financiar, în contextul pandemiei de Covid-19?

După o perioadă de relativă aşteptare observăm că apetitul pentru investiţii al clienţilor a revenit pe un trend crescător, iar rezultatele anului 2021 vor fi cel mai probabil superioare anului precedent, atât la nivelul companiei noastre, cât şi la nivelul pieţei de leasing în ansamblu.
În ceea ce priveşte contextul pandemiei şi tendinţele în domeniul finanţărilor, piaţa va continua să se schimbe şi opţiunile clienţilor la fel în materie de investiţii, iar noi, ca finanţatori, jucăm un rol important în orientarea şi accelerarea acestei schimbări, deoarece avem informaţiile şi instrumentele necesare pentru a dezvolta politici corespunzătoare în acest sens. Mă refer aici în mod special la susţinerea energiilor verzi, regenerabile, atât pentru mobilitate, cât şi pentru liniile de producţie ale clienţilor noştri.
În mod evident, nivelurile noastre actuale de producţie şi de consum dăunează mediului înconjurător. Este important să înţelegem cu toţii că pe termen lung, dezvoltarea economică şi socială va presupune o gestionare durabilă a resurselor.

Care au fost „vedetele“ finanţărilor acordate de Raiffeisen Leasing în primul semestru? Credeţi că acestea se vor menţine şi în continuare?

Aş spune că, mai mult decât oricând, în contextul actual, vedetele finanţărilor sunt chiar
clienţii noştri, care au reuşit să îşi adapteze modelul de business şi să supravieţuiască unui context incert, schimbător şi cu multe provocări pentru afacerile pe care le conduc. Noi am fost alături de ei şi i-am susţinut cu măsuri de suport pentru a depăşi perioadele mai puţin bune şi le-am sprijinit, în egală măsură, nevoile de finanţare, într-un mod responsabil, aşa cum trebuie.
În ceea ce priveşte activele finanţate, starurile au fost în continuare autoturismele, urmate de camioane, semiremorci şi echipamente. Autoturismele au cunoscut o evoluţie bună şi la nivelul pieţei de profil, evoluţie care s-a reflectat, desigur, şi la nivelul pieţei de leasing. Înmatriculările de autoturisme noi au crescut în primele 8 luni din 2021 cu 7,5% faţă de perioada similară a anului trecut, deci lucrurile merg într-o direcţie bună şi ne aşteptăm ca acest trend să se păstreze până la finalul acestui an. Ulterior, vom vedea cum se întâmplă lucrurile, nu trebuie să scăpăm din vedere totuşi rata inflaţiei.

Ce oportunităţi de creştere vedeţi în continuare pentru companie?

Mobilitatea electrică reprezintă o alternativă sustenabilă posibilă, pe termen lung, pentru reînnoirea parcului auto. Am observat cu toţii că, deşi traversăm un context incert şi există influenţe care ar putea afecta industria auto, vehiculele electrificate (electrice şi hibrid plug-in) au înregistrat o evoluţie spectaculoasă în multe ţări în acest an. Am asistat chiar la o premieră istorică în luna septembrie a acestui an, când vânzările de maşini electrice leau depăşit pe cele diesel, la nivelul UE.
Pe lângă indicatorii financiari, criteriile de sustenabilitate sunt luate în considerare din ce în ce mai mult. Este important să gândim sustenabil, în direcţia inovaţiei, pornind de la modul în care organizăm circulaţia oamenilor şi a bunurilor până la modul în care ne organizăm businessul. Digitalizarea trebuie să joace un rol important în dezvoltarea oricărei companii.

Ce loc ocupă transportatorii în portofoliul de clienţi?

Transportatorii ocupă un loc important în portofoliul nostru de clienţi. Raiffeisen Leasing este un partener fidel al acestui segment. În ultimii doi ani însă domeniul transportatorilor s-a confruntat cu o serie de provocări, precum restrângerea ofertei de camioane noi, cauzată de criza semiconductorilor, întârzieri şi de până la 6 luni la livrare, Pachetul de mobilitate, lipsa şoferilor… Credem însă că domeniul transporturilor poate reprezenta un contributor important la relansarea economiei în această perioadă şi suntem pregătiţi să îl susţinem în continuare. Produsul COSME pentru sprijinirea segmentului IMM, poate fi de un real ajutor pentru clienţii din domeniu în actualul context, unde venim cu un avans de maxim 5% pentru finanţarea unui camion.
Parteneriatele noastre tradiţionale cu producătorii de camioane, unde oferim clienţilor o serie de avantaje, precum graţie la plata capitalului, garanţie extinsă pentru bunul finanţat, asistenţă rutieră sunt de asemenea la dispoziţia clienţilor noştri în această perioadă pentru a le susţine nevoile de finanţare.

Într-un context european de reducere a emisiilor de CO2 şi NOx, aveţi clienţi care sunt interesaţi de achiziţia vehiculelor prietenoase cu mediul, precum cele electrice sau hibride?

Avem clienţi interesaţi de achiziţia vehiculelor prietenoase cu mediul şi suntem la rândul nostru foarte implicaţi în a promova finanţarea vehiculelor electrice. Grupul Raiffeisen, din care facem parte, are o strategie foarte clară în direcţia finanţării responsabile pentru un viitor sustenabil. La fel şi pentru noi, la nivelul Raiffeisen Leasing, responsabilitatea corporativă şi sustenabilitatea au fost dintotdeauna principiile după care ne ghidăm în modul în care facem business, adică „Leasing aşa cum trebuie“. Susţinem principiile ESG (Environmental-Social-Governance), adică mediu – impactul pe care activitatea companiei o are asupra mediului înconjurător, social – relaţia companiei cu stakeholderii (angajaţi, clienţi, comunitate) şi guvernanţa – măsura în care compania respectă cerinţele de guvernanţă (leadership, respectarea normelor, drepturile acţionarilor etc).
De curând am organizat primul eveniment dedicat 100% maşinilor electrice, pentru clienţii din cadrul grupului Raiffeisen, care îşi doresc să integreze în afacerile lor măsuri de sustenabilitate şi responsabilitate corporativă, concentrându-se pe autoturisme cu impact pozitiv asupra mediului pentru flotele companiilor lor.
Evenimentul a avut loc la Academia Titi Aur (ATA), iar participanţii au fost extrem de încântaţi să testeze cele mai noi modele full electrice precum Tesla, Mustang Mach-E, Fiat 500 cabrio, BMW iX3, Mercedes EQV (singurul microbuz integral electric) şi modelul EQC, MINI Electric, Mazda MX-30, Honda e, Skoda Enyac, Opel Mokka e, Kia e-Niro, Kia e-Soul…
Vom continua şi anul viitor să venim cu cât mai multe iniţiative de susţinere a acestui segment, deoarece considerăm că maşinile electrice reprezintă soluţia pentru un viitor sustenabil şi durabil.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, octombrie 2021)

 

CITEȘTE ȘI:

Brokeri de asigurări: Creşterea tarifelor RCA poate afecta gradul de acoperire a mașinilor asigurate

Radiografia pieţei globale a furnizorilor auto. Cine a pierdut şi cine a câştigat în pandemie

 

 

Adaugati comentariu