Încep lucrările pe Autostrada Sibiu – Piteşti

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat luni ordinul de începere a lucrărilor pentru lotul 1 al secţiunii 1, Sibiu - Boiţa, de pe Autostrada Sibiu - Piteşti.
Autostrada Sibiu – Piteşti

Contractul de proiectare şi execuţie pentru acest lot, cu o valoare de 612,64 milioane de lei, fără TVA, a fost semnat în data de 14 aprilie 2019, între CNAIR şi Compania Porr Construct SRL.

Potrivit prevederilor contractului, a fost stabilită o perioadă de 12 luni pentru proiectare, 36 de luni ca perioadă de execuţie a lucrărilor şi 120 de luni perioadă de garanţie.

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a apreciat că semnarea ordinului de începere a lucrărilor reprezintă debutul lucrărilor la Autostrada Piteşti-Sibiu.

„Am promis că vom începe lucrările la autostrada Sibiu – Piteşti şi ne ţinem de cuvânt. Chiar dacă traversăm o perioadă dificilă, deschidem noi şantiere pentru obiectivele de infrastructură aşteptate de români. Menţinerea şantierelor deschise şi accelerarea proiectelor majore de infrastructură sunt primordiale în această perioadă. Prin ordinul de începerea a lucrărilor se garantează continuarea acestui obiectiv atât de important pentru infrastructura rutieră din România. Putem spune cu certitudine că au început lucrările la Autostrada Sibiu-Piteşti. Obiectivul este vital pentru economia României, pentru dezvoltarea agenţilor economici din zonă, dar şi prin atragerea de noi investiţii. Proiectele pe care le aşteaptă românii şi pe care le-am asumat prin Programul de Guvernare sunt prioritatea zero a mandatului meu”, a declarat ministrul Transporturilor.

Cele 5 secţiuni de pe Autostrada Sibiu – Piteşti

Autostrada Sibiu – Piteşti, care va traversa judeţele Sibiu, Vâlcea şi Argeş, va avea o lungime de 122,11 km cu 71 de poduri, 58 de viaducte, 10 pasaje, 9 tuneluri si 8 noduri rutiere. De-a lungul întregii sosele se vor monta garduri inalte de 3 metri, care sa nu permita accesul pe carosabil al animalelor mari, cum ar fi ursii.

Realizarea şoselei de mare viteză a fost divizată în 5 secţiuni.

Secţiunea 1 Sibiu – Boiţa (14,15 km)

Prima secţiune din Autostrada Sibiu – Piteşti a fost împărţită, iniţial, în 2 loturi:

  • Lot 1 (13,7 km) este cel pentru care a fost semnat Ordinul de începere a lucrărilor.
  • Lot 2 (980 m)
    Despre Lotul 2, se ştie doar că studiile sunt incomplete, iar CNAIR a hotărât construcţia sa împreună cu cea secţiunii 2.

Secţiunea 2 Boita – Cornetu (30,35 km) şi Secţiunea 3 Cornetu – Tigveni (37,4 km)

Cele două secţini sunt cele mai dificile din întregul proiect, din cauza complexităţii lucrărilor.
Aceste sectoare traverseaza Valea Oltului, Valea Baiasului si Valea Topologului, reprezentand zona cea mai dificila din punct de vedere geologic din autostrada. În acest moment de abia se alege strategia de abordare a construcţiei.
Astfel, la finalul anului 2019 – începutul anului 2020, CNAIR, prin experţii desemnaţi de către Ministerul Fondurilor Europene în cadrul Acordului BEI PASSA, a beneficiat de asistenţă tehnică în materie de tuneluri. Cu participarea experţilor externi cooptaţi, a fost definită o strategie de promovare a secţiunii 3, precum şi a unui Lot din secţiunea 2 în baza documentaţiei existente.
Pe celălalt lot din Secţiunea 2, pe care traseul IPTANA a fost modificat în anul 2015, experţii BEI PASSA au considerat oportună efectuarea unor investigaţii suplimentare. „Pentru a se asigura premisele implementării unor soluţii tehnice de actualitate, CNAIR a considerat fezabilă această abordare”, au explicat reprezentanţii instituţiei.
Reamintim că, anul trecut, CNAIR a încercat sa realizeze o serie de studii geotehnice pentru cele două secţiuni, pentru a oferi potentialilor constructori o imagine cat mai clara a conditiilor din teren. Din păcate, la licitaţia organizată în data de 15 martie 2019 nu s-a depus nicio ofertă pentru că valoarea estimata de CNAIR pentru contract a fost insuficienta. Astfel, cele 3 companii interesate initial s-au retras, procedura a fost anulata automat in SICAP la finalul lunii mai, iar CNAIR s-a acoperit, din nou, de „glorie”.
În acel moment, institutia chiar cocheta cu ideea ca alegerea experţilor pentru realizarea studiilor geotehnice să aibă loc doar printr-o procedura de negociere fara publicare prealabila.

Secţiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeş (9,86 km)

În data de 29 august 2019, a avut loc depunerea celor 10 oferte pentru atribuirea contractului, valoarea acestuia fiind de 2 mld. de lei fără TVA. Durata este de 60 luni din care 16 luni perioada de proiectare şi 44 luni perioada de execuţie. Pe traseul Secţiunii 4 se va construi Tunelul Momâia (1,35 km), care implică alte lucrări tehnice complexe.
Din august 2019 şi până acum, CNAIR nu a mai reuşit să evaluze ofertele şi să desemneze un câştigător al licitaţiei.

Secţiunea 5 Curtea de Argeş – Piteşti (30,35 km)

Licitaţia pentru proiectare si executie a fost lansata in luna iulie 2017, aratandu-se interesate opt firme si asocieri. Desi au trecut mai bine de doi ani, nu a fost desemnat inca un constructor, data fiind contestatia depusa de Astaldi si China Railway.
În data de 20 februarie, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a respins contestaţia, dar va fi formulată o cerere de recurs împotriva acestei decizii.

 

CITEŞTE ŞI:

Klaus Iohannis către antreprenori: Suntem interesaţi să promovăm produse româneşti

Autoritatea Rutieră Română îşi înnoieşte flota cu 10 utilitare

Crizele din industria auto (1890-2020)

 

 

Adaugati comentariu