Între mărire și decădere, printre producții record și concedieri în masă, de la modele de lux până la echipamente militare, industria auto s-a descurcat de-a lungul timpului, ajungând să înflorească la jumătatea deceniului trecut. Nu știm cum se va descurca în continuare, dar știm care au fost crizele din industria auto de-a lungul vremii. Iată-le!
Primul automobil vândut de Karl Benz în Germania a fost scânteia care a determinat explozia uneia dintre cele mai înfloritoare industrii de pe glob: cea a automobilului. La sfârșitul secolului al XIX-lea, Benz devenise cea mai mare companie auto din lume, ajungând să producă 572 de vehicule în anul 1899.
Însă odată cu trecerea în secolul XX, Franța a devenit țara cu cea mai mare producție de automobile, reușind în 1903 să scoată de pe liniile de producție 30.124 unități, adică mai bine de 48% din totalul la nivel mondial. Pentru comparație, Statele Unite nu produceau decât 11.235 autoturisme în acel an.
În pofida loviturii date de Primul Război Mondial (1914-1918), industria auto a crescut constant, mai ales pentru că a știut să se adapteze, construind în paralel cu autoturisme și mașinării de luptă. Sunt multe exemple: Rolls-Royce a dotat armata britanică cu o versiune ranforsată și prevăzută cu mitralieră a lui Silver Ghost, Renault a produs un tanc ușor pentru armata franceză în 3.600 de unități, BMW lua naștere ca producător de motoare de avion, iar exemplele pot continua. Nu putem, totuși, să trecem cu privirea numărul imens de victime pe care l-a produs războiul:40 de milioane de vieți s-au pierdut atunci.
Crizele din industria auto: motoarele, pasiunea Casei Regale a României
Cert este că, deși șocul provocat de război a fost imens, industria auto a continuat să se dezvolte, parcul auto mondial ajungând să numere peste 32 de milioane de automobile în 1928! Atenție, însă: peste 90% dintre ele erau produse în SUA, pentru că economia americană luase un avânt nemaiîntâlnit.
Progresul a durat, însă, până în 1929, când a venit și prima lovitură majoră pentru industrie: crahul de pe Wall-Street, sau cea mai mare catastrofă economică a omenirii. Producția de automobile din SUA a scăzut la 10%, iar unda de șoc a crahului s-a simțit puternic și pe bătrânul continent. Un val de concedieri, urmat de greve și demonstrații a pus stăpânire pe Europa. În SUA, Canada și Marea Britanie au apărut ajutoarele sociale care îi ajutau pe cei disponibilizați să nu moară de foame și să aibă acces la serviciile medicale.
Legendarul pilot Marin Dumitrescu a împlinit 100 de ani
Însă, spre 1935, economia a început să dea ușoare semne de revenire, producția de automobile a început să crească și părea că totul intra în normal, când dezastrul lovea din nou la fix un deceniu după marele crah, de data asta sub forma catastrofală pe care o mai întâlniserăm în 1914: de data asta, Al Doilea Război Mondial ucidea oameni direct sau indirect, lăsându-i să moară de foame. Totalul victimelor s-a ridicat la 70-85 de milioane. Industria auto s-a reprofilat complet: toate companiile produceau echipament militar, în timp ce producția de autoturisme pentru clienții particulari s-a oprit complet aproape patru ani.
După terminarea războiului, producția a crescut de aproape 10 ori în 35 de ani. În special în Europa și Asia creșterile au fost spectaculoase, în timp ce în SUA creșterea a fost mai modestă, americanii ajungând să producă 20% din totalul de mașini de pe glob (de la 80%). Ce-i drept, americanii au suferit după 1970, când criza petrolului i-a afectat cel mai mult: automobilele pe care le produceau erau mari consumatoare de benzină. Până în 1980, când au început să fie din nou pe plus, aceștia au trebuit să se reinventeze și să producă motoare mai eficiente.
Până în 2009, timp de 3 decenii, industria auto a cunoscut o nouă creștere continuă, curmată brusc de vestita criză din 2008-2010, urmată de Marea Recesiune. În special americanii au avut de suferit, dar și europenii și asiaticii au resimțit-o. La nivel global, producția a scăzut cu 12,4% (până la 61 de milioane unități comercializate), iar criza a fost cel mai bine folosită de China în favoarea ei.
Personalități ale istoriei auto: Armand Peugeot
Statul comunist a redus puternic taxele și, astfel, a ajuns aproape peste noapte cel mai important producător auto din lume: în 2012 ajunsese să producă 19,3 milioane de unități, față de SUA cu 10,3 milioane și Japonia cu 9,9 milioane. Apogeul producției mondiale de autoturisme a fost în 2017, când 79,6 milioane ieșeau de pe liniile de producție, valoare care a scăzut succesiv, an de an, până în 2020, când ajunsese la 74,1 milioane de unități.
Ce va fi începând cu 2021 devine tot mai evident. Cu marea majoritate a uzinelor închise, producția va scădea brusc, însă nu se știe pentru câți ani. Analiștii spun că avem în față cea mai mare criză din toate timpurile. Doar timpul deține, însă, adevărul.
Comentați?