Personalităţi. ARMAND PEUGEOT şi geniul industrial al familiei sale

Producţia de automobile nu a fost singura sa afacere, dar, de departe, a fost cea mai de succes. Armand Peugeot nu a fost doar un geniu ingineresc, ci unul care s-a născut în familia potrivită.



peugeot

În istoria producției industriale, puține familii au influențat atât de direct modul în care trăim astăzi aşa cum a făcut-o, începând din secolul XVIII, familia Peugeot.

Originari din Franche-Comté, în estul Franței, membrii clanului erau industriași care și-au început propria revoluție, lansând conceptul de producţie de masă cu mult înainte de consacrarea sa în economia secolului XX. De la mașini de măcinat cafea până la mașini de cusut, de la prăjitoare la mobilier de grădină, familia Peugeot le-a produs pe linii de asamblare optimizate ca într-un proces tehnologic modern.

Din 1847, toate produsele realizate în fabricile familiei purtau simbolul Leului, devenit astăzi sigla inconfundabilă a vehiculelor Peugeot. În 1858, sigla a fost înregistrată ca marcă proprie.

 

CITEŞTE ŞI: Personalităţi. LOUIS RENAULT şi misterul dispariţiei sale

 

Când la sfârșitul secolului al XIX-lea, tot mai multe afaceri explorau potenţialul „cutiilor pe patru roţi” alimentate de motoare cu aburi, era absolut firesc ca şi familia Peugeot să-şi îndrepte atenţia către noua industrie. Drept urmare, unul dintre membrii săi avea să devină un deschizător de drumuri, cu mult înainte de Ford sau Fiat, şi avea să transforme afacerile locale cu biciclete ale clanului într-un imperiu industrial.

Armand Peugeot, căci despre el este vorba, s-a născut în 1849, fiind fascinat încă din copilărie de proiectele inginereşti la care lucrau permanent rudele sale. După absolvirea cursurilor de inginerie la École Centrale din Paris, pleacă la Leeds, în inima industriei britanice, de unde, în 1865, vine cu ideea că transportul se va schimba pentru totdeauna, utilizarea cailor fiind de domeniul trecutului.

Pentru început, biciclete şi tricicluri

Însă până la materializarea ideilor sale revoluţionare mai trec câţiva ani, timp în care înfiinţează împreună cu vărul său, Eugen, compania „Peugeot Frères Ainé”. Până în 1882, produc biciclete şi tricicluri inspirate de modelele britanice, la care perfecţionează sistemele de transmisie controlate cu lanţ, apoi Armand începe experimentele cu motoare cu aburi.

În anul în care a împlinit vârsta de 40 de ani, produce primul triciclu acţionat cu aburi, care își face debutul la Expoziţia Universală de la Paris. Un an mai târziu, în noua companie „Les Fils de Peugeot Freres”, înlocuieşte motorul cu aburi cu unul pe benzină, construit de Gottlieb Daimler, înlocuieşte şi triciclul cu un quadriciclu şi realizează astfel prima maşină pe patru roţi. Era în anul 1890. În anul următor, brandul auto Peugeot devine unul consacrat.

peugeot

În 1894, îşi duce maşinile la primul raliu, pe traseul Paris-Bordeaux-Paris, unde câştigă trei din primele patru locuri.

Maşinile sale sunt rapide, eficiente şi echipate cu anvelope de cauciuc gonflabile, o altă invenţie revoluţionară. Publicul vrea din ce în ce mai multe, iar Armand hotărăşte să crească producţia. Surprinzător, dar vărul său, Eugen, face un pas înapoi, cu gândul la imensa investiţie necesară.

Automobile Peugeot

Nevrând să-şi amestece familia într-o dispută pe această temă, Armand îşi înfiinţează propria companie „Société Anonyme Des Automobiles Peugeot”, cu sprijinul financiar al altor industriaşi, şi construieşte o fabrică la Audincourt, specializată în producerea de maşini cu motoare proprii, dezvoltate de unul dintre inginerii săi, Gratien Michaux.

Un afiş creat de artistul francez G. de Burgill a anunțat deschiderea oficială a companiei în data de 2 aprilie 1896. În posterul publicitar, un cuplu îmbrăcat în paltoane era aşezat într-o mașină Peugeot, iar fumul de pe ţeava de eşapament scria numele companiei.

În acel an, în analele Poliţiei franceze este înscris primul furt de maşină. Reclamantul, Baronul Julien anunţa că din garajul i-a dispărut maşina… Peugeot.

La inaugurare, în fabrica din Audincourt lucrau 125 de muncitori, care produceau o maşină pe săptămână. Un an mai târziu, se realizau 3 maşini pe săptămână, iar peste un an, 10.

Entuziast, Armand a căutat şi alte domenii de dezvoltare. A ănceput să construiască motoare pentru ambarcaţiuni şi a înfiinţat o companie de închirieri auto, prima de acest fel. Dar aceste noi afaceri nu au avut un succes deosebit, aşa că şi-a canalizat atenţia către producţia auto, care trecea prin dificultăţi financiare.

Geniul său îşi spune şi acum cuvântul. Crede că succesul va fi adus de o maşină de talie mică, simplă şi accesibilă ca preţ. Drept urmare Îl angajează pe deja celebrul inginer de origine italiană, Ettore Bugatti,  care-i construieşte automobilul visat.

În 1905, primul modelul Bebe Peugeot, cu un motot de cu șase cai putere, iese pe porţile uzinei. Devine în scurt timp cea mai vândută maşină din Franţa, iar compania sa este relansată definitiv. Din 1910, toate vehiculele Peugeot încep să poaret simbolul familiei, Leul cu dinţi ascuţiţi

Peugeot Bebe

În paralel cu cariera sa în ascensiune, Armand se căsătoreşte, în 1872, cu Sophie Leonie Fallot, și împreună au cinci copii. În mod tragic, îşi pierde singurul fiu, Raymond, în 1896. Rămas fără un moştenitor masculin, Peugeot decide, în 1910, să-și unească compania cu cea a vărului său Eugene, Les Fils de Peugeot Freres.

Armand se pensionează în 1913, când compania sa producea deja aproape 10.000 de maşini pe an, cel mai mare constructor auto din Franța, cu o cotă de piață de 20%.

Doi ani mai târziu, moare la vârsta de 66 de ani.

Istoria familiei Peugeot a mers însă mai departe, dar, în mod sigur, nu ar fi reuşit să realizeze atâtea fără Armand.

 

CITEŞTE ŞI:

Amenzi rutiere mai mici? Legea, la primul aviz favorabil de la deputaţi

CE, cu ochii pe taxele auto. Sancţiuni pentru Malta şi Cipru

Cum îţi verifici maşina înainte de vacanţă

 

 

Adaugati comentariu