Malta şi Cipru au fost sancţionate de Comisia Europeană (CE) prin trimiterea unor „scrisori de punere în întârziere”, pentru încălcarea legislaţiei comunitare referitoare la taxele auto.
În cazului Ciprului, sancţiunea a fost dată din cauza legislaţiei naţionale, care prevede imobilizarea la faţa locului a autovehiculelor, fără niciun avertisment prealabil, atunci când nu au fost respectate normele de import şi de înmatriculare temporare.
De asemenea, în anumite cazuri pot fi impuse amenzi administrative, care este posibil să depăşească valoarea vehiculului în sine.
„Statele membre trebuie să respecte legislaţia UE şi principiile sale generale, inclusiv principiul proporţionalităţii; Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a susţinut în mod repetat că măsurile sau sancţiunile administrative nu trebuie să depăşească ceea ce este strict necesar şi trebuie să fie în conformitate cu libertăţile consacrate prin articolul 45 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE). Dacă Ciprul nu ia măsuri în următoarele două luni, Comisia poate trimite autorităţilor cipriote un aviz motivat”, au arătat reprezentanţii Comisiei Europene.
La rândul ei, Malta a fost sancţionată pentru taxele auto, mai precis a celei anuale de circulaţie pentru autovehicule.
În temeiul legislaţiei malteze în vigoare, autovehiculele înmatriculate după 1 ianuarie 2009 şi importate din alte state membre sunt supuse unei taxe mai mari decât autovehiculele similare înmatriculate în Malta înainte de data respectivă, chiar şi atunci când autovehiculul importat a fost deja înmatriculat în alt stat membru.
„Comisia consideră că legislaţia malteză nu este compatibilă cu legislaţia UE. Potrivit jurisprudenţei Curţii de Justiţie a UE (articolul 110 din TFUE), legislaţia UE este încălcată atunci când taxele rutiere sunt calculate pe baza unor criterii diferite, ducând la impunerea unor taxe mai mari pentru autovehiculele importate din alte state membre faţă de autovehiculele care nu sunt importate. Autorităţile malteze au acum la dispoziţie două luni pentru a răspunde; în caz contrar, Comisia poate trimite un aviz motivat„, şi-au motivat sancţiunea reprezentanţii CE.
Ce este infringementul
Procedura de infringement este declanşată de către Comisie împotriva statelor ce nu îşi respectă obligaţiile comunitare.
Declanşarea acesteia poate fi provocată în trei cazuri:
a) Omiterea notificării actelor normative naţionale care transpun şi implementează directivele – statele membre au obligaţia de a notifica legislaţia de transpunere şi pe cea care asigură implementarea;
b) Neconformarea legislaţiei naţionale la cerinţele normelor comunitare – aceasta înseamnă că legislaţia internă trebuie să se afle în deplină concordanţă cu cerinţele Uniunii;
c) Aplicarea necorespunzătoare a actelor normative comunitare – statele membre au, de asemenea, obligaţia de a asigura aplicarea dispoziţiilor comunitare.
În prima etapă a declanşării procedurii, Comisia redactează o “scrisoare de punere în întârziere“ pe care o transmite statului respectiv şi în care sunt precizate încălcările legislaţiei comunitare.
Următoarea etapă o reprezintă “Avizul motivat”, adică ultima avertizare a Comisiei înaintea sesizării Curţii de Justiţie a UE, avertizare ce vine în lipsa observaţiilor statului membru sau în cazul în care acestea sunt considerate nesatisfăcătoare.
CITEŞTE ŞI:
Cum îţi verifici maşina înainte de vacanţă
Autostrada de Centură Bucureşti Nord, scoasă la licitaţie. Află traseul
ANCOM achiziţionează o flotă de maşini hibride de la Ţiriac Auto
Comentați?