Uniunea Europeană va sprijini trei proiecte pentru amplasarea stațiilor de încărcare a mașinilor electrice în România, prin intermediul Mecanismului destinat infrastructurii pentru combustibili alternativi (AFIF) II, care susține dezvoltarea unei mobilități sustenabile la nivel european.
Cele trei proiecte pentru România sunt dezvoltate de Axionet IoT, PPC Blue Romania și de asocierea formată de E.ON, ZSE și Eldrive și fac parte din lista celor 39 de investiții pentru care UE alocă aproape 422 de milioane de euro pentru dezvoltarea infrastructurii de alimentare cu combustibili alternativi de-a lungul rețelei transeuropene de transport TEN-T. A doua fază a programului AFIF (2024-2025) a fost lansată în luna februarie 2024 și are un buget 1 miliard de euro.
Axionet IoT
Proiectul dezvoltat de compania de tehnologie Axionet IoT, cu o finanțare propusă CEF de 26,88 milioane de euro, va implementa 496 de puncte de încărcare pentru vehicule electrice, în 200 de locații din întreaga țară, accesibile publicului larg.
Noile stații sunt concepute pentru a deservi atât vehiculele ușoare, cât și cele de mare tonaj. Astfel, 96 de puncte vor fi pentru încărcare rapidă, cu putere de 150 kW, iar alte 400 vor dispune de o putere de 350 kW. Proiectul acoperă zone-cheie din România de-a lungul rețelei rutiere TEN-T, stațiile fiind amplasate la cel mult 3 km de ieșiri sau noduri urbane, pentru o accesibilitate optimă. Acesta va îmbunătăți infrastructura de încărcare și va susține obiectivele UE de transport durabil și reducere a emisiilor.
„Ne-am dorit mereu să jucăm un rol important în accelerarea mobilității electrice în România și am urmărit activ această oportunitate de a avea o contribuție semnificativa in piață. Acest proiect este o realizare majoră pentru Axionet și un pas strategic pentru România în tranziția către un transport sustenabil, eficient din punct de vedere energetic și cu un nivel de emisii scăzut”, a declarat Gabriel Ioniță, director general și fondator Axionet.
Din 2017, Axionet a implementat peste 500 de locații de încărcare în diverse scenarii, de la utilizare privată și industrială pentru testare, până la flote electrice și încărcare publică. Majoritatea punctelor sale de încărcare sunt din categoria Fast Charge. Axionet oferă și o gamă completă de soluții si servicii pentru monitorizare la distanță, localizare, prevenție și raportare a vehiculelor și utilajelor, soluții și servicii de IoT precum si solutii si servicii de energie verde.
PPC Blue Romania
Un alt proiect cu o finanțare propusă CEF de 2,76 milioane de euro, coordonat de compania de mobilitate electrică PPC Blue Romania, o unitate a companiei de electricitate din Grecia Public Power Corporation (PPC), vizează instalarea a 28 de puncte de încărcare în curent continuu (CC) cu o putere minimă de 150 kW fiecare pentru LDV-uri și 32 de puncte de încărcare în curent continuu cu o putere minimă de 350 kW fiecare pentru HDV-uri de-a lungul rețelei transeuropene de transport (TEN-T) în 29 de locații din România și Grecia.
PPC Blue operează în prezent aproximativ 500 de puncte de încărcare a mașinilor electrice în 63 de localități din România. Compania a înregistrat în anul 2023 o cifră de afaceri de peste 5,9 milioane de lei, dar a avut pierderi în valoare de 16,5 milioane de lei.
E.ON, Eldrive și ZSE
E.ON, împreună cu Eldrive și ZSE, a atras o cofinanțare de 45 de milioane de euro din partea Uniunii Europene pentru proiectul DRIVE-E Global extinderuu rețelei europene de încărcare pentru mașinile electrice în 13 țări, inclusiv în România. Vor fi instalate, în total, 1.400 de noi puncte de încărcare publice, până la sfârșitul anului 2027, dintre care 430 de puncte vor fi destinate camioanelor comerciale grele, fiecare având o capacitate de 350 kW sau mai mult.
E.ON, ZSE și Eldrive vor construi o rețea de puncte de încărcare pentru autoturisme și vehicule comerciale ușoare și grele, de-a lungul principalelor rute trans-europene de transport de marfă. Aceasta va include locații special concepute pentru încărcarea camioanelor, precum și spații mixte pentru camioane și autoturisme. De asemnea, un alt obiectiv al proiectului îl reprezintă completarea și extinderea rețelei existente pentru vehicule comerciale ușoare în zonele unde există lacune în infrastructură.
Punctele de încărcare vor fi amplasate în peste 250 de locații din Germania, Austria, Danemarca, Italia, Țările de Jos, Suedia, Lituania, Cehia, Ungaria, Polonia, România, Bulgaria și Slovacia.
E.ON. prin subsidiara sa, E.ON Drive Infrastructure, dezvoltă și operează peste 6.000 de puncte de încărcare publice în 11 țări europene și facilitează integrarea electromobilității în companii, municipalități și gospodării.
ZSE este mai mare distribuitor de energie electrică din Slovacia și membru al Grupului E.ON, operează o rețea națională de stații de încărcare și investește în infrastructura pentru vehicule electrice grele.
Eldrive activează în Europa de Sud-Est și țările baltice și are peste 2.000 de puncte de încărcare publice în Lituania, România și Bulgaria.
(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2025)
CITEȘTE ȘI:
Green NCAP a premiat cele mai ecologice mașini ale anului 2024
Autostrada Sibiu – Piteşti. Pe secțiunea Curtea de Argeş – Tigveni s-ar putea circula din 2026
Comentați?