Audi Q7 se reinventează sub forma unui panaceu situat la graniţa dintre sportivitatea lui X5 şi versatilitatea unui XC90. Mai uşor cu 325 kg, cel mai mare SUV Audi se trezeşte la viaţă, revelând o latură neaşteptată, cea emoţională. Test cu best-seller-ul 3.0 TDI de 272 CP.
După mai bine de un deceniu petrecut în braţele succesului, Audi Q7 a devenit un brand în sine, adânc imprimat în conştiinţa directorilor de succes, un nume sinonim cu luxul şi opulenţa. Girul publicului şi al managerilor de flote a fost, totodată, binecuvântarea de care Audi avea nevoie pentru a-şi da frâu liber imaginaţiei, populând noi şi noi nişe, cu SUV-uri din ce în ce mai compacte şi mai accesibile – Q3, Q5 şi, în viitorul nu foarte îndepărtat, noile Q1 şi Q6.
Aşteptările sunt, aşadar, uriaşe de la cea de-a doua generaţie, ţelul impus noului Q7 fiind pe cât de singular, pe atât de concis: mai mult! Mai mult spaţiu, mai mult confort, mai mult rafinament, mai multă tehnologie, mai multă eficienţă şi, de ce nu, mai multă sportivitate.
Năzuinţe susţinute de designul eminamente familiar, dar infinit mai dinamic. Audi intră într-o nouă eră de stil. Îngemănarea dintre noua grilă tridimensională şi blocurile optice LED subţiri, extrem de agresive, par să îi insufle noului Q7 un strop din aerul ludic al supercarului R8. Cu adevărat frapante, însă, sunt noile proporţii ale caroseriei, o caroserie dominată de linii nefiresc de suave, puternic contrastante cu ideea de masivitate dusă la rang de artă cu care se mândrea vechea generaţie. O schimbare reconfortantă de ritm pentru un brand recunoscut pentru inovaţiile sale tehnice şi mai puţin pentru curajul de a forţa graniţele designului contemporan.
Să fie acesta triumful neaşteptat al artei asupra avansului impus de tehnologie? Nicidecum! Audi nu bate pasul pe loc. Totul e nou, de la motorizări şi suspensiile cu cinci prinderi (în locul celor cu două braţe suprapuse) cu 67 kg mai uşoare (27 kg în faţă şi 40 kg în spate), până la platforma tehnică, tot ceea ce se ascunde sub renăscuta vigoare stilistică a fost creat pornind de la o coală albă de hârtie. Cu un centru de greutate coborât cu 50 mm, Q7 este, de altfel, şi primul Audi construit pe noua platformă MLB Evo, făurită dintr-un mix de oţeluri ultra-rezistente şi materiale uşoare – aluminiu şi magneziu în proporţie covârşitoare de 71%. Masa totală a scăzut spectaculos cu până la 325 kg, iar asta se reflectă cel mai bine în plăcerea de a conduce Q7.
Da, aţi citit bine, plăcerea de a conduce. În sfârşit, Audi Q7 îşi descoperă latura emoţională, alături de un set proaspăt de valenţe sportive nebănuite, total străine de fosta generaţie. Alege să pluteşti cu graţie în modurile Efficiency şi Comfort, lasă electronica să decidă în locul tău (Auto) sau armează întregul arsenal sportiv aferent programului Dynamic, legătura om-maşină este mai vie ca oricând, indiferent de setarea preferată pentru sistemul Audi Drive Select (serie). Direcţia devine tot mai „guralivă” pe măsură ce Q7 forţează limitele fizicii, fără să renunţe la mantia delicateţei ce pare să ridice un zid între şofer şi ceea ce se petrece dincolo de scaunul său. Chiar şi aşa, precizia şi, mai ales, vigoarea cu care Q7 devorează viraj după viraj reuşesc să fure zâmbete involuntare.
De ce involuntare? Să nu uităm că acul cântarului goneşte cu mult aplomb spre gradaţia de 2 tone, detaliu deloc insignifiant ce ar trebui, cel puţin la nivel declarativ, să menţină treaz instinctul inerent de conservare al naturii umane. Nu e cazul, Q7 fiind un instrument de precizie demn de termenul Sport, captiv în acronimul SUV. Accentele telepatice devin cu atât mai evidente, cu cât sistemul de direcţie integrală (1.360 euro), unic în segment, îşi interpretează partitura de înger păzitor, bracând roţile din spate, în paralel cu cele din faţă, cu până la 3,5 grade, de dragul stabilităţii empirice. La viteze reduse, sub pragul de 15 km/h, acestea se miscă în sens contrar, înnobilând Q7 cu o rază de bracaj de 11,4 m, ridicol de mică, inclusiv în comparaţie cu ceea ce oferă limuzina A4. Util în parcările subterane din ce în ce mai aglomerate. Specificarea acestei minunăţii a tehnicii moderne rămâne, totuşi, la cheremul celor mai excentrici dintre managerii de flote şi asta prin prisma preţului. Nu uitaţi, însă, să bifaţi căsuţa aferentă genialei suspensii pneumatice, care, deşi tot opţională, îşi justifică fiecare cent din cei 2.422 euro pretinşi de Audi. Plătiţi rata aferentă şi veţi descoperi un Q7 ambivalent, un SUV echilibrat şi confortabil, sub auspiciile programelor Comfort, Efficiency şi Auto, respectiv o maşină agilă şi, pur şi simplu, distractivă în modul Dynamic.
Atlet în frac
Noile valenţe sportive sunt subliniate şi de pachetul S line (4.726 euro), care aduce pe lângă clasicele zorzoane aerodinamice (spoilere, praguri, eleron sport) şi de jantele superbe de 20 inch (21 inch, 3.532 euro), o iteraţie sport a suspensiei pneumatice, cu amortizoare reglate mai ferm şi gardă la sol redusă cu 10 mm în modul Dynamic. Pachetul este dedicat exclusiv motorizării V6 TDI de 3 litri şi 272 CP, aflată sub lupa testului de faţă. Silenţios şi rafinat, indiferent de regimul de turaţii, motorul cu şase cilindri este un exemplu de elasticitate, resursele vaste de cuplu (600 Nm de la 1.500 rpm) fiind excelent contabilizate de transmisia automată cu opt trepte. O cutie Tiptronic ZF extrem de hotărâtă, aceasta alunecă imperceptibil printre rapoarte, fără a ezita să vâneze fiecare firimitură de cuplu şi putere. În modul manual/Dynamic, selectarea treptelor devine infinit mai intuitivă dacă se apelează la padelele grefate pe coloana de direcţie. Totul fără niciun fel de concesii în planul eficienţei, cu un consum mediu real de 8-10 l/100 km, demn de un diesel cu patru cilindri sensibil mai calm, aşa cum e cazul motorului de 225 CP propus de Volvo şi al său XC90.
Contrar trendului, Audi refuză să priveze Q7 de serviciile sistemului de tracţiune integrală permanentă Quattro, gratis indiferent de versiune. Acesta pune accentul pe sportivitate, cuplul fiind distribuit într-o proporţie cu accente jucăuşe de 40-60% faţă/spate şi un vârf teoretic de 15-85%, respectiv 70-30%, în condiţii critice de aderenţă. Totul sub atenta oblăduire a inteligenţei artificiale (diferenţial central electronic autoblocant, integrat în carcasa cutiei de viteze), „trucuri” precum diferenţialele blocabile sau reductorul fiind, în continuare, subiect tabu pentru Audi. Q7 va traversa fără ezitare drumuri forestiere de dificultate medie sau păşuni înnecate în nămol, fără a visa măcar să se aventureze pe cărările bătătorite de monstrul sacru Range Rover. Dar, ce director get-beget şi-ar dori cu adevărat asta?
În compania suspensiei pneumatice, garda la sol este variabilă. Aceasta se reduce cu 30 mm la viteze de croazieră sau, din contră, se amplifică cu 60 mm în modul Off-Road/lift (maxim 30 km/h), nu mai puţin de 245 mm separând podeaua lui Q7 de sol. Cu adevărat impresionant, însă, e confortul. Maestru emerit al rafinamentului, Q7 depăşeşte implacabil orice obstacol, într-o linişte deplină. Nimic nu pare să străpungă armura invizibilă a SUV-ului Audi, pasagerii fiind protejaţi parcă de pereţii invincibili ai unui seif capitonat cu cele mai preţioase materiale cunoscute civilizaţiei umane.
Birou mobil de cinci stele
Dacă Audi ar fi creat apartamente de lux, Q7 ar fi cu siguranţă un penthouse de multe zerouri. Audi ştie, pur şi simplu, ce iţi doreşti, cum şi unde îţi doreşti, indiferent de raportul dintre afinitatea pentru tehnologie, ergonomie, design industrial sau artă modernă. Echilibrul e întotdeauna cel ideal. Și nu ne referim doar la finisarea desprinsă din cataloagele de prezentare ale manufacturierilor de mobilă scumpă, ci şi la oferta de spaţiu king-size. Mai scurt (-37 mm), mai îngust (-15 mm), dar sensibil mai înalt (+4 mm) decât predecesorul său, Q7 se laudă cu un interior vizibil mai încăpător, graţie unui ampatament uriaş de 2,99 m. Distanţa confort a crescut cu 21 mm, iar spaţiul la cap cu alţi 41 mm în faţă, respectiv 23 mm pe rândul al doilea. Bancheta este divizată inteligent în trei secţiuni complet independente ce se pot înclina sau pot culisa pe o plajă de 110 mm. Deschide hayonul acţionat electric (serie) şi vei descoperi un portbagaj imens, al cărui volum de 890 litri stabileşte noi standarde de versatilitate în segment. Q7 devansează BMW X5 şi Volvo XC90 inclusiv la capitolul capacitate maximă de încărcare, rabatarea banchetei eliberând 2.075 litri.
Dacă finisarea face un pas mai aproape de perfecţiune, ergonomia e pe acelaşi drum, însă la câţiva km distanţă. Selectorul cutiei de viteze interpus, inexplicabil, între cotieră şi controller-ul MMI face utilizarea celui din urmă cel puţin bizară, numărul de contorsionism pus în scenă de încheietura mâinii fiind nedemn de renumele Audi în materie de intuitivitate.
Cotat la 65.814 euro, preţul de pornire nu pare nici el ideal pentru o maşină de companie. Acesta păleşte, totuşi, în
faţa listei de dotări standard pe ale cărei file regăsim farurile cu xenon (full-LED 1.913 euro), climatizarea pe două zone, tapiţeria de piele sau sistemul de infotainment Radio MMI Plus cu display de 7 inch (MMI Plus cu touchpad, procesor Nvidia Tegra 30 şi display de 8,3 inch, 4.764 euro, sub umbrela pachetului Advanced), trufandale ce desăvârşesc arsenalul de tentaţii marca Audi Q7. Da, un Volvo XC90 e sensibil mai ieftin (60.581 euro) şi mai versatil, dar imaginea de marcă nu suferă comparaţie, iar micul turbo cu 4 cilindri nu poate ţine piept vajnicului V6 ce pompează prin „venele” noului Q7 cantităţi nesperat de apropiate de motorină.
VERDICT
Un celebru proverb spune că lupul îşi schimbă părul, dar năravul ba. Audi Q7 face taman pe dos. Mai uşor, mai eficient şi infinit mai versatil, acesta rupe orice legătură cu trecutul, devenind liantul perfect dintre sportivitate şi rafinament. O reconfortantă cale de mijloc, capabilă să confirme aura de învingător a noului Q7.
(Articol publicat în revista FloteAuto, septembrie 2015)
Comentați?