Flotă polivalentă. Test cu Fiat Qubo

Cinci locuri veritabile şi un spaţiu de încărcare uriaş, totul în mai puţin de 4 metri. Pe scurt, Fiat Qubo, van-ul de oraş ce împleteşte spaţiul şi versatilitatea unei utilitare cu bunele maniere rutiere ale unui model convenţional de clasă mică.



fiat-qubo-floteauto

Fiat reinterpretează tema monovolumelor robuste şi accesibile cu un MPV inedit de oraş, derivat din utilitara Fiorino. Intitulat Qubo, acesta moşteneşte de la exponentul casei italiene în clasa mică, Punto, platforma tehnică şi nu mai puţin de 40% dintre componente. Cu greu poate fi, însă, intuită această legătură de rudenie. Imaginaţia zburdă, contrastul dintre suprafaţa vitrată generoasă şi accentele angulare ale caroseriei trimiţându-ne cu gândul la un model ceva mai impunător decât sugerează lungimea de 3.959 mm, respectiv cei 70 mm ce despart Punto de Qubo, în defavoarea celui din urmă.

fiat-qubo-floteauto
Foto: Bogdan Paraschiv

Forma urmează funcţia, iar Fiat Qubo nu se fereşte să îşi anunţe încă de la bun început intenţia de a pune valenţele practice pe primul plan. Un hayon cu deschidere amplă – 1,85 m înălţime, 1,13 m lăţime; baleiază elegant pentru a scoate la lumină un portbagaj cu formă regulată, acompaniat de o podea perfect plană şi o margine de încărcare situată la numai 50 cm de sol. Volumul de încărcare standard oscilează între 330 litri şi 650 litri (până la nivelul plafonului). Şi asta nu e tot! Sacrificarea locurilor din spate transformă micul Qubo într-un veritabil campion al spaţiului, capacitatea portbagajului amplificânduse, astfel, spectaculos până la 2.500 litri – valoare ce eclipsează cu uşurinţă chiar şi break-uri cu tradiţie şi preţuri sensibil mai piperate din clasa imediat superioară.

fiat-qubo-floteauto
Poziţia de condus este elevată, dar sensibil mai coborâtă decât cea specifică unei utilitare get-beget,
amintind de rădăcinile citadine ale maşinii

Operaţiunea de pliere a banchetei nu presupune un efort considerabil, întregul ansamblu culisând în plan vertical spre faţă cu ajutorul unui sistem de pârghii, după rabatarea completă a spătarului indivizibil. Fiat oferă şi opţiunea unei banchete fracţionabile asimetric în format 1/3/- 2/3 (187 euro), precum şi o pereche de uşi posterioare batante vitrate (91 euro), menite să faciliteze încărcarea obiectelor voluminoase în spaţiile înguste de parcare. Scoaterea  completă a scaunelor posterioare din maşină este un proces ceva mai laborios, mai ales pentru o  singură persoană, greutatea totală a acestora fiind estimată la 40 kg (segmente separate de 26 şi 14 kg  pentru banchetă fracţionabilă).

 fiat-qubo-floteautoFiat s-a gândit şi la transportul mărfurilor nefiresc de voluminoase. Micul Qubo poate acomoda  obiecte cu o lungime de maximum 2,5 m, scaunul pasagerului putând fi şi el complet rabatat la acelaşi  nivel cu podeaua portbagajului opţiune ce merită fiecare cent din preţul de 35 euro pretins de italieni.  Aşa cum era de aşteptat de la un van dedicat transportului de pasageri, clienţii MPV-ului Fiat au parte  de aceleaşi privilegii de care se bucură în mod uzual doar proprietarii monovolumelor mai mari şi mai  scumpe, în speţă uşi posterioare culisante standard încă de la echiparea de bază. O adevarată  binecuvântare pentru accesul la bord, acestea ascund, însă, şi un mic incovenient: geamurile spate  batante, cu rază de deschidere limitată. Din fericire, șoferul şi pasagerul din dreapta pot răsufla  uşuraţi. Acţionarea electrică a geamurilor anterioare se regăseşte printre dotările de serie, asemenea  instalaţiei de aer condiţionat şi a închiderii centralizate cu telecomandă. Coloana de direcţie este, de  asemenea, reglabilă pe înălţime şi adâncime, singurul absent fiind sistemul audio, disponibil exclusiv  contra cost (357 euro).

 fiat-qubo-floteauto
Oferta de spaţiu este neaşteptat de bună pentru o maşină atât de mică

Asul din mânecă este oferta de spaţiu interior. Fiat reuşeşte imposibilul şi împachetează în mai puţin  de 4 metri, un habitaclu imens, mai ales a nivelul capului şi al genunchilor. Patru adulţi, chiar cinci – cu  mici concesii la nivelul umerilor; pot călători relaxat, unghiul de înclinare abrupt, uşor incomod al  spătarului banchetei fiind singurul detaliu ce aminteşte de originile utilitare ale lui Qubo. Aceleaşi  rădăcini ne aduc, însă, şi clasica suită de spaţii utile de depozitare, presărate în cele mai diverse locuri  din habitaclu, de la buzunarele uşilor și consola centrală, până la partea superioară a planşei de bord.  O planşă de bord simplă şi ergonomică, a cărei finisare pune accentul pe durabilitate, plasticele moi şi  ornamentele lucioase în mare vogă fiind înlocuite cu materiale oneste, dar plăcute privirii, rezistente la  stresul cotidian.

În fond, prin venele lui Fiat Qubo curge sângele unui van eminamente practic, croit pe gustul firmelor de livrări intraurbane şi nu cel al unei maşini dedicate creatorilor de modă. Ceea ce scoate, cu adevărat, în evidenţă micul Qubo nu este imaginea sa ludică, ci ţinuta de drum manierată, demnă de un turism convenţional. Platforma moştenită de la Punto îi insuflă van-ului Fiat o agilitate de invidiat, acompaniată de o rază de bracaj minusculă ce nu îndrăzneşte să depăşească pragul de 10 m. Direcţia asistată hidraulic se simte naturală şi precisă, iar subvirarea şi ruliul sunt afişate cu ceva mai multă moderaţie decât lasă să se întrevadă alura înaltă şi, implicit, centrul de greutate ridicat al maşinii – masa totală de 1.365 kg nu este nici ea de neglijat în această ecuaţie. Evident, Qubo nu visează la sportivitate. Confortul este primordial, suspensia setată boem absorbind cu multă relaxare gropile şi denivelările atât de dragi nouă, românilor.

 fiat-qubo-floteauto
Qubo oferă un portbagaj imens de 330 l, volum ce poate fi extins până la 2.500 l, odată cu plierea
banchetei

Aceeaşi relaxare se reflectă şi în motorizările exclusiv Euro 6 alături de care este oferit van-ul italian, o gamă compusă din două versiuni, de 75 şi 95 CP, ale binecunoscutului diesel 1.3 MultiJet, respectiv un motor aspirat de 1,4 litri şi 77 CP. Dacă primele două se adresează cu precădere companiilor, mizând pe un consum infim, unitatea alimentată cu benzină poate reprezenta tichetul ieftin de acces în lumea versatilăţii pe care numai un monovolum o poate oferi, nu doar pentru şefii de flote, ci şi pentru familiile tinere. Deşi aparent depăşit de timpuri, micul motor se descurcă mai mult decât onorabil în viaţa de zi cu zi. Puterea este livrată nesperat de liniar, inclusiv la turații medii, astfel că estimarea de 16,2 secunde pentru acceleraţia de la 0 la 100 km/h pare realmente pesimistă. Din nefericire, cuplul modest, 115 Nm la 3.000 rpm, taie elanul micului Qubo, direct proporţional cu gradul de înclinaţie a drumului și viteza de deplasare. Consumul se conformează, media de 6,8 l/100 km nefiind tocmai pe placul şefilor de flote.

Pentru economie și cuplu din belșug există mereu alternativa diesel, creditată cu un consum mediu de numai 4,1 l/100 km! Calculele trebuie să fie, însă, precise. Ecartul de preţ dintre cel mai ieftin Qubo 1.3 MultiJet (9.983 euro fără TVA) şi Qubo 1.4 8V, disponibil de la 8.462 euro (+TVA), se evaporă doar în faţa unui rulaj anual consistent, tipic companiilor mari. Micii întreprinzători pot trăi bine mersi şi în compania unui motor ceva mai gurmand, dar sensibil mai ieftin de întreţinut. Fiat oferă și o cale inedită de mijloc. Astfel, propulsorului pe benzină i se poate monta o instalație GPL, contra sumei oneste de 547 euro, fără ca această dotare să influențeze condițiile de
garanție a mașinii. Indiferent de combustibilul ales, Autoitalia oferă pentru versatilul Fiat Qubo 5 ani garanție, în limita a 100.000 km.

Verdict

Fiat a avut ideea genială de a încrucişa un monovolum de clasă mică şi o utilitară uşoară. Rezultatul se numește Qubo, portretul robot al MPV-ului ieftin şi practic, creat pentru a oferi costuri minime de exploatare şi întreţinere, indiferent de combustibilul ales pentru propulsie. Micii întreprinzători şi familiile tinere vor duce un trai dulce alături de portbagajul generos şi de sistemul de acces facil, cu uşi culisante şi hayon decupat amplu.

 

(Articol publicat în revista FloteAuto, septembrie 2015)

 

Adaugati comentariu