Flotă polivalentă. Test cu Dacia Duster

Apreciată pentru simplitate şi robusteţe, Dacia Duster reuşeşte să adune în jurul său fan-cluburi numeroase. Inclusiv printre şefii de flote. Iar prima versiune 1.2 turbo pe benzină cu tracţiune 4x4 şi start-stop nu poate decât să confirme acest statut.



flota-polivalenta-test-cu-dacia-duster-floteauto

Duster nu este un nume complet nou în panoplia Dacia, aceeaşi titulatură fiind folosită pe anumite pieţe, în anii ’80, şi de o variantă a lui Aro 10 comercializată sub sigla constructorului argeşean. Bineînţeles, Duster-ul din zilele noastre, iubit de firme şi persoane fizice deopotrivă, nu mai are nimic în comun cu strămoşul său îndepărtat, fiind un SUV compact modern, înzestrat cu componente la fel de moderne, preluate direct din banca de organe a alianţei Renault Nissan.

flota-polivalenta-test-cu-dacia-duster-floteauto
Foto: Bogdan Paraschiv

Aşa cum este şi cazul motorizării turbo Euro 6 1.2 TCe 125, prezentă încă de la faceliftul din 2013 în gama Duster, dar oferită abia începând din acest an şi alături de tracţiunea integrală.

Cura de perfecţionare a lui Duster continuă şi la capitolul tehnologii, pe lista de echipamente ale SUV-ului autohton strecurându-se sistemul start&stop standard, primul de acest tip din istoria Dacia. Caracterizat prin discreţie şi rapiditate, acesta nu ar face notă discordantă nici în compania unui SUV de două ori mai scump decât Duster, ciclurile oprire/pornire fiind puse în scenă cu precizie de ceasornic. Ori de câte ori maşina se odihneşte la semafor, iar piciorul şoferului eliberează pedala de ambreiaj în tandem cu trecerea transmisiei în modul neutru, motorul se va opri automat, trezindu- se din nou la viaţă odată cu recuplarea ambreiajului.

test-dacia-duster-floteauto
Spaţiu interior este generos, cu mult peste media clasei

Totul se petrece atât de lin, fără vibraţii sau zgomote nedorite, încât cu greu poţi distinge momentul precis când alimentarea cu benzină a fost întreruptă benzină pompată, de altfel, cu multă „cumpătare”.

Consumul mixt oficial creditat la 6,4 l/100 km nu este nicidecum unul nerealist, media înregistată de Duster 1.2 TCe 4×4 în test oscilând între 6,7 l/100 km, în regim economic, respectiv 8,5-9 l/100 km în momentele în care am încercat să ne bucurăm de tonalităţile înalte plăcute, însă nu exagerat de sonore, ale motorului de 1,2 litri.

Un propulsor vivace şi rafinat, construit integral din aluminiu, acesta e creditat cu 125 CP şi 205 Nm, cifre onorante care îl ajută pe Duster să atingă 100 km/h în 11,0 secunde şi o viteză de top de 177 km/h.

Off-roader pentru… buzunar

Primii kilometri parcurşi la volanul noului Duster 1.2 TCe 4×4 ne-au convins că tehnologia de ultimă oră din spatele noii motorizări turbo nu este un simplu truc de marketing. Poate că alte SUV-uri sunt mai rapide în termeni absoluţi, însă potrivirea perfectă dintre motor şi cutie va fi cu siguranţă pe placul şoferilor pricepuţi, care vor putea obţine reprize mai mult decât onorabile alegând mereu treapta ideală. Și o vor face cu multă plăcere, graţie transmisiei cu şase trepte etajate scurt, atât de scurt încât prima dintre acestea poate substitui cu succes chiar şi reductorul absent încă din fişa tehnică.

test-dacia-duster-floteauto
În sfârşit, comenzile pentru geamurile electrice au fost mutate pe portiere. Ceasuri de bord noi şi
consolă centrală reconfigurată ce acomodează touchscreen-ul de 7 inch al sistemului de navigaţie MediaNav, montat prea jos

Și fiindcă vorbim de un Duster 4×4, puntea spate este de tip multilink, ceea ce nu poate fi decât de bun augur pentru ţinuta de drum. Pentru cei care au mai avut ocazia să conducă un Duster, este evident că aceasta a rămas neschimbată, fiind la fel de sigură şi previzibilă ca în cazul modelului pre-facelift, cu menţiunea că centrul de greutate ridicat continuă să imprime caroseriei un ruliu destul de pronunţat.

test-dacia-duster-floteautoVestea bună este că infuzia de tinereţe de care a avut parte nu l-a determinat pe Duster să renunţe la simplitatea şi robusteţea care l-au făcut celebru, dublate de excelentele capabilităţi off-road la care îşi aduc aportul garda la sol de 210 mm şi motricitatea bună conferită de tracţiunea 4×4 – un „moft” care va scoate din buzunarele clienţilor 1.800 euro. Un Duster 1.2 TCe 125 4×4 costă 16.600 euro. E mult, e puţin? Asta nu poate rămâne decât la latitudinea amatorilor de escapade montane. Pentru directorii de companie ceva mai calculaţi, însă, dieselul de 1,5 litri şi 110 CP, mai economic cu 2 l/100 km şi mai ieftin cu 200 euro, este în continuare alegerea de facto.

Verdict

Dacia şi-a ascultat, din nou, cu atenţie fanii, cărora le închină un facelift menit să îmbogăţească reţeta de succes Duster cu ingrediente, până nu de mult, tabu în gama constructorului de la Mioveni: un motor turbo pe benzină de 125 CP, cuplat în sfârşit la tracţiunea integrală, şi chiar un sistem start&stop modern, sarea şi piperul SUV-ului argeşean.

 

(Articol publicat în revista FloteAuto, septembrie 2015)

 

Adaugati comentariu