Parlamentul European cere Comisiei să aplice producătorilor auto care falsifică rezultatele testelor amenzi de 30.000 euro pentru fiecare maşină.
Deputaţii europeni modifică regulile UE privind aprobarea modelelor auto pentru a preveni alte scandaluri privind emisiile. În opinia lor, testele de mediu şi de siguranţă vor deveni astfel mai independente, iar maşinile aflate în circulaţie vor fi supravegheate mai strict.
Recomandările nelegislative pentru Comisia de la Bruxelles şi Consiliul European se bazează pe raportul final al comisiei de anchetă privind măsurarea emisiilor în sectorul auto (EMIS), din cadrul Parlamentului European.
Eurodeputaţii au ajuns la concluzia că deşi Comisia şi statele membre erau deja la curent de peste 10 ani cu faptul că emisiile de oxid de nitrogen (NOx) ale maşinilor diesel erau mai mari în condiţii reale de trafic faţă de testele de laborator, nu au făcut nimic pentru a proteja corect calitatea aerului şi sănătatea publică.
Mai mult, spun parlamentarii europeni, nicio autoritate din statele membre nu a suspectat sau nu a căutat ”echipamente de interferenţă”, ci au efectuat doar teste standard de aprobare a modelelor, iar Comisia nu a exprimat nicio suspiciune.
„După izbucnirea scandalului privind emisiile în septembrie 2015, Comisia s-a aşteptat ca statele membre să efectueze investigaţii şi nu a presat pentru nicio altă acţiune, iar statele membre nu au penalizat producătorii auto şi nici nu au cerut retragerea maşinilor în discuţie”, se arată în textul adoptat.
Recomandări pentru a îmbunătăţi legislaţia UE şi a asigura aplicarea ei:
- Toate activităţile privind redactarea legislaţiei în domeniul calităţii aerului şi emisiilor ar trebui să se afle în portofoliul unui singur comisar şi unei singure direcţii generale, pentru a îmbunătăţi supravegherea şi concentrarea
- Legislaţia UE privind emisiile în condiţii reale de trafic ar trebui adoptată rapid, testele urmând să includă o serie largă de condiţii de trafic, precum şi variaţii imprevizibile pentru a detecta echipamentele ilegale de interferenţă
- Cumpărătorii afectaţi de acest scandal ar trebui să primească compensaţii financiare din partea constructorilor de automobile implicaţi. Comisia ar trebui de asemenea să propună reguli pentru stabilirea unui sistem de recurs colectiv armonizat la nivelul UE, pentru o mai bună protecţie a consumatorilor.
- Noile reguli privind regulile de aprobare ar trebuie adoptate cât de repede posibil pentru a introduce un sistem nou de supraveghere UE, cu responsabilităţi clar definite.
Aprobarea modelelor auto
Într-un vot separat, Parlamentul a aprobat modificările la propunerea legislativă a Comisiei privind aprobarea modelelor auto pentru a îmbunătăţi controlul activităţii centrelor de testare şi a autorităţilor naţionale care aprobă punerea pe piaţă a modelelor auto.
„Verificarea maşinilor aflate deja în circulaţie ar trebui întărită, iar Comisia Europeană ar trebui să aibă mai multă putere de supraveghere asupra activităţii autorităţilor naţionale, iar în unele cazuri ar trebui să poată să testeze direct maşinile”, se arată în textul adoptat de eurodeputaţi.
Ei consideră că ţările membre ar trebui să testeze în fiecare an cel puţin 20% din modelele auto puse pe piaţă în statul lor în anul anterior, iar Comisia să aplice producătorilor auto care falsifică rezultatele testelor amenzi de 30.000 euro pentru fiecare maşină. Veniturile din aceste amenzi ar trebui utilizate pentru supravegherea pieţei, pentru recompensarea clienţilor afectaţi sau pentru protecţia mediului.
Ce urmează
Propunerea privind aprobarea modelelor auto a fost trimisă înapoi comisiei pentru piaţă internă, în vederea începerii negocierilor interinstituţionale. Consiliul trebuie să adopte poziţia sa comună asupra dosarului înainte de începerea negocierilor.
Parlamentul European a aprobat modificările la propunerea legislativă a Comisiei privind aprobarea modelelor auto pentru a îmbunătăţi controlul activităţii centrelor de testare şi a autorităţilor naţionale care aprobă punerea pe piaţă a modelelor auto.
Comentați?