Miniștrii mediului din Uniunea Europeană au convenit că numai vehiculele noi fără emisii de CO2 pot fi înmatriculate începând cu 2035, măsura aplicându-se autoturismelor și vehiculelor comerciale ușoare. Cu alte cuvinte, s-a luat decizia interzicerii oficiale a motorului cu ardere internă (pentru noile înmatriculări din 2035), o decizie pe care Parlamentul European o adoptase deja.
Ponderea mașinilor electrice în înmatriculările noi în Europa va continua probabil să crească în următorii ani și, în același timp, hibridele plug-in își vor pierde din importanță, deoarece țări, precum Germania, vor reduce sprijinul financiar. Astfel, dinamica creșterii pieței va rămâne dependentă de cadrul viitor de reglementare. Dacă, de exemplu, subvențiile pentru mașinile electrice vor fi reduse, acest lucru va scădea, fără doar și poate, cererea. Din punctul de vedere al utilizatorului, doi factori (pe lângă prețurile de achiziție) sunt de natură să fie deosebit de importanți în decizia de cumpărare în următorii ani, factori care, de altfel, sunt interconectați: autonomia vehiculelor și densitatea rețelei de stații de încărcare.
Autonomia mașinilor electrice pentru deplasările zilnice este deja mai mult decât suficientă. Cu toate acestea, mulți utilizatori consideră în continuare că autonomia vehiculelor ”verzi” este mai scăzută decât cea a unui motor cu ardere și că timpii încărcare sunt mai mari în comparație cu realimentarea convențională. Aceste lucruri sunt valabile mai ales dacă o gospodărie deține o singură mașină, care trebuie să acopere toate nevoile de mobilitate. Prin urmare, infrastructura de încărcare trebuie extinsă, în special de-a lungul autostrăzilor (pentru vacanță și alte călătorii pe distanțe lungi) și în centrele urbane, unde mașinile sunt de obicei parcate în spații publice, mai degrabă decât în cele private.
Fără aceasta, acceptarea mașinilor electrice va avea de suferit. Extinderea infrastructurii de încărcare este o provocare financiară și tehnologică uriașă, care necesită un sprijin semnificativ al statului. În orice caz, ritmul de expansiune variază mult în Europa, ACEA constatând recent că 50% dintre toate punctele de încărcare publice din UE sunt concentrate în doar două țări, Olanda și Germania.
Drept urmare, barierele din calea achiziției de mașini electrice pot fi ridicate dacă acestea sunt mai ieftine decât motoarele cu ardere internă, dacă autonomia lor va fi suficient de mare și dacă infrastructura de încărcare va fi extinsă.
(Articol publicat în revista Flote Auto, iulie – august 2022)
CITEȘTE ȘI:
Ungaria a eliminat vehiculele de companie din sistemul de plafonare a preţurilor la carburanţi
Comentați?