Cât de pregătită este Europa pentru electrificarea flotelor?

Electrificarea flotelor are cel mai mare și mai rapid impact asupra reducerii emisiilor de carbon în transporturile europene, atât datorită numărului foarte mare de mașini din parcurile auto ale companiilor, cât și prin contribuția ulterioară la dezvoltarea unei piețe second hand de vehicule electrice. Potrivit, însă, Indicelui de disponibilitate EV, calculat de LeasePlan, unele țări europene sunt mai pregătite decât celelalte pentru trecerea la mobilitatea electrică.
electrificarea flotelor

Mașinile de companie reprezintă mai mult jumătate dintre mașinile noi vândute în fiecare an în Europa și, în condițiile în care circulă în trafic mult mai mult decât autoturismele personale, sunt responsabile pentru 73% din emisiile vehiculelor noi. Prin urmare, organizația non-guvernamentală de mediu Transport & Environment (T&E) consideră că impactul lor disproporționat asupra mediului este abordat în mod eficient, electrificarea completă a flotelor este o prioritate și ar trebui finalizată până în 2025 în țările cu piețe avansate de vehicule electrice și până cel mai târziu în 2030 în întreaga Uniune Europeană.

De ce contează flotele

Potrivit ”Pactului Verde European”, strategia UE pentru a crea un sistem de transport rutier cu emisii zero până în 2050, toate autoturismele, utilitarele, camioanele mai mici și autobuzele noi trebuie să înregistreze emisii zero până în 2035. Astăzi, 6 din 10 mașini vândute în Europa sunt mașini de companie, iar 87% dintre acestea erau încă vehicule pe benzină și diesel în 2020.

”Deoarece mașinile de companie contribuie în mod disproporționat la emisiile din transportul rutier și pot fi vizate cu doar câteva măsuri simple, electrificarea flotelor reprezintăcea mai simplă măsură” atât pentru guverne, cât și pentru UE, în eforturile lor de a decarboniza transportul”, menționează T&E.

Organizația non-guvernamentală subliniază că electrificarea flotelor va asigura cel mai mare și mai rapid impact general în reducerea CO2 în transporturi, iar, în acest scop, Uniunea Europeană ar trebui să stabilească o foaie de parcurs clară care să înverzirea parcurilor auto ale companiilor în proporție de 50% până în 2025 și de 100% până în 2030. Totodată, mai propune T&E, anumite state membre în care există deja piețe mature de vehicule electrice ar trebui să-și stabilească obiectivul intermeidar înainte de 2025.

Mașini ”verzi” accesibile pe piața second-hand

Potrivit organizației non-guvernamentale, electrificarea flotelor este esențială și pentru tranziția mai extinsă la vehiculele ”verzi”, în contextul în care mașinile de companie intră pe piața second hand mai repede decât cele private, de obicei după 3-5 ani. Astfel, în viitor vom putea asista la un aflux continuu de mașini electrice relativ noi și ieftine pe piața second-hand, care va fi disponibil pentru tot mai mulți consumatori. ”Accelerarea electrificării flotelor înseamnă pătrunderea mult mai rapidă și accesibilă a mașinilor cu emisii zero în parcul european de automobile”, subliniază T&E.

În ceea ce privește cifrele reale, conform calculelor T&E, se estimează ca 1,4 milioane de vehicule electrice să ajungă pe piața second hand în 2025 și 3,4 milioane de unități în 2030, oferind astfel mașini ”verzi” accesibile și aproape noi pentru cumpărătorii de autoturisme la mâna a doua. ”Acesta este momentul în care se așteaptă o schimbare uriașă pe piața mașinilor personale, deoarece europenii cu venituri medii din Europa cumpără mașini second-hand, nu noi”, explică organizația.

Cum poate crește ritmul în electrificarea flotelor

Potrivit Transport & Environment, electrificarea flotelor poate fi realizată parțial prin reforme fiscale naționale, dar și prin stimularea companiilor și a cererii, în general, prin consolidarea investițiilor și extinderea producției de vehicule cu emisii zero în UE.

În plus, organizația consideră că tranziția pieței auto corporative către mașini ”verzi” este motivată și din punct de vedere economic, schimbarea fiind profitabilă din perspectiva TCO (Costului total de proprietate). ”Companiile au un rol de jucat în tranziție către mobilitatea cu emisii zero prin electrificarea flotelor și ar trebui să folosească oportunitatea pentru a conduce această schimbare. De fapt, multe organizații s-au angajat deja să-și electrifice 100% din flotele lor până în 2030, ca parte a propriilor strategii mai ample de durabilitate”, mai spune T&E.

Pentru a imprima emisiilor din sectorul transporturilor o tendință clară de scădere, Comisia Europeană și-a prezentat Strategia de mobilitate durabilă și inteligentă și a confirmat că va „propune acțiuni pentru a stimula adoptarea vehiculelor cu emisii zero în flotele corporative și urbane”. Prin urmare, stabilirea unei foi de parcurs ambițioase la nivelul UE pentru a accelera trecerea la flote cu emisii zero în companii, vizând 50% și, respectiv, 100% dintre vehicule în 2025, respectiv 2030, și includerea unor obiective intermediare pentru anumite țări care pot atinge 100% până în 2025, va oferi claritate pentru a concentra eforturile tuturor părților interesate pentru atingerea acestor obiective.

Infrastructura de încărcare, deficitară

În timp ce stabilirea obiectivelor prin politici și reglementări poate accelera ritmul electrificării flotelor, vehiculele electrice au nevoie și de o rețea de încărcare fiabilă și omniprezentă. Potrivit calculelor T&E (și confirmate de Comisia Europeană), până în 2030 vor fi necesare 3 milioane de puncte de încărcare publică, la un cost estimat de 20 de miliarde de euro, comparativ cu doar 213.000 de puncte instalate în prezent.

”Infrastructura de încărcare este cheia pentru accelerarea electrificării flotelor. Ar trebui să se acorde prioritate implementării infrastructurii publice pe stradă, simplificând alimentarea taxiurilor și a mașinilor personale”, arată organizația.

Indicele de disponibilitate EV

Considerentele organizației Transport & Environment privind electrificarea flotelor europene sunt susținute și de o serie de date cuprinse în cel mai recent raport LeasePlan referitor la accesibilitatea mașinilor electrice, Readiness Index 2022. Potrivit documentului, vehiculele electrice sunt mai accesibile și mai populare decât oricând, însă fără doar și poate, pentru trecerea la mobilitatea ecologică, unele țările din Europa sunt mai bine pregătite decât altele.

electrificarea flotelor

De fapt, indicele calculat de LeasePlan oferă mult mai mult decât un clasament general al celor 22 de state analizate; datele detaliate pentru fiecare dintre factorii cheie oferă informaţii utile asupra pregătirii fiecărei pieţe din punctul de vedere al trecerii la mobilitatea electrică, oferind astfel managerilor de flote posibilitatea adoptării unor decizii corecte atunci când se pune problema electrificării parcurilor auto.

Pe de altă parte, raportul companiei de leasing operațional, liderul pieței de profil din România, a prezentat și obstacolele care împiedică, în prezent, adoptarea la scară largă a vehiculelor ”verzi”, în pofida interesului crescut al șoferilor. Cel mai important dintre acestea este lipsa infrastructurii de încărcare disponibilă.

Pentru a exprima gradul de pregătire al fiecăreia dintre țările analizate, LeasePlan a utilizat un scor, calculat în funcție de trei factori: numărul înmatriculărilor de vehicule electrice, maturitatea infrastructurii de încărcare a acestora și costul total de deținere (TCO).

„Lipsa totală a acțiunii guvernamentale asupra infrastructurii pentru vehiculele electrice creează un deficit de încărcare în Europa. Pe măsură ce prețurile mașinilor electrice scad și mai mulți șoferi fac trecerea la mobilitate electrică, găsirea unei stații de încărcare disponibilă devine din ce în ce mai mult un coșmar. Acest raport trebuie să fie un semnal de alarmă pentru factorii de decizie din Europa: acum sunt necesare investiții urgente într-o infrastructură europeană de încărcare cuprinzătoare. Conducerea mașinilor electrice este una dintre cele mai eficiente moduri în care cu toții putem lupta împotriva schimbărilor climatice, iar guvernele trebuie să facă trecerea mai ușoară, nu mai grea, pentru toată lumea”, a precizat Tex Gunning, CEO al LeasePlan.

Potrivit Indicelui de disponibilitate EV, absorbția vehiculelor electrice a crescut semnificativ pe aproape toate piețele, un fapt ce reflectă popularitatea tot mai mare a mașinilor ”verzi”, pe măsură ce tot mai multe modele devin disponibile pe fiecare segment. Totodată, competitivitatea costurilor este determinată în mare parte de prețurile comparativ mai mici la energie pentru vehiculele electrice (mai ales în comparație cu prețurile crescute la motorină și benzină) și de reglementările fiscale mai favorabile șoferilor de mașini ”verzi”.

În clasamentul realizat de LeasePlan privind pregătirea pentru trecerea la mobilitatea electrică, Norvegia (42 de puncte) s-a clasat pe primul loc, la fel ca anul trecut, iar Cehia (13 puncte) și Polonia (13 puncte) s-au plasat pe ultimele două poziții. În același timp, Grecia a înregistrat cea mai mare îmbunățire a scorului (de la 16 puncte la 23 de puncte) comparativ cu Topul din 2021.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2022)

 

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA ȘI:

Licitație pentru achiziția a 110 microbuze destinate transportului elevilor

Flota MIPE crește cu 20 de autoturisme, dintre care 5 hibride. De unde provin banii

 

 

 

Adaugati comentariu