Advertisement

Flote Auto
Home Interviuri Editorial Războiul din Ucraina poate schimba structura comerțului global

Războiul din Ucraina poate schimba structura comerțului global

Consecințele războiului din Ucraina se răspândesc tot mai mult în Europa și vor avea un impact semnificativ atât asupra economiei continentului, cât și asupra unei mari părți a lumii.

Prețurile în creștere ale mărfurilor intensifică amenințarea unei inflații ridicate și de lungă durată, care crește riscurile de stagflație și tulburări sociale. Criza afectează puternic sectorul auto deja tensionat din cauza diverselor penurii și a prețurilor ridicate ale materiilor prime, precum metale, semiconductori, cobalt, litiu sau magneziu. Fabricile auto din Ucraina sunt furnizori către mari producători de automobile, care deja au anunțat oprirea activității la unele uzine din Europa, în timp ce se retrag unul câte unul din Rusia. Nici în logistica auto situația nu este mai bună, companiile de profil fiind deja foarte vulnerabile din cauza perturbării lanțurilor de aprovizionare în timpul pandemiei.

Afectat este și transportul aerian, după ce UE, Marea Britanie, SUA și alte state și-au închis spațiul pentru avioanele din Rusia, iar aceasta a reacționat pe baze reciproce. Companiile aeriene aleg acum rute prin sud pentru zborurile între Europa și Asia de Est, ceea ce crește costurile cu combustibilul și timpul de călătorie. La rândul său, și transportul maritim este influențat de întreruperile operațiunilor din regiune. Marile companii maritime și-au suspendat rezervările pentru porturile rusești, deși cele ucrainene au înregistrat cele mai multe anulări.

Serviciile feroviare și rutiere, din ce în ce mai aglomerate în ultimul timp între China și Europa, urmează să fie, probabil, cele mai prejudiciate. Rutele de cale ferată trec acum prin Kazahstan și sudul Rusiei, evitând Ucraina. Cu toate acestea, expeditorii își avertizează clienții că viabilitatea acestor servicii este discutabilă pe termen scurt.

Contextul mai larg sugerează că legăturile comerciale cu Rusia se vor prăbuși, mai ales dacă aceasta va pierde și ultima redută, exportul de petrol și gaze. În plus, expulzarea Rusiei dintr-o mare parte a sistemului bancar occidental va face orice relații comerciale dificile.

Pe termen scurt, întreruperile înregistrate în lanțurile de aprovizionare afectează Rusia, Ucraina și statele vecine, însă există o posibilitate puternică ca această criză să marcheze o schimbare dincolo de sancțiunile impuse. Și asta pentru că invazia Ucrainei poate declanșa chiar o reevaluare a structurii sistemului comercial global pe criterii geo-politice.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2022)

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Flote Auto
Editorial

100 de Flote Auto

Prin vremuri bune și mai puțin bune, marcate de creștere economică, dar...

Protecționismul european
Editorial

Protecționismul european și îngrijorarea producătorilor auto

Mecanismul declanșat de Executivul comunitar pentru introducerea de taxe vamale suplimentare la...

Flote Auto
Editorial

Cinci tendințe pentru managementul flotei

Specialiștii în managementul flotelor au analizat piața de profil la început de...

Protecționismul european
Editorial

Decarbonizarea, mai dificilă decât s-a crezut

Un raport al Curții de Conturi Europene arată că reducerea emisiilor generate...