Drumul Expres Arad – Oradea. Autorităţile locale vor suporta costurile documentaţiei tehnice

Despre construcţia unei şosele rapide între Arad şi Oradea se vorbeşte de 12 ani. Iniţial, aceasta urma să fie construită integral la profil de autostradă, cu numele de cod A11. Astăzi, planurile s-au schimbat.
Cluj - Dej

Autorităţile din judeţele Arad şi Bihor vor să deblocheze proiectul, prin alocarea fondurilor necesare actualizării studiului de fezabilitate realizat în 2008.

Drumul Expres Arad – Oradea, care va lega Autostrada Transilvania A3 de Autostrada A1 – coridorul IV pan-european, va avea o lungime totală de 134,628 km, din care:

  • profil autostradă cu 3 benzi de circulaţie pe sens: 14,640 km;
  • profil drum expres cu două benzi pe sens: 76,460 km;
  • profil autostradă cu două benzi de circulaţie pe sens: 43,528 km;
  • drum de legătură DC 71 (două benzi): 4,490 km;
  • drum de legătură DJ 797 (două benzi): 3,550 km;
  • drum de legătură – Ocolire Chişineu Criş: 4,950 km;
  • drum de legătură DJ 792 C (două benzi): 3,250 km;
  • drum de legătură DJ 709 B (patru benzi): 4,700 km.

Totodată, şoseaua rapidă va avea şi 12 noduri rutiere.

Pentru demararea proiectului, consiliile judeţene din Arad şi Bihor, împreună cu primăriile din Arad şi Oradea vor semna în perioada imediat următoare un protocol pentru constituirea fondurilor necesare proiectului.

În iunie 2019, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a depus primele documentaţii la Consiliile Judeţene Arad şi Bihor pentru realizarea investiţiei, valoarea acesteia fiind estimată la 1,35 miliarde de euro. Documentele au fost depuse în vederea obţinerii certificatului de urbanism pentru realizarea lucrărilor.

Pentru acest proiect, studiul de fezabilitate are avizul Ministerului Transporturilor încă din 2008, dar autorităţile au arătat că e necesară o actualizare a documentului.

Tronson din Via Carpatica

Drumul Expres Arad – Oradea face parte şi din Via Carpatica, proiectul european susţinut de „Iniţiativa celor Trei Mări”, de construcţie a unei coridor de transport din partea de nord a Europei spre sud, prin Lituania,
Polonia, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria şi Grecia, ca o nouă conexiune de autostradă între nordul şi sudul Europei.

Autostrada Via Carpatia ar urma să intre în România pe direcţia Oradea- Arad, traseu care coincide perfect cu proiectul noului drum expres. Pe şoseaua de mare viteză sunt deschişi traficului doar 3,5 km, adică porţiunea care face legătura dintre Autostrada A1 şi DN 7, în zona municipiului Arad.

Pe teritoriul României, trunchiul principal al traseului este Oradea – Arad – Lugoj, care apoi se bifurcă pe direcţia Lugoj – Deva – Sibiu – Piteşti – Bucureşti – Constanţa, la Marea Neagră şi, respectiv, pe direcţia Lugoj – Dr. Turnu Severin – Vânju Mare – Calafat.

În contextul în care ambasadorul american la Bucureşti, Adrian Zuckerman, a anunţat pregătirea unui nou proiect pentru construirea unei autostrăzi şi a unei căi ferate, care să lege Constanţa, de la Marea Neagră, cu Gdansk, de la Marea Baltică, Via Carpatica, implicit şi Drumul expres Arad – Oradea s-ar putea suprapune peste iniţiativa SUA.

 

CITEȘTE ȘI:

Tesla devine din ce în ce mai profitabilă. Câștiguri de 331 mil. $ în trimestrul III

GMC Hummer EV: TOATE secretele

Criza Covid. 60% dintre angajatori se află într-o „mare dificultate”

 

 

 

Adaugati comentariu