Comisia de anchetă a Parlamentului European (PE) pentru măsurarea emisiilor în sectorul autovehiculelor investighează aspectele politice ale scandalului Volkswagen, punând întrebări fostului comisar european pentru întreprindere şi industrie, Günter Verheugen.
Comisarul european Günter Verheugen a fost în perioada 2004-2010 responsabil cu industria. Cazul Volkswagen a acoperit perioada dintre 2009 şi 2015. Comisarul va fi audiat în comisia pentru anchetă marţi, 30 august, de la ora 15.00 CET. Comisia va pune întrebări marţi şi furnizorului francez de autovehicule Faurecia, care este lider pe piaţa tehnologiilor de control al emisiilor la autovehiculele uşoare şi comerciale. Günter Verheugen a fost invitat deja în comisie pe 14 iulie, refuzând atunci să se prezinte în faţa eurodeputaţilor.
Activitatea comisiei pentru anchetă
Comisia pentru măsurarea emisiilor în sectorul autovehiculelor a încheiat prima fază a audierilor cu reprezentanţi ai diferitelor institute academice, asociaţii comerciale şi ONG-uri. Raportul interimar prezintă activitatea de până acum şi planurile pentru a doua parte a mandatului. Au fost audiaţi reprezentanţi ai producătorilor de autovehicule, precum Mitsubishi, Renault Group şi Volkswagen Group, dar şi comisarul pentru mediu din perioada 2004-2010, Stavros Dimas.
Ce urmează
Comisia se va reuni din nou pe 5 septembrie, când vor fi audiaţi comisarul pentru mediu, Janez Potočnik, şi cel pentru industrie, Antonio Tajani, din perioada 2010-2014. Votul în plen este programat pentru 13 septembrie. Raportul interimar a fost întocmit de eurodeputaţii Pablo Zalba (PPE, Spania) şi Gerben-Jan Gerbrandy (ALDE, Olanda).
„Nu anchetăm compania Volkswagen”
„Cazul Volkswagen a declanşat investigaţia, dar nu anchetăm compania Volkswagen. Ce ne interesează cu adevărat este felul în care acest lucru a fost posibil”, a spus preşedinta comisiei, Kathleen Van Brempt, într-un interviu în direct pe Facebook, pe 14 iulie.
În urma revelaţiilor privind scandalul Volkswagen, în septembrie 2015, când compania a recunoscut că a trişat la testele de emisii în SUA, Parlamentul a înfiinţat în martie 2016 o comisie de anchetă care să investigheze administrarea defectuoasă în aplicarea legislaţiei UE în măsurarea emisiilor în sectorul autovehiculelor. Parlamentul şi Consiliul iau în considerare aducerea la zi a regulilor privind emisiile pentru a se asigura că testele de laborator sunt mai apropiate de condiţiile reale.
Comentați?