Advertisement

Autonom
Home Interviuri Dan Ștefan, Autonom: ”Una dintre cele mai proeminente tendințe în industria auto este tranziția către MaaS”

Dan Ștefan, Autonom: ”Una dintre cele mai proeminente tendințe în industria auto este tranziția către MaaS”

Cu ocazia aniversării a 10 ani de la apariția primului număr al revistei Flote Auto, vă prezentăm atât o retrospectivă a ultimilor 10 ani, cât, mai ales, o perspectivă asupra următoarei decade în viziunea celor mai mari companii de leasing operațional, leasing financiar, management de flote și comercializare auto. Astăzi stăm de vorbă cu Dan Ștefan, co fondator și manager Autonom.

Cum a fost?

În ultimii 10 ani, am putut observa o creștere constantă a pieței de leasing operațional în România, în 2023 ajungând la aproximativ 80.000 de unități în administrare, potrivit estimărilor Asociației Societăților de Leasing Operațional (ASLO). Dezvoltarea pieței a fost determinată de creșterea gradului de conștientizare a beneficiilor acestei soluții de către antreprenori și factorii de decizie din companii și a schimbării obiceiurilor publicului țintă. Cei care aleg această formă de finanțare devin tot mai puțin dispuși să revină la formele convenționale de finanțare, precum fondurile proprii, creditul bancar sau leasingul financiar. Credem că această preferință crescută pentru leasingul operațional se datorează avantajelor sale financiare și de management al riscurilor, cum ar fi predictibilitatea costurilor și un cash flow stabil, mai ales în contextul unei climat tot mai volatil și incert (VUCA). Contractul de externalizare prin leasing operațional full service oferă certitudine și protecție împotriva fluctuațiilor economice și inflației, ceea ce îl face tot mai atractiv pentru clienți. În plus, salvează timp antreprernorilor astfel încât ei să se poată concentra pe aspectele cele mai importante ale business-ului, pe activitățile “core”.

În ultimii ani, am asistat la o consolidare a industriei de leasing operațional. Această consolidare este explicată, în mare parte, de necesitatea unor investiții semnificative de capital pentru achiziția de active și de solutii tehnologice, pentru a păstra gradul de competitivitate. Un alt motiv este nivelul de know how necesar pentru a fi eficient din punct de vedere operațional, care este în creștere. De asemenea, mai mulți jucători din industria financiar-bancară au realizat că industria de leasing operațional este o industrie de eternalizare, de servicii destul de diferite de cele financiare, și au decis ieșiri strategice din această piață. Aceste aspecte au condus la o creștere a concentrării pe piață, cu jucătorii cei mai mari dominând sectorul.

În piața de rent a car, deși există mult mai mulți jucători, observăm tendințe similare de consolidare și profesionalizare. Tehnologia joacă un rol tot mai important atât în distribuție cât și în eficiența operațiunilor. Strategiile diferențiate par să aibă mai mult success (ex: închirierile B2B, mai greu de construit, dar mai stabile și mai puțin sezoniere). Șocul pandemic din 2020 nu a fost absorbit în totalitate, inflația este foarte problematică, iar incertitudinile legate de lanțurile de aprovizionare afectează în continuare capacitatea de a avea mixul corect de active, raportat la cerere.

Cu toate acestea, este important de menționat că, în comparație cu potențialul existent, piața de mobilitate din România este încă relativ mică. Există în continuare oportunități semnificative de creștere în această industrie, un potențial neexploatat foarte relevant într-o economie în plin proces de dezvoltare și maturizare.

Ce va urma?

În lumea de astăzi, zece ani este o perioadă prea lungă pentru a putea face predicții rezonabile, însă putem face scenarii și putem vorbi despre trendurile pe care le observăm deja.

Una dintre cele mai proeminente tendințe în industria auto este tranziția către conceptul de „Mobility as a Service” (MaaS). Acest concept redefinește modul în care oamenii accesează și folosesc serviciile de transport. MaaS propune integrarea cât mai multor opțiuni de mobilitate – de la transportul public la serviciile de ridesharing, de la închirierea de vehicule la biciclete și trotinete electrice – într-o platformă digitală unificată.

În practică, acest lucru înseamnă că multi clienți vor putea planifica și plăti pentru călătoriile lor într-un mod mai facil, fluid, fără a mai fi nevoiți să dețină un vehicul propriu. Vor putea alege dintre diferite modalități de transport în funcție de necesitățile lor, de la deplasări zilnice la evenimente speciale sau excursii de weekend. Această abordare se bazează pe tehnologie și digitalizare și promite să aducă mai multă eficiență, flexibilitate și sustenabilitate în mobilitatea urbană.

Pentru industria de leasing operațional și rent a car, MaaS deschide noi oportunități. Companiile din acest sector pot deveni furnizori cheie în ecosistemul MaaS, punând la dispoziție flote de vehicule, într-un mod ușor accesibil și flexibil.

Un alt aspect important al MaaS este accentul crescut pus pe sustenabilitate. Utilizarea optimă a resurselor va deveni probabil o prioritate, iar vehiculele electrice și hibride pot juca un rol important în această tranziție spre mobilitate verde. Companiile din sectorul de leasing operațional vor trebui să-și adapteze ofertele pentru a răspunde cerințelor de mediu din ce în ce mai stringente și să promoveze alternative ecologice.

Autonom și-a asumat deja prin strategia sa de sustenabilitate adoptată în 2021 reducerea amprentei de carbon cu 25% până în 2025 și 51% până în 2030, făcând pași semnificativi în ultimii ani spre tranziția către o flotă cu emisii tot mai reduse.

În concluzie, MaaS promite să revoluționeze modul în care oamenii se deplasează și utilizează serviciile de transport, cu implicații semnificative pentru companiile din acest sector. Flexibilitatea, digitalizarea, sustenabilitatea și adaptabilitatea la cerințele pieței vor juca un rol cheie în succesul acestora pe măsură ce industria mobilității evoluează. Viitorul pare să favorizeze tot mai mult companiile care vor fi nu doar bine capitalizate, dar și foarte agile.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, noiembrie 2023)

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

Prezentare RENAULT MASTER 4, model 2024. Triplu salt

MAXUS eDELIVER. Garanția succesului

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Ayvens
Leasing operaţional

ALD Automotive | LeasePlan își continuă activitatea sub noul nume Ayvens

ALD Automotive | LeasePlan lansează în România noul său brand global de...

Hidroelectrica
Leasing operaţional

Flotă de 42 de vehicule cu emisii scăzute pentru Hidroelectrica

Hidroelectrica a lansat licitația pentru contractarea în leasing operațional a unui număr...

Compania Națională de Investiții
Leasing operaţional

Compania Națională de Investiții contractează 12 autoturisme în leasing operațional

Compania Națională de Investiții va contracta, prin licitație, un număr de 12...

TCO
Leasing operaţional

TCO: mașini electrice vs mașini termice

Accelerarea adoptării mașinilor electrice pe baterie este determinată de doi factori esențiali:...