Advertisement

Master
Home Piaţa auto Vehicule comerciale uşoare Prezentare RENAULT MASTER 4, model 2024. Triplu salt

Prezentare RENAULT MASTER 4, model 2024. Triplu salt

Practic, nu există niciun capitol la care Master să nu fi progresat odată cu a patra generație. Alătură-le pe toate și vei avea imaginea unui mare pas în față. L-am văzut ”în carne și oase” la expoziția Solutrans din Lyon și am venit să-ți povestesc totul despre el.

43 de ani, atât împlinește Master. Mai bine de patru decenii, în care au fost vândute peste 3 milioane de unități, adică vreo 70.000 anual. Toate au fost asamblate exclusiv în Franța, la Batilly, iar a patra generație continuă tradiția. Mai mult, de-acum și motoarele și cutiile sunt produse exclusiv în Franța, iar bateriile versiunilor electrice sunt asamblate, de asemenea, în Hexagon. Acolo se află 84% din furnizorii de piese, deci clienții care se tem de chinezi pot repira ușurați. De fapt, o bună parte din conferința de presă a fost abordată din perspectiva clienților, relevând modul în care Master răspunde, punct cu punct, problemelor de care se lovesc flotele auto, fapt care trădează atitudinea proactivă a echipei Renault. Iar clienții beneficiază, în egală măsură, de autovehicul în sine și de serviciile cu care acesta vine la pachet. Le abordez pe rând.

De la faceliftul generației a treia, Master virase spre un design agresiv, dar acum, odată cu a patra iterație, a dus atitudinea sfidătoare la un alt nivel. Zona frontală este verticală și include o mască elaborată, flancată de o pereche de faruri full-LED orizontale. Semnătura luminoasă trasează litera C, ca la fosta generație, dar acum aceeași formă luminoasă a apărut și pe stopuri.

Master

Silueta ”trăda” două volume încă de la actuala generație, dar la Master 4 ”nasul” a fost scurtat, iar parbrizul a fost înclinat. În spate, se vede cu ochiul liber cum plafonul plonjează spre capăt, în timp ce caroseria se îngustează. O imagine care denotă eleganță, dar al cărei scop e mai puțin nobil și mai mult tehnic: scăderea coeficientului aerodinamic. Și le-a ieșit brici, pentru că Cx-ul raportat la suprafața frontală a scăzut cu 20% față de fosta generație. Pentru că n-au putut să înghesuie Masterul în tunelul de vânt Renault, inginerii au lucrat cu machete cu scara redusă la 83% din gabaritul modelului original. Apoi, după ce au definitivat toate detaliile, au apelat la un tunel de vânt destinat avioanelor și au verificat acolo rezultatul. Iar acesta este incredibil. Doar din aerodinamica ameliorată, au reușit să scadă emisiile versiunilor diesel, în medie, cu 39 g/km și consumul celor electrice cu 20%. Și, pentru că un van nu trebuie să arate ca o cărămidă, au adăugat nervuri pe panourile laterale, care i-au ajutat inclusiv la rigidizarea acestora. În sfârșit, au pus la diapoziția clienților o paletă de 7 culori, iar dacă acestea nu îi mulțumesc, pot comanda una dintre cele 300 de nuanțe speciale.

Apoi, s-au apucat de trasat designul cabinei, unde au ales o linie șerpuită pentru bord, ca să maximizeze spațiul interior. L-au înzestrat cu un ecran de 10,1 inchi în centru, standard pentru toată gama. L-am butonat și se mișcă impecabil, fiind sensibil la atingere și răspunzând fără întârziere la comenzi. Are în spate un sistem de operare Google Automotive și îți poți conecta wireless la el telefonul folosind protocoalele Apple CarPlay și Android Auto. În plus, poate fi actualizat over the air, gratuit în primii 5 ani. Instrumentarul de bord este analogic la variantele diesel, dar poți opta contra cost și pentru unul digital, de 7 inchi, doar că nu de la startul vânzărilor. Pe cele electrice, acesta din urmă este standard. În rest, multe controale pe care le știi de la autoturismele Renault, în frunte cu volanul. Acesta este reglabil pe înălțime și adâncime, pe o plajă surprinzător de amplă.

Master

Cele trei locuri pot fi individuale sau se poate opta pentru o combinație ce conține scaun pentru șofer și banchetă pentru doi călători. În primul caz, spătarul scaunului din mijloc se rabatează, formând o măsuță centrală. Aceasta găzduiește un spațiu de depozitare plat, pentru documente sau laptop. Apropo de spații de depozitare, totalizează 135 l în cabină, cu 25% mai mult decât la actualul Master. Îi regăsești în raftul de deasupra parbrizului, pe (și în) bord, în torpedoul glisant ca la Captur și în buzunarele ușilor.

Indiferent de tapițeria pentru care optezi, marginile scaunului șoferului sunt realizate din imitație de piele non-aderentă, rezistentă în timp și care facilitează accesul și coborârea, pentru că permit șoferului să ”alunece”. Iar când ești curier și repeți mișcarea asta de zeci de ori pe zi, remarci că acest detaliu chiar contează. Scaunele sunt moi și corect profilate, fără, însă, a fi restrictive. Mai mult, poți comanda scaun cu suspensie și chiar și rotativ. Cât despre maneta transmisiei, la versiunile electrice și automate se află în spatele volanului, eliberând spațiu pe consola centrală.

Spațiul de marfă a crescut în dimensiuni și este mai accesibil și mai versatil. Poți comanda versiuni cu volume de la 11 la 22 mc, și ai de ales dintre 20 de ”siluete”. Indiferent de cea aleasă, lungimea podelei a crescut cu 10 cm, devenind cea mai lungă din segment, iar deschiderea ușilor glisante este mai mare cu 4 cm. Standard, Master vine cu o ușă glisantă, opțional cu două. În benă am descoperit două prize la 230 V, pentru alimentarea sculelor și dispozitivelor de până la 3,5 kW. Ușile din spate se rabatează la 180°, iar opțional pot fi comandate opritoare din cauciuc pentru ca acestea să nu lovească panourile laterale când sunt deschise la maximum.

Vor fi disponibile vehicule cu trei lungimi (L2, L3 și L4), fiecare dintre ele având un diametru de bracaj cu 1,5 m mai mic decât actualele variante echivalente. Manevrabilitatea ameliorată se datorează atât ampatamentului mai mic, cât și punții față reproiectate. Apropo de asta, toate subansamburile principale, precum frânele, direcția, suspensia, șasiul etc. sunt 100% noi, nefiind preluate de la actuala generație. Frânele, în special, au fost concepute astfel încât forța de apăsare a pedalei să fie identică indiferent de greutatea mărfii transportate. La fel de nouă e și gama de motoare, care este alcătuită din patru unități diesel și două electrice. Mai târziu va fi disponibilă și una cu hidrogen. Cele diesel au puteri de 105, 130, 150 și 170 CP. Acestea sunt combinate cu transmisii manuale cu 6 trepte, sau automate cu 9 și îndeplinesc reglementările Euro 6d, și, probabil, după ce se vor definitiva cerințele pentru Euro7, se vor alinia și la noile limite de emisii. Consumul de motorină a scăzut, în medie, cu 1,5 l/100 km, iar emisiile de CO2 nu mai depășesc pragul de 200 g/km la niciun motor. În funcție de motor, cutie și caroserie, tracțiunea poate fi pe față sau pe spate. Dacă-ți dorești un sistem 4×4, acesta poate fi montat de către colaboratorii agreați de Renault, la fel ca și kituri pentru serviciile speciale, precum pompieri sau salvări.

Două versiuni electrice vor fi disponibile. Prima are un propulsor de 130 CP și o baterie de 40 kWh, afișând o autonomie WLTP de 180 km. A doua alătură unui motor de 143 CP o baterie de 87 kWh, suficientă pentru o autonomie care depășește 410 km. Ambele se încarcă la AC cu până la 22 kW și la DC cu până la 130 kW. Încărcătorul este bidirecțional, deci Master electric poate inclusiv să dea curent în rețea, nu doar să tragă. Legat de versiunea cu hidrogen, la standul Renault erau expuse două sisteme de propulsie, primul dezvoltat acum doi ani și montat pe plafonul mașinii, al doilea fiind o evoluție a acestuia, cu rezervorul integrat în șasiul mașinii și cu celulele de combustie în compartimentul motor. Acesta este în stadiu final și așteaptă să fie omologat, urmând a fi produs tot în Batilly de la începutul lui 2025. S-a discutat și oportunitatea dezvoltării unui PHEV, dar francezii au concluzionat că nu se potrivește destinației lui Master.

Dar, suficient despre mașină, pentru că și serviciile care intră în pachet merită atenție. De exemplu, sistemul multimedia OpenR poate fi comandat și vocal, prin intermediu Google Assistant, care, bazându-se pe obiceiurile șoferului, poate inclusiv să recomande anumite destinații și setări. Pe ecran poți citi mailuri, poți accesa site-uri și poți chiar vizualiza și edita documente Excel și Word, ca pe o tabletă veritabilă. Cu aplicația EasyPark, configurezi sistemul de plată al parcărilor publice și doar îl activezi la oprirea mașinii, acesta ocupându-se singur de achitarea parcării. Apoi, se dezactivează automat când Master începe să se deplaseze. Sistemul vine cu Waze preinstalat.

Master

Folosind aplicația My Renault, poți aprinde luminile sau activa claxonul de la distanță, dacă nu găsești mașina în parcare, poți gestiona programul de întreținere și poți primi alertă dacă vehiculul este descuiat. Dacă deții un Master electric, poți primi la distanță detalii despre baterie, precum nivelul de încărcare și temperatura, poți gestiona încărcarea acesteia și poți seta temperatura din habitaclu. Companiile beneficiază și de expertiza Mobilize pentru instalarea de stații de încărcare la sediu sau chiar la domiciliul șoferilor.

Există și un pachet complex de servicii Mobilize, destinat flotelor, dar nu sunt disponibile în România toate serviciile sale. De exemplu, poate fi ajustată automat prima de asigurare în funcție de distanța parcursă sau stilul de condus. Sau poate centraliza și prelucra date legate de consum și geolocație pentru întreaga flotă, ajutând la scăderea costurilor. Există două pachete de servicii, unul standard, altul opțional, destinat flotelor, care folosește geolocația pentru monitorizare. Iar, dacă acum arhitectula lui Master le permite tuturor exemplarelor să comunice între ele, iar în viitor, toată gama Renault va fi conectată.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, noiembrie 2023)

 

 

CITEȘTE ȘI:

MAXUS eDELIVER. Garanția succesului

Au fost reluate lucrările la Autostrada de Centură București A0 Sud, între A2 şi DN 5

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

ID. Buzz GTX
Vehicule comerciale uşoare

ID. Buzz GTX. Superlativ absolut

Volkswagen Vehicule Comerciale a prezentat, cu ocazia conferinței sale anuale, cel mai...

Transporter
Vehicule comerciale uşoare

Noul VW Transporter. Instrumentul perfect

Noul Transporter va fi lansat pe piața germană la începutul anului 2025,...

Farizon
Vehicule comerciale uşoare

Farizon intră pe piața din România

Grupul maghiar AutoWallis a anunțat că va reprezenta pe piața din România...

Mercedes-Benz
Vehicule comerciale uşoare

Mercedes-Benz Vans. Inteligente, interactive, confortabile

Mercedes-Benz Vans și-a înnoit familia de vehicule comerciale cu noile versiuni Vito...