Președintele Trump și-a început mandatul semnând un val de ordine executive, multe dintre acestea indicând modul în care acesta intenționează să modeleze industria mașinilor electrice și a bateriilor în timpul mandatului său, arată o analiză a companiei de consultanță Rho Motion.
De altfel, numărul mare de ordine executive arată schimbarea radicală pe care mulți jucători o așteptau de la Președinția Trump. Punctele cheie presupun inversarea multor politici din epoca Biden, favorizarea strategiilor „America First” și întoarcerea energetică a SUA la combustibilii fosili.
Astfel, prin ordinul „Unleashing American Energy”, noua administrație „elimină mandatul vehiculului electric” și promovează alegerea consumatorilor. Concret, măsurile prevăd:
- eliminarea reglementărilor care restricționează vânzările de vehicule termice, precum cea care prevede interzicerea vânzărilor de mașini cu motor cu ardere internă în California din 2035, o legislație adoptată și de alte 16 state, pentru a ajuta la decarbonizarea flotelor de vehicule.
- revizuirea subvențiilor și a denaturărilor pieței care favorizează în mod nedrept vehiculele electrice. Acest lucru se referă, probabil, la creditul fiscal pentru vehicule electrice, prin intermediul căruia consumatorii americani pot primi reduceri de până la 7.500 de dolari din prețul unui vehicul electric.
Totodată, președintele Trump a abrogat un ordin executiv al fostului președinte Biden, din 2021, care stabilea planurile de achiziție a vehiculelor ”curate” și cu emisii zero pentru „flotele administrațiilor federale, de stat și locale, inclusiv pentru vehicule ale Serviciului Poștal al Statelor Unite”. Abrogarea acestui ordin executiv confirmă, de asemenea, planurile de eliminare a SUA din Acordul de la Paris din 2015 și inversează multe alte politici privind schimbările climatice din epoca Biden.
În plus, ordinele executive exclud orice mențiune despre standardele de emisii adoptate de Agenția americană pentru Protecția Mediului (EPA), o măsură pe care mulți cred că Trump intenționează să o inverseze.
Va pierde industria bateriilor și a reciclării sprijinul federal?
Ordinele executive vizează și planuri pentru a întrerupe imediat toate finanțările alocate prin Legea de Reducere a Inflației (Inflation Reduction Act, IRA) și prin Legea privind investițiile și locurile de muncă în infrastructură. Aceste măsuri vor afecta în primul rând împrumuturile și granturile, nu creditele fiscale. Cele două legi vizate au fost esențiale în facilitarea creșterii și dezvoltării industriilor de vehicule electrice, baterii și reciclare. De exemplu, de la semnarea legii în 2022, IRA a permis investiții în valoare de peste 110 miliarde de dolari.
Pentru unii jucători din domeniul bateriilor, o mare parte din fondurile disponibile au fost deja alocate, iar extinderea facilităților a început. Pentru alții însă, în special pentru jucătorii din reciclare, încetarea acestei finanțări va fi o realitate dureroasă.
Potrivit experților de la Rho Motion, industria de reciclare ar putea fi sprijinită în alt mod, în condițiile în care președintele Trump a pus un accent deosebit pe „restabilirea dominației Americii asupra resurselor minerale”. Drept urmare, ca parte a acestui plan, noul secretar pentru Energie „se va asigura că proiectele privind mineralele critice, inclusiv procesarea mineralelor esențiale, vor fi luate în considerare pentru sprijin federal”. Proiectele de reciclare a bateriilor ar putea fi incluse în categoria procesării mineralelor critice.
Segmentul stațiilor de încărcare, unul dintre cei mai mari perdanți?
Pe lângă întreruperea tuturor finanțărilor IRA, va fi oprită și cea privind instalarea stațiilor de încărcare prin programele National Electric Vehicle Infrastructure (NEVI) și Charging and Fueling Infrastructure (CFI). Deși o mare parte din fondurile totale de 7 miliarde dolari au fost deja distribuite, Trump vizează restul de 40% din alocări, ce reprezintă capital cheie pentru sectorul care a crescut mai lent decât și-ar fi dorit mulți susținători ai vehiculelor electrice.
„Acest lucru creează o mare incertitudine pentru sectorul stațiilor de încărcare din SUA, în special pentru companiile care operează în segmentul de încărcare rapidă. Va trebui să așteptăm și să vedem dacă ordinul va fi contestat în Justiție sau de către Congres”, a precizat Jeanne Buée, analist seniorîn cadrul Rho Motion
CITEȘTE ȘI:
Cât de sustenabile sunt flotele companiilor din Europa, inclusiv cele din România
Modernizarea DJ 102I Valea Doftanei – Brădet, alternativă la DN 1, ar putea începe în 2025
Comentați?