Serviciile financiare și profesionale au ocupat primul loc în Clasamentul sustenabilității flotelor realizat de Ayvens, fiind considerată cea mai sustenabilă industrie dintre cele 10 examinate. Studiul a analizat date din 29 de țări europene, inclusiv din România, care, din păcate, are foarte mult de făcut în ceea ce privește reducerea emisiilor de CO2.
Trecerea la vehiculele cu emisii scăzute și zero este una dintre cele mai ușoare moduri prin care o companie își poate reduce amprenta de carbon, cunoscut fiind faptul că, în prezent, transportul rutier este responsabil pentru aproximativ 20% din emisiile de CO2 din Uniunea Europeană. În prima ediție a Clasamentului sustenabilității flotelor, realizat de compania de leasing operațional și administrare de flote Ayvens, au fost analizate atât ritmul în care 10 industrii realizează trecerea la vehicule cu emisii scăzute și zero, cât și nivelul reducerii, în consecință, a emisiilor de carbon.
Studiul analizează 29 de țări europene, inclusiv România, și clasifică flotele din fiecare industrie în funcție de patru factori: ponderea mașinilor pe motorină, a vehiculelor electrice cu baterie (BEV), a hibridelor și hibridelor plug-in (PHEV), precum și nivelul emisiilor de CO2. Studiul ia în calcul mașinile furnizate în leasing operațional de către ALD Automotive I LeasePlan (astăzi Ayvens), iar pentru ca datele să fie reprezentative, în analiză au fost incluse doar țările în care cel puțin 100 de autoturisme au fost reînnoite, la nivelul industriei, în fiecare an (2021, 2022 și 2023).
Astfel, potrivit Ayvens, serviciile financiare și profesionale au ocupat primul loc în Clasamentul sustenabilității flotelor, fiind considerată cea mai durabilă industrie. Cu cele mai scăzute emisii medii de CO2 și cea mai mică pondere a autoturismelor pe motorină în flotă, în combinație cu al doilea cel mai mare număr de vehicule electrice cu baterie, industria serviciilor financiare și profesionale a ajuns cu ușurință pe primul loc în top. A doua cea mai durabilă industrie, Tehnologia, este la 9 puncte distanță.
Clasamentul sustenabilității flotelor mai relevă că, în timp ce în toate industriile ponderea mașinilor diesel scade, rata schimbării diferă mult. De exemplu, industria serviciilor financiare și profesionale are cea mai mică pondere a dieselurilor în flotă, dar Construcțiile au înregistrat cea mai mare scădere în ultimii doi ani. În 2021, 61% dintre mașinile închiriate pentru flotele din industria construcțiilor erau diesel, însă în 2023, ponderea lor a scăzut la doar 22%.
Doar trei industrii (Tehnologie, Asistență medicală și Servicii financiare și profesionale) au redus cota mașinilor pe benzină din 2021. În celelalte industrii raportul a rămas stabil sau a crescut. Cele mai mari creșteri au fost în industria Transporturilor (+8 puncte procentuale) și Construcții (+7 puncte procentuale).
Ponderea vehiculelor electrice cu baterie s-a dublat în fiecare industrie în ultimii doi ani. Cea mai mare creștere a fost în industria Construcțiilor, de la 7% în 2021 la 32% în 2023. În timp ce toate industriile au crescut ponderea mașinilor electrice, industria sănătății rămâne în urmă, cu o pondere de 11% în 2023, cea mai scăzută dintre toate.
Clasamentului sustenabilității flotelor:
1. Servicii financiare și profesionale – 8 puncte
2. Tehnologie – 17 puncte
3. Construcții – 18 puncte
4. Energie și Chimie- 21 puncte
5. Transport – 21 puncte
6. Bunuri de consum – 24 puncte
7. Industrie auto – 27 puncte
8. Sectorul industrial – 27 puncte
9. Sectorul farmaceutic – 28 puncte
10. Asistență medicală – 28 puncte
Trenduri în decabornizare și motorizări
– Serviciile financiare și profesionale
În această categorie au intrat peste 133 de companii internaționale care oferă produse financiare (bănci, asigurători, etc) sau servicii profesionale (contabilitate și consultanță). Ponderea vehiculelor diesel în flotele lor urmează o tendință de scădere similară cu cea observată în alte industrii. Mașinile pe motorină sunt în mare parte înlocuite de vehicule electrice cu baterie, vehicule electrice hibride (PHEV) sau hibrizi.
În timp ce emisiile medii de CO2 sunt în scădere, ritmul de descreștere diferă foarte mult în funcție de țară, cele mai mari reduceri fiind observate în Suedia, Țările de Jos, Belgia, Finlanda și Danemarca.
Polonia și Croația au cele mai mari emisii medii de CO2 ale flotei, cu 135 g/km și, respectiv, 133 g/km, aproape dublu față de media industriei, de 66,8 g/km.
În România anului 2023, ponderea în flotele industriei de servicii financiare și profesionale a mașinilor electrice pe baterie a fost de 2%, a hibridelor plug-in, de 3%, iar a hibridelor, de 27%. În același timp, cota dieselurilor a scăzut de la an la an, ajungând la 9% de la aproape 50% în 2021. Pe de altă parte, ponderea mașinilor pe benzină a urcat de la aproximativ 42% în 2021 la 59% în 2023. În aceste condiții, flotele industriei de servicii financiare și profesionale din România au al treilea cel mai ridicat nivel de emisii de CO2 dintre țările analizate, de 113 g/km. Cel mai redus nivel este în Suedia, de 23 g/km.
– Tehnologie
În această categorie au fost analizate flotele a 181 de companii internaționale care dezvoltă, în principal, produse hardware sau software. Studiul Ayvens arată că, în ultimii trei ani, flotele industriei au trecut de la mașini diesel la vehiculele electrice cu baterie, iar ponderea autoturismelor PHEV, a hibridelor și a autoturismelor pe benzină a rămas stabilă, în general, cu mici schimbări observate doar la nivel de țară.
Cinci state (Austria, Belgia, Danemarca, Portugalia și Suedia) aproape și-au dublat ponderea vehiculelor electrice pe baterii în flote începând cu 2021,acționând mult mai rapid decât toate celelalte țări.
Deși au existat scăderi mari ale emisiilor medii de CO2 în majoritatea țărilor din vestul și nordul Europei, câteva țări precum Germania și Elveția rămân în urmă din cauza ponderii mari a mașinilor diesel în flote.
În România, ponderea în flotele industriei de Tehnologie a mașinilor electrice pe baterie a fost de 2% în 2023, a hibridelor plug-in, de 9%, iar a hibridelor, de 33%. În același timp, cota dieselurilor a scăzut la 15% în 2023 de la aproape 30% în 2021. Pe de altă parte, ponderea mașinilor pe benzină s-a redus de la aproape 70% în 2021 la 49% în 2023. În aceste condiții, flotele industriei de Tehnologie din România au al treilea cel mai ridicat nivel de emisii de CO2 dintre țările analizate, de 123 g/km, fiind devansate de cele din Croația, cu 129 g/km și din Polonia, cu 132 g/km. Cel mai redus nivel este tot în Suedia, de 12 g/km.
– Construcții
În această categorie au fost incluse 83 de companii internaționale implicate în dezvoltarea de clădiri sau infrastructură. Conform studiului Ayvens, în comparație cu alte industrii analizate, cea a construcțiilor a înregistrat una dintre cele mai mari îmbunătățiri în reducerea ponderii mașinilor diesel în flote, în înlocuirea acestora cu vehicule electrice cu baterie și, prin urmare, în reducerea emisiilor medii de CO2.
În România, ponderea în flotele companiilor din construcții a mașinilor electrice pe baterie a fost de 1% în 2023, iar a hibridelor, de 54%, cea mai ridicată dintre țările analizate. În același timp, cota dieselurilor a scăzut de la peste 50% în 2021 la 10% în 2023, iar ponderea mașinilor pe benzină s-a diminuat de la peste 50% în 2022 la 34% în 2023. În aceste condiții, flotele industriei de Construcții din România au al doilea cel mai ridicat nivel de emisii de CO2 dintre țările analizate, de 130 g/km, fiind devansate de cele din Cehia, cu 138 g/km. Cel mai redus nivel este în Norvegia, de 15 g/km.
– Energie și chimie
În această categorie au fost analizate 111 companii internaționale, care operează în domeniul producției, distribuției sau vânzării de energie (petrol, electricitate, gaze) ori de produse chimice. Studiul Ayvens arată că scăderea emisiilor medii de CO2 ale flotelor este mai puțin pronunțată în comparație cu celelalte industrii. Unele țări, precum Belgia, Suedia și Finlanda, au scăzut substanțial emisiile din 2021, în timp ce altele, precum România, Spania și Cehia, au înregistrat creșteri ușoare ale emisiilor de CO2 în aceeași perioadă.
Ponderea hibrizilor, hibrizilor plug-in și a mașinilor pe benzină în flote a crescut ușor din 2021, dar cele mai mari modificări vizează scăderea ponderilor mari ale mașinilor diesel și creșterea corespunzătoare a celor deținute de vehiculelor electrice pe baterie.
În România, ponderea în flotele companiilor din Energie și chimie a mașinilor electrice pe baterie a fost de 6% în 2023, a hibridelor plug-in, tot de 6%, iar a hibridelor, de 14%. În același timp, cota dieselurilor a scăzut de la aproape 80% în 2021 la 19% în 2023. Pe de altă parte, ponderea mașinilor pe benzină a urcat de la aproximativ 13% în 202 la 58% în 2023. În aceste condiții, flotele industriei de Energie și chimie din România au al patrulea cel mai ridicat nivel de emisii de CO2 dintre țările analizate, de 113 g/km, fiind devansate de cele din Italia, cu 118 g/km, Spania, 121 g/km și Cehia, 127 g/km. Cel mai redus nivel este în Belgia, de 36 g/km.
– Bunuri de consum
În această categorie au fost evaluate flotele a 166 de companii internaționale, care dezvoltă sau vând produse de larg consum (FMCG, retaileri etc.).
Potrivit analizei Ayvens, adoptarea vehiculelor electrice cu baterie în flotele din industria Bunurilor de consum diferă clar între țările din nordul și vestul Europei și cele din sudul și estul continentului. Astfel, se înregistrează o utilizare mult mai mare a mașinilor electrice în nordul și vestul Europei, în timp ce hibridelor plug-in și hibridele sunt mai populare în țările din sudul și estul continentului.
În România, ponderea în flotele industriei Bunurilor de consum a mașinilor electrice pe baterie a fost de 4% în 2023, a hibridelor plug-in, de 1%, iar a hibridelor, de 33%. În același timp, cota dieselurilor a scăzut la 13% în 2023 de la aproape 70% în 2021. Pe de altă parte, ponderea mașinilor pe benzină a urcat de la aproximativ 23% în 2021 la 48% în 2023. În aceste condiții, flotele industriei de Bunuri de consum din România au al cincilea cel mai ridicat nivel de emisii de CO2 dintre țările analizate, de 114 g/km, fiind devansate de cele din Slovacia și Spania, 119 g/km, Bulgaria, 122 g/km și Polonia, cu 126 g/km. Cel mai redus nivel este în Suedia, de 23 g/km.
– Sectorul industrial
În această categorie au fost incluse 266 de companii internaționale, care produc sau întrețin materiale sau produse fizice pentru sectorul B2B. Potrivit studiului Ayvens, sectorul industrial este una dintre industriile cu performanțe medii din punctul de vedere al sustenabilității, în contextul în care a obținut un scor slab în ceea ce privește ponderea mașinilor diesel în flote și unul mediu la cota vehiculelor electrice cu baterie și la cea a hibridelor și a hibridelor plug-in. Totuși, sectorul industrial se remarcă printr-una dintre cele mai scăzute emisii medii de CO2, șase țări (Finlanda, Norvegia, Suedia, Regatul Unit, Danemarca, Belgia și Țările de Jos) având emisii sub 50 g/km, determinate în principal de ponderea mare a vehiculelor electrice cu baterie în flote.
În România, ponderea în flotele industriei de servicii financiare și profesionale a mașinilor electrice cu baterie, în 2023, a fost de 2%, a hibridelor plug-in, de 3%, iar a hibridelor, de 27%. În același timp, cota dieselurilor a scăzut la 9% de la aproape 50% în 2021. Pe de altă parte, ponderea mașinilor pe benzină a urcat de la aproximativ 42% în 2021 la 59% în 2023. În aceste condiții, flotele industriei de servicii financiare și profesionale din România au al doilea cel mai ridicat nivel de emisii de CO2 dintre țările analizate, de 113 g/km, fiind devansate doar de cele din Polonia, cu 136 g/km. Cel mai redus nivel este în Finlanda, de 30 g/km.
– Sectorul farmaceutic
În această categorie au fost intrat 145 de companii internaționale implicate în dezvoltarea, producerea și distribuția de produse farmaceutice. Studiul Ayvens relevă că ponderea dieselurilor în flotele din industria farmaceutică este în scădere, dar ritmul de diminuare este mai lent decât în alte industrii analizate, ceea ce face ca industria farmaceutică să aibă cel mai slab scor privind cota autoturismelor pe motorină în flote. În pofida acestui fapt este de remarcat că aceste mașini sunt înlocuite în principal cu vehicule electrice cu baterie și nu cu autoturisme pe benzină, hibride sau hibride plug-in.
Emisiile au scăzut în toate țările începând cu 2021, în mare parte din cauza renunțării la mașinile diesel și orientării către mașinile cu emisii zero. În prezent, mai mult de jumătate din țările incluse în analiză au emisii medii de CO2 ale flotei sub 100 g/km.
În România, ponderea în flotele sectorului farmaceutic a mașinilor electrice cu baterie a fost de 18%, a hibridelor plug-in, de 1%, iar a hibridelor, de 29%. În același timp, cota dieselurilor a scăzut de la 55% în 2021 la 35% în 2023. Pe de altă parte, și ponderea mașinilor pe benzină s-a redus de la aproximativ 35% în 2022 la 17% în 2023. Astfel, flotele sectorului farmaceutic din România au un nivel de emisii de CO2 de 95 g/km, în condițiile în care cel mai scăzut este în Suedia, 26 g/km, iar cel mai ridicat, în Italia, 114 g/km.
(Articol publicat în revista Flote Auto, noiembrie 2024)
CITEȘTE ȘI:
”Suntem bine poziționați pentru a ne continua traiectoria de creștere” – Interviu cu directorul general al BRD Sogelease, Gabriel Mihai
Cenntro va livra 200 de van-uri electrice în Spania
Comentați?