Cum susţine Comisia Europeană serviciile de car sharing. Programul STARS

Car sharing-ul este considerat de Comisia Europeană o posibilă soluţie de reducere a numărului de maşini în oraşele cu trafic aglomerat. Prin programul STARS, Executivul comunitar vrea să analizeze în detaliu piaţa acestor servicii de mobilitate, pentru ca statele membre să-l poată implementa în modul cel mai eficient.



car sharing

Lansat în octombrie 2017, programul STARS (Shared mobility opporTunities And challenges foR european citieS) este un proiect finanţat de Comisia Europeană în cadrul de Orizont 2020, care îşi propune să analizeze şi să stimuleze serviciile de car-sharing în Europa. În cadrul proiectului, Bruxelles-ul a dat deja publicităţii un document prin care le arată factorilor de decizie din statele membre cum pot pune în practică această soluţie de mobilitate.

Analiza oferă o serie de zece recomandări cu privire la modul în care autorităţile naţionale pot asigura cel mai bine integrarea serviciilor de car sharing în actualele sisteme de transport urban, fără a avea un impact negativ asupra altor soluţii de mobilitate. Printre acestea se numără adoptarea unui mix de modele de car sharing; sprijinirea sa ca soluţie de introdus în planurile de mobilitate urbană durabilă integrarea car sharing-ului în politicile de locunţe şi de management al parcărilor şi chiar reconsiderarea ratelor de TVA.

  1. Asigurarea unui cadru legal european

Cercetările recente realizate în cadrul proiectului STARS arată o dezvoltare semnificativă în ultimul deceniu atât a organizaţiilor, cât şi iniţiativelor de car sharing în Uniunea Europeană. Acesta este motivul pentru care  Bruxelles-ul consideră că este nevoie de un cadru legal european, în care să fie definit în mod clar operatorul de car sharing cu „spaţiu pentru inovaţie”. Acest cadru va asigura un teren de joc egal pentru toţi participanţii, conceptul având la bază în primul rând impactul socio-economic şi apoi maximizarea veniturilor. Doar în aceste condiţii, susţine, executivul comunitar, noţiunea „car sharing” poate fi considerată într-un mod corect drept o alternativă viabilă pentru maşina personală.

  1. Investiţii în transporturi publice şi în infrastructuri pietonale şi de ciclism

A locui în zone de la marginea oraşelor sau chiar în afara lor fără a deţine o maşină personală este posibil numai atunci când te poţi baza pe alternative de mobilitate sigure şi la îndemnă. Pe lângă serviciile de car-sharing, transportul public performant şi infrastructurile sigure pietonale şi de ciclism sunt esenţiale. Factorii de decizie din statele membre ar trebui să ţină cont de aceste aspecte şi să orienteze investiţiile viitoare  în „hub-uri de mobilitate”, adică în locaţii fizice care combină diferite moduri de mobilitate durabilă.

  1. Mix de modele

Proiectul STARS a clasificat car sharing-ul în cinci categorii:

– Călătorie dus-întors cu staţie de bază: readucerea vehiculului în aceeaşi parcare;

– Călătorie dus-întors în vecinătatea locuinţei: readucerea vehiculului în acelaşi cartier;

– Flotă liberă cu staţie de pool: vehiculul poate fi returnat în diferite puncte, dar întotdeauna într-un hub/staţie dedicată;

– Flotă liberă cu zonă operaţională: vehiculul poate fi lăsat în orice loc de parcare din zona operaţională;

– Car sharing între persoane: vehiculele sunt partajate între şoferi privaţi, fie în grupuri închise, fie între două persoane.

Astfel, consumatorii pot utiliza vehiculul fie închiriidu-l de la un furnizor de car sharing, fie partajându-l prin platforme online sau în cadrul unor grupuri formate în acest scop.

În opinia Comisiei Europene, obţinerea unui mix adecvat de modele este esenţială pentru lansarea noilor servicii cu o flotă dedicată în zone care nu sunt încă pe piaţa furnizorilor de car sharing, precum în regiunile mai puţin urbanizate sau în mediul rural.

  1. Regândirea sistemelor fiscale

Ratele TVA pentru car sharing variază în jur de 20% în toate ţările europene, fiind întotdeauna la acelaşi nivel cu cele pentru închirieri auto. Întrucât car sharing-ul are un efect pozitiv dovedit asupra spaţiului public, mobilităţii şi suburbiilor, documentul STARS recomandă o reconsiderare a ratelor de TVA. În plus, stimulentele fiscale actuale pentru maşinile de companie trebuie schimbate, deoarece ele reprezintă unul dintre cele mai mari obstacole în calea creşterii viitoare a car sharingului. Totodată, trebuie luată în considerare şi introducerea unor stimuli fiscali pentru companiile care au buget de mobilitate. Acest sistem ar putea oferi, deopotrivă angajatorilor şi angajaţilor, o alternativă pentru maşinile de companie.

  1. Investiţii în MaaS

Tehnologia inteligentă sprijină îmbunătăţirea uşurinţei de utilizare a autoturismului, facilitând rezervarea, accesul şi folosirea sa. Acesta este conceptul „Mobility as a Service” (MaaS), care poate fi optimizat prin investiţii în „hub-uri de mobilitate”. Acestea încurajează integrarea car sharing-ului, a transportului public şi a altor soluţii de partajare a vehiculelor pentru a atinge obiectivul principal: înlocuirea maşinii personale.

Astfel de „hub-uri de mobilitate” au fost create în Belgia, Germania, Norvegia şi Olanda, prin intermediul proiectului SHARE – North Interreg North Sea Region.

  1. Includerea car sharing-ului în mai multe domenii ale politicilor publice

Pentru a-i fi creat un cadru optim de funcţionare, acest serviciu ar trebui inclus şi în alte domenii de politici publice, deoarece acoperă diverse aspecte precum mobilitatea, spaţiul public, dezvoltarea de noi locuinţe şi chiar coeziunea socială şi munca. Integrarea car-sharingului în toate aceste domenii permite evitarea legislaţiei contradictorii. De exemplu, politica fiscală poate avea un impact pozitiv sau negativ imens asupra acestui serviciu de mobilitate, iar posibilitatea de a închiria o maşină de car sharing accesibilă ca preţ poate face diferenţa în găsirea unui loc de muncă. Pentru a maximiza integrarea, documentul STARS recomandă autorităţilor să folosească serviciile unui specialist în mobilitate partajată.

  1. Integrarea car sharing-ului în planul de management al parcărilor

Problema parcărilor este una dintre cele mai mari bariere pentru car sharing. Pentru a dezvolta acest sistem, este necesară o politică echilibrată de management al parcărilor, bazată pe impactul real

car sharing. Fiecare dintre cele 5 categorii necesită o abordare diferită, de la locuri de parcare fixe, la permise de parcare. Mai mult, integrarea car sharing-ului în politica de management a parcărilor şi amenajarea teritoriului permite oraşelor şi dezvoltatorilor să reducă numărul locurilor de parcare în anumite zone, fapt ce ar putea duce la obţinerea unor profituri financiare şi, mai mult, a unor noi spaţii deschise. În plus, creşterea mobilităţii electrice provoacă, de asemenea, schimbări majore: amplasarea noilor staţii de încărcare reprezintă o oportunitate de integrare a spaţiului şi cu un astfel de serviciu.

  1. Promovarea avantajelor

Integrarea acestui serviciu în politicile de locuinţe şi de administrare a parcărilor poate avea efecte pozitive prin reducerea numărului de maşini dintr-un oraş şi a numărului de kilometri parcurşi de vehiculele personale. Cu toate acestea, mulţi cetăţeni şi părţi interesate încă nu ştiu ce este acest serviciu de mobilitate şi cum funcţionează. Mai mult, trecerea de la maşina personală la utilizarea vehiculelor partajate necesită timp. Documentul STARS arată că această trecere reprezintă o schimbare de mentalitate, care nu este uşor de făcut, dar odată ce a fost experimentată, a fost adoptată rapid. Prin urmare, guvernele şi autorităţile locale ar putea face informări şi comunicări despre avantajele car sharing-ului, pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii locuitori.

  1. Sprijinirea car sharing-ului ca soluţie durabilă de integrat PMUD

O tranziţie socială mai largă către mobilitatea partajată se bazează pe încorporarea acestor soluţii durabile în politicile guvernamentale. Stabilirea unui plan de acţiune pentru car sharing, care să conţină obiective ambiţioase şi realizabile pe termen scurt şi mediu, este primul pas important şi ar trebui să facă parte şi din Planurile de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD). Planul de acţiune va conţine măsuri referitoare la politica de management al parcărilor, integrarea car sharing-ului în proiectele de noi locuinţe şi implementarea „hub-urilor de mobilitate”, ţintind audienţe non-tradiţionale şi monitorizând utilizarea spaţiului de către maşini (partajate).

  1. Şi autorităţile locale pot fi utilizatori 

În Belgia, cercetările recente arată că majoritatea maşinilor autorităţilor locale nu parcurg mai mult de 10.000 km pe an. În weekend şi în afara orelor de serviciu, aceste vehicule nu sunt folosite deloc. Ele ar trebui înlocuite cu maşini partajate, care să promoveze car sharing-ul şi, în acelaşi timp, să optimizeze costurile flotei.

Aceste 10 recomandări ale Comisiei Europene reprezintă rezultatul primelor activităţi de cercetare desfăşurate de partenerii STARS.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, Ghidul de car sharing, luna octombrie 2019)

 

CITEŞTE ŞI:

Reducerea accizelor la carburanţi s-a transmis integral în preţ

România: record de înmatriculări în 2019!

Vinieta OXIGEN – cele 3 modalităţi de plată

 

Adaugati comentariu