Cum se pot reduce cu 10-15% costurile cu utilizarea unei flote

Intrat în jargonul de specialitate prin intermediul acronimului englez de la Total Cost of Ownership, TCO oferă o imagine completă a costurilor pe care le presupune utilizarea unei flote de maşini, fiind considerat, astfel, criteriul esenţial pentru alegerea vehiculelor.
flote

Preţurile afişate de constructorii auto reflectă doar parţial cheltuielile generate de utilizarea unei maşini. Deprecierea, combustibilul, întreţinerea, asigurarea, pneurile, taxele reprezintă, fiecare în parte, un cost, iar toate împreună compun bugetul total necesar funcţionării autovehiculului.

Marile societăţi, dar şi un număr în creştere din rândul celor mici şi mijlocii au optat pentru externalizarea managementului parcului auto şi au apelat la serviciile de administrare ale companiilor de leasing operaţional, care acordă astfel clienţilor nu numai soluţia financiară pentru operarea unei flote, ci şi soluţii de optimizare a TCO.

De altfel, în opinia directorului general al Arval România, Roxana Lupescu, TCO este cel mai potrivit reper pentru alegerea vehiculului, pentru că analiza sa include toate elementele care generează un cost legat de folosinţa unei flote de maşini.

flote“Din perspectiva clientului, în luarea unei decizii legată de alegerea vehiculului pentru îndeplinirea obiectivelor sau motivarea angajaţilor, cel mai potrivit reper în analiză este TCO-ul, adică a lua în considerare nu doar componenta financiară a leasingului operaţional pentru un vehicul, ci toate costurile legate de utilizarea şi exploatarea acestuia de către angajaţi. Considerând acest principiu, analiza TCO include toate elementele care generează un cost legat de folosinţa unei flote de maşini, până la detaliul extrem de important al consumului de carburant şi al comportamentului utilizatorilor, elemente fundamentale în generarea sau salvarea de costuri”, arată Roxana Lupescu, dorectorul general Arval România.

Referitor la cele mai importante componente ale TCO şi ponderea lor în costurile unei flote, directorul general al Arval îşi prezintă explicaţiile prin intermediul unei diagrame, în care abordarea indicatorului este definită prin costurile totale generate de operarea unei flote. De precizat, însă, că graficul are un rol ilustrativ, ponderea unor elemente, cum ar fi vehiculele, durata sau kilometrajul de utilizare, putând fi diferită, de la caz la caz.

flote

Însă dincolo de acest aspect, analiza TCO răspunde, practic, la întrebarea: “Este de fiecare dată cel mai mic preţ, adică preţul de achiziţie/rata, într-adevăr cel mai mic cost?”

“Nici un manager nu doreşte să cheltuiască mai mult decât este absolut necesar, iar pe măsură ce bugetul este limitat, companiile sunt supuse unor presiuni şi mai mari de a controla costurile. Din această perspectivă a optimizarii costului, adoptarea unei abordări TCO este pasul natural de făcut, deoarece acesta permite companiilor să aibă o viziune mai largă şi mai comprehensivă asupra costurilor flotei; să stabilească o linie de pornire de la care să îşi stabilească ţinte şi să măsoare progresele; să raţionalizeze, să controleze mai bine şi să gestioneze investiţiile; să îşi evalueze poziţia prin comparaţie cu cei mai buni în domeniu; să îşi optimizeze bugetul.
Abordarea TCO trebuie văzută ca un instrument eficient de gestiune a bugetului, creând valoare pentru companie în întregul său. Abordările determinate de preţ nu mai permit generarea unei economii semnificative pe termen lung. Pentru ca TCO să funcţioneze, trebuie să existe o viziune holistică asupra costurilor flotei care să meargă dincolo de preţuri. Una dintre provocări va fi ajungerea la cunoaşterea completă a realităţii proceselor şi modurilor de funcţionare interne ale companiei clientului. Pentru asigurarea succesului şi pentru a face acest întreg proces mai uşor, este importantă colaborarea cu un furnizor care doreşte să ducă dialogul mai departe şi să ofere sprijin pentru analizarea acestor costuri care nu sunt evidente imediat. Adoptarea acestei abordări va permite descoperirea unei noi game de oportunităţi care să aibă un impact semnificativ pozitiv asupra competitivităţii flotei”, subliniază directorul general Arval România.

Tocmai din această perpectivă a abordării costurilor, Roxana Lupescu consideră că unei companii îi va fi foarte dificil să calculeze singură TCO pentru flota aflată în proprietate şi de aceea va prefera, în final, să-şi aleagă maşinile doar în funcţie de preţ. “Pentru a calcula acest indicator, o companie ar trebui să posede competenţe statistice şi date care să-i permită evaluarea unor costuri viitoare foarte volatile, cum ar fi, de exemplu, valorile de revânzare sau costurile operaţionale ale diverselor vehicule. Tocmai pentru ca aceste competenţe sunt dificil de obţinut în intern, majoritatea companiilor folosesc ca şi criteriu de selecţie a vehiculelor de flotă preţul acestora mai degrabă decât TCO. Evident că noi nu recomandăm aceasta abordare, deoarece este foarte limitativă”, menţionează Roxana Lupescu.

Mai mult, directorul general al Arval subliniază că există riscul major ca, în cazul calculelor făcute de companii fără expertiză în domeniu, valoarea de revânzare să fie supraevaluată, iar costurile operaţionale, subapreciate. “Atunci când companiile încearcă să calculeze un TCO al flotei deţinute în proprietate, au tendinţa de a supraevalua valoarea de revânzare a vehiculelor la finalul ciclului de folosinţă şi, respectiv, de a subevalua costurile operationale – întreţinere, pneuri, asigurări, mobilitate. În plus, de cele mai multe ori, flotele deţinute în proprietate sunt folosite pe o perioada mult mai lungă decât cea faţă de care aceste costuri au fost calculate, generând costuri reale mult mai mari, chiar şi decât cele iniţial calculate prin supraevaluarea valorii de revânzare şi subaprecierea costurilor operaţionale. Aşadar compania poate pierde de două ori. De unde nevoia esenţială pentru orice companie care îşi doreşte un calcul corect al TCO-ului flotei, să se bazeze pe un partener cu experienţă, transparent şi deschis la un parteneriat pe termen lung cum este Arval”, punctează Roxana Lupescu.

În opinia sa, un alt argument în favoarea unei astfel de abordări a parteneriatului cu Arval, este faptul că orice TCO are o creştere organică, naturală, de 5-8% pe an, care provine din diversele componente care au propria volatilitate şi o tendinţă ireversibilă de creştere.
Pentru a nu exista nici un dubiu cu privire la acest caracter neutru, directorul general al Arval România oferă câteva exemple de elemente care sunt într-o continuă creştere şi care influenţează direct şi natural TCO-ul oricărei flote:
– preţurile carburanţilor, în continuă creştere (cotaţia petrolului sau accize) – impact asupra componentei carburant – 25% din TCO,
– tarifele vehiculelor noi care înglobează din ce în ce mai multă tehnologie, fie pentru diferenţiere competitivă, fie pentru a răspunde reglementărilor (precum WLTP, norme Euro obligatorii, etc.) – impact asupra componentei depreciere – 29% din TCO,
– creşterea dobânzilor ROBOR – impact asupra componentei cost finanţare – 7% din TCO,
– tarifele orei de manoperă în creştere accelerată sau creşterea costului materiilor prime pentru piese de schimb (oţel, cauciuc, etc.) – impact asupra componentei costuri operaţionale – 14% din TCO,
– introducerea taxării vehiculelor uzate care poluează – impact asupra valorilor de revânzare – impact asupra componentei depreciere – 29% din TCO,
– creşterea impozitelor şi taxelor, la fel ca şi a cuantumului asigurărilor obligatorii şi facultative – impact asupra componentelor taxe şi asigurări – 12% din TCO.

“Aproape toate elementele TCO suferă tendinţe de creştere, de multe ori având efecte de spirală, creşterea unui element determinând creşterea celorlalte, precum costul forţei de muncă. Aşadar, dacă o companie nu face nimic, costul ei total cu utilizarea unei flote va creşte în fiecare an cu minim 5%. În schimb, prin colaborarea cu Arval, o companie poate beneficia de expertiza noastră pentru a contracara aceste creşteri, prin utilizarea mai multor instrumente pe 4 mari arii de intervenţie: 1. alegerea modalităţii optime de finanţare a flotei; 2. selecţia celor mai eficiente vehicule în flotă; 3. eficientizarea şi digitalizarea proceselor operaţionale cu privire la administrarea flotei; 4. măsurarea şi optimizarea impactului comportamentului la volan al soferilor. Prin intervenţia coordonată asupra tuturor acestor 4 planuri cu ajutorul unor instrumente eficiente şi adaptate, Arval poate ajuta orice companie nu numai să combată creşterea naturală a TCO-ului, dar şi să obţină reduceri de cost de până la 10-15%”, arată Roxana Lupescu.

De altfel, aceasta arată că încă de la apariția sa, Arval a dezvoltat pilonii strategici în jurul nevoilor clientului. Din punctul său de vedere, un model eficient de business este unul corect, transparent, care vine în întâmpinarea companiilor și are abilitatea de a fi declinat pe mai multe tipuri și nevoi de mobilitate.

Astăzi, după mai bine de trei decenii de servicii și soluții impecabile, Arval a îmbrățișat o nouă viziune, una bazată pe o lume aflată în permanentă schimbare și în care mobilitatea și sustenabilitatea devin elemente cheie în dezvoltarea oricărei afaceri.

flote

“Arval Beyond aduce această viziune la un nivel fizic, palpabil și se regăsește în toate verticalele companiei, de la cultura internă și până la modalitățile noi de ofertare cu focus pe mașinile hibride și electrice. Toate aceste aspecte au un singur rezultat în minte și anume optimizarea constantă, deseori în mod proactiv a flotei clientului. Indiferent că ne referim la consultanța de specialitate acordată în procesul de selecție al mașinilor sau digitalizarea ansambului de produse și servicii pentru a reduce și ușura munca managerului de flotă, toate aceste aspecte puse cap la cap construiesc, în esență un viitor mai bun pentru clienși și pentru societatea în care trăim”, a conchis Roxana Lupescu, directorul general al Arval România.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2021)

 

CITEȘTE ȘI:

Concept EQT inaugurează clasa utilitarelor mici Premium electrificate

Atenţionare de călătorie. Danemarca a prelungit perioada controalelor la frontiere, până la 11 noiembrie

ITP în Uniunea Europeană pentru un vehicul înmatriculat în România. Precizare RAR

 

Adaugati comentariu