În România se poate efectua inspecția tehnică periodică a unui vehicul înmatriculat într-un alt stat, în cadrul reprezentanțelor RAR, iar vehiculele înmatriculate în România pot efectua ITP în unele țări membre ale Uniunii Europene în baza legislației naționale a acelor state, a transmis Registrul Auto Român, care a adăugat însă că acest fapt nu implică automat recunoașterea inspecției tehnice în alte state membre terțe, nefiind posibilă astfel nici recunoașterea în România.
Din punct de vedere practic, cei aflați în situația de a le expira ITP pe teritoriul unui alt stat trebuie să se intereseze la nivelul autorităților sau chiar în cadrul unor stații autorizate pentru inspecție tehnică periodică despre posibilitatea efectuării ITP la vehicule înmatriculate în alte state membre, cu eliberarea documentelor legale doveditoare.
De asemenea, reprezentanții RAR recomandă solicitarea de informații și la societatea de asigurări unde este asigurat vehiculul cu privire la recunoașterea ITP în cazul producerii unui eveniment rutier.
”Trebuie precizat faptul că, în cazul expirarii ITP, în conformitate cu prevederile OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice cu modificările și completările ulterioare, se suspendă de drept înmatricularea vehiculului respectiv. Pentru eventuale clarificări referitoare la acțiunea de suspendare a înmatriculării, puteți să vă adresați Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor sau I.G.P.R. – Direcția Rutieră”, precizează reprezentanții RAR.
Având în vedere faptul că la acest moment nu există o soluție europeană agreată și general valabilă cu privire la efectuarea ITP, la revenirea în România vehiculul va trebui să fie supus efectuării ITP în cadrul unei stații autorizate sau a unei reprezentanțe teritoriale RAR, în baza legislației naționale, deoarece vehiculul respectiv nu va figura înregistrat cu ITP valabilă în baza națională de date (cu toate implicațiile legale) chiar dacă dovada privind efectuarea ITP emisă de alt stat membru este încă în termen de valabilitate.
În baza legislației din România, care transpune normele UE, competențele RAR pentru efectuarea ITP se limitează doar la nivel național, fără a se putea extinde și pe teritoriul altor state membre UE, state SEE (Islanda, Liechtenstein și Norvegia) sau nemembre (Republica Moldova și Elveția). În același timp, nici operatorii economici autorizați din alte state membre UE/SEE nu vor putea efectua ITP conform normelor din România.
CITEȘTE ȘI:
Licitaţie pentru proiectarea drumului de mare viteză Bucureşti – Alexandria
Creștere de 6,5% pentru exporturile de mijloace de transport în primele 3 luni din 2021
Cele mai scumpe autostrazi pentru autoturisme. Taxe de drum in Europa
Comentați?