Cum NU a reuşit CNAIR realizarea a 11 km de Centură în 5 ani

Centura municipiului Tg. Mureş are, conform proiectului, 11 km. Lucrările au început în 2014, după trei ani contractul a fost reziliat, iar CNAIR nu a găsit un nou antreprenor nici până astăzi.



drum

Varianta de ocolire a municipiului Târgu Mureş este proiectată la o lungime de 11,64 de kilometri, urmând să facă legătura între E 60 din comuna Corunca şi DN 15 din comuna Ernei. Construcţia mai presupune cinci poduri, două pasaje şi un viaduct. Cât poate fi de complicat? Se pare că pentru CNAIR chiar este.

Lucrările la Centura Tg. Mureş au debutat în octombrie 2014, contractul de execuţie, cu o valoare la data respectivă de 134,79 milioane lei (fără TVA) fiind acordat companiei spaniole Copisa Constructora Pirenaica. După trei ani, proiectul era realizat doar în proporţie de 35%, iar la finalul lunii decembrie 2017 contractul a fost reziliat prin acordul părţilor.

Cauza: proiectul tehnic incomplet livrat de CNAIR

Ministerului Trasporturilor spune că în data de 15 august 2017, societatea Copisa Constructora Pirenaica a realizat o expertiză tehnică din care au rezultat lucrări suplimentare care presupuneau revizuirea proiectului tehnic pus la dispoziţia antreprenorului şi a tuturor ofertanţilor în cadrul licitaţiei pentru atribuirea
contractului de execuţie.

„În urma cuantificării acestor lucrări suplimentare, s-a constatat că pentru finalizarea obiectivului de investiţie, valoarea suplimentară estimată este cu aproximativ 57% peste valoarea iniţială a contractului, această suplimentare nefiind posibilă din punct de vedere legal, întrucât reprezintă o modificare substanţială în sensul prevederilor legislaţiei în materia achiziţiilor pubtice”, explică reprezentanţii Ministerului Trasporturilor.

Aceştia mai arată că ţinând cont de faptul că acest contract s-a executat în baza proiectutui tehnic pus la dispoziţie de CNAIR, iar ritmul de execuţie scăzut nu a putut fi imputat antreprenorului în totalitate, s-a agreat încetarea contractului pe cale amiabită, această soluţie fiind în interesul ambelor părţi contractante.

„Menţionăm că au fost întâmpinate dificultăţi pentru care autorităţite locale nu au oferit sprijin în deblocarea lor, printre care enumeram: suspendarea lucrărilor pentru o perioadă de aproximativ 11 luni ca urmare a acţiunilor formulate în instanţă de către locuitori ai cartierului Orizont din Livezeni şi a refuzului unor proprietari de terenuri de a elibera amplasamentut”, mai arată sursele citate.

Când se reia licitaţia

Deşi autorităţile au promis încă de anul trecut că vor de organiza o nouă licitaţie, încă nu au reuşit să se ţină de cuvânt. În 2019, o iau de la capăt.

„CNAIR face toate demersurile necesare în vederea semnării cât mai curând posibil a noului contract de proiectare şi execuţie a lucrărilor, care va avea ca scop finalizarea lucrărilor variantei de ocolire Tg. Mureş. Termenul estimativ de demarare a noii proceduri de achiziţie publică este semestrul I al anului 2019. Orizontul de timp pentru finalizarea lucrărilor este estimat pentru anul 2021”, spune Răzvan Cuc, ministrul Trasporturilor.

Lucrările pentru construcţia Variantei de Ocolire Tg. Mureş vor fi finanţate prin programul POIM 2014-2020, din Fondul de Coeziune.

 

CITEŞTE ŞI

DN 76 Deva–Oradea. Cum (nu) se reabilitează 140 de km în 8 ani

Cum „a rezolvat” CNAIR drumurile periculoase

 

Cererea de finanţare a fost depusă de CNAIR anul trecut, finanţarea fiind solicitată pentru construirea, până în 2020, a 11,643 km de variantă de ocolire, 5 poduri, 2 pasaje, 1viaduct, 2 intersecţii giratorii si 2 parcări.

Valoarea totală a proiectului este de 432,3 milioane de lei (aproximativ 91 mil. euro), inclusiv TVA, din care 75% va fi contribuţia Uniunii Europene.

 

Adaugati comentariu