Costul lunar al utilizării unei maşini

Potrivit barometrului LeasePlan, costul lunar al utilizării unei maşini variază, în Europa,  între 448 şi 761 de euro, iar vehiculele electrice încep să devină soluţii fezabile pentru flotele operate sub contract de leasing operaţional.



Costul total de deţinere – TCO (Total Cost of Ownership) oferă o imagine completă a cheltuielilor pe care le presupune utilizarea unui vehicul, putând fi considerat criteriul esenţial pentru alegerea maşinii de flotă.

Concret, când o companie foloseşte un autovehicul în leasing operaţional nu plăteşte preţul său de achiziţie, ci costul de utilizare pe durata contractuală selectată, între 1-4 ani. La finalul contractului nu suportă valoarea reziduală, pentru că, furnizorul de leasing operaţional, fiind proprietarul maşinii, va lua înapoi vehiculul şi va fi răspunzător de vânzarea lui pe piaţa second hand. Pentru toate serviciile contractate pentru administrare, cum ar fi întreţinerea, asigurările, asistenţa pentru şofer şi vehicul sau gestionarea carburantului, compania utilizatoare plăteşte o rată lunară fixă. În plus, nu mai relaţionează cu autorităţile pentru a plăti taxele de înmatriculare şi talonul auto, cu furnizorii de servicii şi unităţile de reparaţii auto pentru a administra contractele şi facturile, nu trebuie să urmărească şi să achite anual RCA-ul şi rovinieta. Astfel, companiile se pot concentra pe activitatea lor de bază, eliminând sau minimizând riscurile asociate investiţiilor făcute într-un parc auto. De asemenea, pot obţine reduceri de costuri şi economie de timp, pe care le pot folosi pentru creşterea numărului de clienţi sau îmbunătăţirea produselor şi serviciilor. Nu în ultimul rând, riscurile aferente deţinerii şi administrării unei flote proprii sunt transferate către firma de leasing operaţional.

În general, pentru un autoturism uzual de flotă în România, cu o valoare de achiziţie sub 10.000 euro, utilizat pentru o perioadă de 4 ani şi un parcurs total de 120.000 km (30.000 km/an), pe primul loc în ierarhia costurilor este combustibilul, cu o pondere de aproximativ 30%, urmat de depreciere (peste 25%), costurile de administrare (peste 15%), costul reparaţiilor şi costul asigurărilor (fiecare având o pondere de aproximativ 12%). Lista continuă cu celelalte costuri care au, individual, ponderi de doar câteva procente.

Car Cost Index

În fiecare an, compania de leasing operaţional LeasePlan realizează la nivel European un studiu, „Car Cost Index”, în care compară costurile de utilizare a autoturismelor din segmentele B şi C, aflate în flota sa. Pentru 2018, analiza include şi maşinile electrice, dar cuprinde numai 21 de ţări din Europa, faţă de cele 24 analizate în 2017. Luxemburg, Portugalia şi Rusia nu au mai fost luate în considerare.

Studiul a fost realizat pe mai multe modele, precum BMW i3, Ford Focus/Focus Electric, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf, Opel Corsa, Renault Clio şi Zoe, Smart Fortwo şi Volkswagen Golf/e-Golf şi Polo. Pentru realizarea comparaţiei, LeasePlan a integrat toate costurile legate de utilizarea unei maşini – combustibil, rata reziduală, impozite, asigurări şi întreţinere – calculate pe o perioadă de trei ani şi 20.000 km pe an.

Un cost mediu de 616 de euro pe lună

Costul mediu lunar al utilizării unei maşini variază, în Europa, între 448 euro şi 761 de euro, în medie acesta fiind de 616 de euro pe lună, luând în considerare toate tipurile de motorizări, inclusiv cele electrice. LeasePlan subliniază, totodată, că ţările cele mai bogate tind să aibă costuri mai mari. „Ponderat în funcţei de PIB, în Italia (761 euro), Finlanda (741 euro) şi Belgia (696 de euro) costul total de utilizare este cel mai mare, în timp ce în Irlanda (611 euro), Polonia (448 euro) şi Elveţia (630 euro) este cel mai scăzut „, spun reprezentanţii companiei olandeze de leasing operaţional şi administrare de flote..

Potrivit analizei, în România, TCO pentru vehiculele pe benzină este de 353 de euro, pentru motorină – 363 de euro, iar pentru maşinile electrice, de 890 de euro. “România este cel mai ieftin loc pentru a conduce o mașină pe benzină”, spun reprezentanţii LeasePlan, care arată că acest rezultat este determinat, în special, de impozitele reduse. Astfel, şoferii români cu maşini pe benzină plătesc, în medie, doar 50 euro pe lună pentru TVA și taxa rutieră, ceea ce, comparative, reprezintă doar 48% din media europeană.

Dincolo de valorile TCO, şi fiecare componentă a sa variază în funcţie de ţară şi de motorizare. Cu toate acestea, studiul relevă că deprecierea are, în toate statele europene analizate, cea mai mare pondere, reprezentând între 30 şi 40% din costul lunar de utilizare al maşinilor pe benzină şi motorină şi aproape 60% în cazul celor electrice.

Valorile medii ale TCO

Sursa: Barometrul LeasePlan

Maşina electrică rămâne mai scumpă

Potrivit LeasePlan, utilizarea unui vehicul diesel costă lunar între 359 de euro (Polonia) şi 722 de euro (Norvegia). În acelaşi timp, TCO în cazul unui autoturism pe benzină este de 353 de euro (România) şi 731 de euro (Norvegia), iar pentru o maşină electrice variază între 597 de euro (Ungaria) şi 986 de euro (Italia).

„Proprietarul unui vehicul electric plăteşte taxe mai mari”, spune LeasePlan. Datorită unui preţ de achiziţie mai mare, deţinătorul unei maşini electrice de clasă mijlocie va plăti, în Europa, 131 euro pe lună pentru taxa rutieră şi TVA, comparativ cu 104 euro în cazul unui vehicul pe benzină şi 78 euro, în cel al unui diesel. Potrivit companiei olandeze de leasing operaţional, economiile de combustibil nu sunt suficiente pentru a compensa acest cost suplimentar, chiar dacă, în TCO, „combustibilul” (energia electrică) înseamnă, în medie, doar 39 de euro pe lună pentru o maşină electrică, faţă de 110 euro pentru un vehicul pe benzină şi 78 euro pentru unul pe motorină.

Unde se merită să utilizezi maşini electrice?

Analiza LeasePlan mai arată că vehiculele electrice sunt deja competitive în Norvegia, adică utilizarea lor este mai ieftină decât în cazul maşinilor pe benzinî sau pe motorină. Cu o singură condiţie: contractul de leasing operaţional să aibă o durată de 48 de luni şi 30.000 km/an; nu o durată de 36 de luni şi 20.000 km/an.

Astfel, în Norvegia, costul utilizării unui vehicul electric (670 de euro) este mai mic atât faţă de cel al unei maşini pe benzină (731 euro), cât şi faţă de cel al unui diesel (722 euro). Şi asta, arată LeasePlan, pentru că atât taxele rutiere şi TVA, cât şi asigurările şi costurile cu combustibilul sunt de trei ori mai scăzute pentru electrice decât pentru celelalte motorizări.

„Car Cost Index arată că factorii de decizie trebuie să ia măsuri în privinţa aspectelor-cheie, cum ar fi impozitarea vehiculelor şi taxarea infrastructurii pentru a face vehiculele electrice o alternativă viabilă în întreaga Europă”, a comentat Tex Gunning, CEO LeasePlan.

Studiul LeasePlan oferă o imagine generală a costurilor de utilizare a unui autoturism de flotă. TCO diferă semnificativ în funcţie de modelul autovehiculului sau în funcţie de structura flotei. În plus, fiecare companie care optează pentru serviciile de management ale parcului auto are nevoi diferite şi operează în domenii diferite, iar acest lucru se regăseşte inclusiv în valoarea costurilor de utilizare a maşinii. De aceea, specailiştii în leasing operaţional arată că, alături de consum şi fiabilitate, TCO este un factor determinant în ceea ce priveşte decizia de a achiziţiona o flotă auto.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iulie-august 2018)

 

Adaugati comentariu