Comisia Europeană a propus o actualizare a Recomandării Consiliului din octombrie 2020 privind coordonarea măsurilor care afectează libera circulație în UE. Conform documentului, deși pentru călătorii din zone cu risc mai ridicat vor fi impuse măsuri mai stricte, Executivul comunitar solicita statelor membre să evite închiderea frontierelor.
Având în vedere noile variante ale coronavirusului și numărul mare de noi infectări în multe state membre, este necesar să se descurajeze puternic călătoriile neesențiale și, totodată, să se evite închiderea frontierelor sau interdicțiile generale de călătorie și să se garanteze funcționarea neîntreruptă a pieței unice și a lanțurilor de aprovizionare. Prin urmare, sunt necesare acțiuni specifice suplimentare care să asigure o abordare coordonată a măsurilor de restricționare a liberei circulații în interiorul UE.
Propunerea Comisiei stabilește o coordonare suplimentară în două domenii în care statele membre au convenit deja să colaboreze:
1. o actualizare a codului de culori convenit pentru marcarea zonelor de risc;
2. măsuri mai stricte aplicate călătorilor din zone cu risc mai ridicat.
„Acordul din octombrie privind o abordare coordonată la nivelul UE în ceea ce privește restricțiile de călătorie a reprezentat un pas înainte important în eforturile noastre de a reduce răspândirea COVID-19, menținând în același timp călătoriile esențiale și funcționarea pieței unice. Eforturile noastre trebuie să fie dirijate în continuare de harta comună și de o abordare comună în ceea ce privește impunerea de restricții proporționale și nediscriminatorii. Având în vedere noile variante, avem nevoie acum de și mai multă coordonare și de un demers comun la nivel european pentru a descuraja călătoriile neesențiale. Închiderea frontierelor nu va fi de folos, însă măsurile comune ne vor ajuta.”, a declarat Didier Reynders, comisarul pentru justiție
O actualizare a codului de culori
Pe lângă culorile existente – verde, portocaliu, roșu și gri – Comisia Europeană propune adăugarea culorii „roșu închis” pentru a indica zonele în care virusul circulă la un nivel foarte ridicat. Această culoare s-ar aplica unei zone în care rata de notificare pe o perioadă de 14 zile este mai mare de 500 la 100.000 de locuitori.
Centrul European de Prevenire și Control al Bolilor (ECDC) va continua să publice versiuni actualizate ale hărții pe baza datelor furnizate de statele membre.
Măsuri mai stricte aplicate călătorilor din zone cu risc mai ridicat
În conformitate cu Comunicarea Comisiei din 19 ianuarie, care stabilește acțiunile necesare pentru evitarea unui al treilea val, Comisia Europeană propune ca toate călătoriile neesențiale să fie puternic descurajate până când situația epidemiologică se va îmbunătăți considerabil. Acest lucru se aplică în special călătoriilor înspre și dinspre zonele „roșu închis”. În acest sens, statele membre ar trebui să asigure consecvența cu măsurile pe care le aplică pentru călătoriile pe teritoriul lor.
Statele membre ar trebui să le solicite călătorilor care vin dintr-o zonă „roșu-închis”:
- să facă un test înainte de sosire;
- să se supună carantinei recomandate de Comitetul pentru securitate sanitară și practicate în prezent de mai multe state membre.
Întrucât capacitatea de testare a crescut, statele membre ar putea recurge mai frecvent la testele efectuate înaintea unei călătorii și pentru zonele care în prezent sunt clasificate drept „portocalii”, „roșii” sau „gri”. În schimb, persoanelor care se întorc în statul membru de reședință ar trebui să li se permită să facă un test după sosire.
Având în vedere riscurile legate de numărul foarte mare de noi infectări, Comisia recomandă, pe baza orientărilor ECDC, ca statele membre să se pună de acord să adopte, să mențină sau să înăsprească măsurile nefarmaceutice, cum ar fi recomandările de a rămâne acasă și închiderea temporară a anumitor activități comerciale, în special în zonele „roșu închis”, să consolideze testarea și depistarea și să intensifice supravegherea și secvențierea cazurilor de COVID-19 pentru a colecta informații cu privire la răspândirea noilor variante mai contagioase ale coronavirusului.
Persoanele care locuiesc în regiuni de frontieră ar trebui să fie exceptate de la unele restricții de călătorie. Cei care sunt nevoiți să treacă frecvent frontiera, de exemplu din motive familiale sau profesionale, nu ar trebui să fie obligați să se supună carantinei, iar frecvența impusă a testelor ar trebui să fie proporțională. În cazul în care situația epidemiologică de o parte și de alta a frontierei este similară, nu ar trebui impusă nicio cerință de testare.
Statele membre ar trebui, de asemenea, să încerce să evite perturbarea călătoriilor esențiale, în special prin menținerea fluxurilor de transport în conformitate cu sistemul „culoarelor verzi” și prin evitarea perturbărilor lanțului de aprovizionare. Având în vedere riscul sporit, călătorii esențiali – cum ar fi personalul medical sau persoanele care călătoresc din motive familiale sau profesionale imperative – care se întorc din zone „roșu închis” ar trebui, de asemenea, să se supună testării și carantinei, cu condiția ca acest lucru să nu aibă un impact disproporționat asupra exercitării funcției sau nevoilor lor esențiale. Lucrătorii din sectorul transporturilor, a căror expunere la populația generală în timpul călătoriei este în general limitată, nu ar trebui să aibă obligația de a sta în carantină și, în principiu, ar trebui să fie exonerați de obligația de a face un test pentru a putea călători. Aceleași exonerări ar trebui să se aplice și călătorilor esențiali aflați în tranzit.
Pe lângă actualizările propuse de Comisie cu privire la călătoriile în interiorul UE, Comisia a adoptat, de asemenea, o propunere de actualizare a Recomandării Consiliului privind călătoriile în UE din țări din afara UE.
La 3 septembrie 2020, Comisia Europeană a formulat o propunere de recomandare a Consiliului menită să garanteze că toate măsurile care restrâng libera circulație ca răspuns la pandemia de COVID-19 adoptate de statele membre sunt coordonate și comunicate clar la nivelul UE.
La 13 octombrie 2020, statele membre ale UE s-au angajat să asigure o coordonare mai bună și un schimb de informații mai eficient prin adoptarea recomandării Consiliului.
CITEȘTE ȘI:
Reabilitarea Podului de la Cernavodă va dura 2 ani. Cine este constructorul
Șeful Daimler Trucks a devenit președintele diviziei de vehicule comerciale a ACEA
Consiliul Concurenţei analizează preluarea Gothaer de către Allianz-Ţiriac Asigurări
Comentați?