Guvernul a extins, prin Ordonanţă de Urgenţă, atribuţiile Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pentru ca instituţia să poată concesiona spaţiile de servicii situate de-a lungul autostrăzilor şi drumurilor expres. Acesta este primul pes pentru construcţia de moteluri, magazine, restaurante şi chiar service-uri auto.
Adoptată la finalul anului trecut, Ordonanta de Urgenta completeaza articolul 6 din OUG 84/2003 cu un nou aliniat: „CNAIR poate încheia, în condiţiile legii, contracte de concesiune de lucrări şi de concesiune de servicii pe terenurile proprietate publică a statului (…), situate de-a lungul autostrăzilor şi drumurilor expres pentruasigurarea de servicii necesare desfăşurării traficului rutier, precum şi a altor activităţi economice”.
Din concesionarea spaţiilor respective, Guvernul estimează venituri de aproximativ 907.000 de lei anual.
În opinia Guvernului, CNAIR trebuie să asigure pe şosele, pentru conducătorii auto şi pasageri, servicii la standarde europene, precum alimentare cu carburanţi, staţii de încărcare pentru maşini electrice, spaţii pentru parcare şi odihnă, spaţii pentru comercializarea şi consumul produselor alimentare.
„Cu excepţia spatiilor de servicii de pe ruta Bucureşti-Cernavodă (A2), unde au fost concesionate lucrările şi serviciile la nivelul anilor 2008-2009, în prezent, spaţiile finalizate situate pe autostrada Nădlac-Sibiu (A1) şi pe autostrada Cernavodă-Constanţa (A2), ce fac parte din reţeaua transeuropeană de transport (TEN-T core/principală), oferă utilizatorilor un nivel minim de servicii (staţii mobile de distribuţie carburanţi şi comercializarea de produse alimentare şi non-alimentare), prin urmare trebuie luate măsurile necesare prin care aceste spaţii de servicii să funcţioneze conform destinaţiei lor şi să îndeplinească cerinţele şi standardele europene în privinţa dotărilor şi serviciilor oferite, în scopul asigurării confortului participanţilor la trafic şi creşterii siguranţei circulaţiei rutiere”, îşi motivează Guvernul initiaţiva.
Astfel, CNAIR va putea concesiona spaţiile de pe autostrăzi şi drumuri expres pentru construcţii care să asigure posibilităţi de repaus şi refacere prin construcţia de moteluri, baruri, restaurante şi magazine. Totodata, vor putea fi amplasate, ca şi până acum, staţii de alimentare cu carburanţi, dar şi ateliere de reparaţii auto.
„Lipsa amenjării spaţiilor de odihnă corespunzătoare raportat la nivelul de trafic existent, în continuă creştere, dar şi a utilării acestor spaţii de alimentare carburanţi, va conduce atât la perturbarea considerabilă a transportului de persoane, dar în special a transportului de mărfuri, cu consecinţe asupra vieţii participanţilor la trafic şi a sectorului economic”, mai arată Guvernul în Expunerea de motive.
În acelasi timp, în spaţiile de servicii de pe A1 şi A2, vor putea fi instalate şi staţii de încărcare pentru vehicule electrice.
Concret, sectoarele de autostrada pe care vor fi concesionate spaţiile de servicii fac parte din Coridorul de transport rutier Pan European IV:
- Autostrada Nădlac – Arad;
- VO Arad (la profil de autostradă);
- Autostrada Arad – Timişoara;
- Autostrada Timişoara – Lugoj;
- Autostrada Lugoj – Deva, lot 1;
- Autostrada Lugoj – Deva, lot 2, între Traian Vuia şi Margina;
- Autostrada Lugoj – Deva, lot 4;
- Autostrada Deva – Orăştie;
- Autostrada Orăştie – Sibiu;
- VO Sibiu (la profil de autostradă);
- Autostrada Bucureşti – Constanţa;
- VO Constanţa (la profil de autostradă).
Ordonanţa de Urgenţă pentru completarea OUG 84/2003 a intrat în dezbaterea comisiilor senatoriale. Termenul de adoptare tacită se împlineşte la data de 17 februarie 2020.
CITEŞTE ŞI:
Peste 15.000 de asigurări RCA aparţin unor firme radiate
Planul pentru instalarea de staţii electrice în parcările a trei autostrăzi
Afacerile cu autovehicule şi motociclete, în creştere cu 8,7% în 2019
Comentați?