Cât costă utilizarea maşinilor din clasa mică şi mijlocie. INFOGRAFICE

Cât costă utilizarea maşinilor? Potrivit barometrului LeasePlan, costul lunar mediu de utilizare a unei maşini este în România de 451 de euro, un nivel care se înscrie printre cele mai reduse din Europa.



utilizarea maşinilor

Costul total de deţinere – TCO (Total Cost of Ownership) este un indicator care oferă o imagine completă a cheltuielilor pe care le presupune utilizarea unui vehicul în leasing operaţional, putând fi considerat criteriul esenţial pentru alegerea maşinilor.

Concret, când o companie foloseşte autovehicule în leasing operaţional nu plăteşte preţul său de achiziţie, ci costul pentru utilizarea maşinilor (TCO) pe durata contractuală, între 1-4 ani. La finalul contractului, firma nu suportă valoarea reziduală, pentru că furnizorul de leasing operaţional, fiind proprietarul maşinii, va lua înapoi vehiculul şi va fi răspunzător de vânzarea lui pe piaţa second hand. Pentru toate serviciile contractate pentru administrare, cum ar fi întreţinerea, asigurările şi managementul daunelor, asistenţa pentru şofer şi vehicul sau gestionarea carburantului, compania utilizatoare plăteşte o rată lunară fixă. În plus, nu mai relaţionează cu autorităţile pentru a plăti taxele de înmatriculare ori talonul auto, cu furnizorii de servicii şi unităţile de reparaţii auto pentru a administra contractele şi facturile, nu trebuie să urmărească şi să achite anual RCA-ul şi rovinieta. Astfel, companiile se pot concentra pe activitatea lor de bază, eliminând sau minimizând riscurile asociate investiţiilor făcute într-un parc auto. De asemenea, pot obţine reduceri de costuri şi economie de timp, pe care le pot folosi pentru creşterea numărului de clienţi sau îmbunătăţirea produselor şi serviciilor. Nu în ultimul rând, riscurile aferente deţinerii şi administrării unei flote proprii sunt transferate către firma de leasing operaţional.

Car Cost Index 2019

În fiecare an, compania de leasing operaţional LeasePlan realizează o analiză la nivel european, cunoscută sub numele de „Car Cost Index”, în care compară costurile de deţinere şi utilizare a autoturismelor din segmentele B şi C, aflate sub contract în flota sa. În 2019, au fost analizate 18 ţări, inclusiv România, de unde au fost culese date privind preţurile combustibililor şi nivelul taxelor, asigurărilor, deprecierii şi mentenanţei. Calculul TCO a luat în considerare folosirea unui vehicul timp de 3 ani, pentru un parcurs de 20.000 de km/an. Ca şi în 2018, studiul include şi maşinile electrice, concluziile în acest caz fiind chiar surprinzătoare.

La nivel european, pentru toate tipurile de motorizări, costul mediu lunar al utilizării unei maşini este de 617 euro, variind între 440 euro (Grecia) şi 830 de euro (Norvegia).

Potrivit analizei, în România, costul mediu pentru utilizarea maşinilor, TCO, este de 451 de euro pe lună, o valoare calculată ca medie între TCO pentru vehiculele pe benzină, de 449 euro, TCO pentru vehiculele pe motorină, de 407 euro şi TCO pentru maşinile electrice, de 825 de euro. Anul trecut, aceste valori medii erau mai scăzute pentru vehiculele pe benzină –  353 de euro şi motorină – 363 de euro, în schimb nivelul pentru maşinile electrice era mai ridicat, de 890 de euro.

utilizarea maşinii

Datele Leaseplan mai arată că în ţările din nordul continentului, Norvegia, Olanda şi Danemarca, utilizarea unei maşini este relativ scumpă, în timp ce în statele din estul Europei, precum România, Slovacia şi Cehia, folosirea autoturismelor în leasing operaţional este cea mai ieftină.

În funcţie de tipul de motorizare, calculul TCO relevă că Olanda este cea mai scumpă ţară pentru a conduce o maşină diesel (937 euro/lună), pentru că taxele de înmatriculare pot ajunge şi la 35% din valoarea investiţiei nete într-un astfel de vehicul. În schimb, România este cel mai ieftin loc pentru a conduce o maşină pe motorină, costul lunar fiind de 407 euro.

În acelaşi timp, utilizarea unui vehicul pe benzină costă cel mai mult în Norvegia (851 euro/lună) şi cel mai puţin în Grecia (445 euro/ lună).

Pe de altă parte, chiar dacă în unele state europene, precum cele din estul continentului, TCO are o valoare mai scăzută, aceasta nu înseamnă că firmele locale îşi pot permite cu mai multă uşurinţă să utilizeze un vehicul în leasing operaţional. De aceea, pentru a oferi o imagine cât mai exactă situaţiei din fiecare ţară, LeasePlan a comparat nivelul mediu al TCO cu indicatorul PIB/locuitor şi a ajuns la concluzia că ţările bogate tind să aibă cele mai ridicate costuri, ceea ce determină ca accesibilitatea companiilor la maşini să fie destul de scăzută. Astfel se întâmplă în Olanda şi Italia, în timp ce în Grecia şi Marea Britanie situaţia se află la polul opus. Chiar şi sub acest aspect, în România, utilizarea autoturismelor în leasing operaţional rămâne ieftină.

Dincolo de valoarea totală a TCO, şi fiecare componentă a sa variază în funcţie de ţară şi de motorizare. Astfel, pentru maşinile cu motoare cu ardere internă, deprecierea (36%) are ponderea cea mai mare în costurilor totale, urmată de impozite (20%), combustibil (18%), asigurare (13%) şi întreţinere (9%).

Pentru maşinile electrice, deprecierea are o pondere foarte mare (52%), dar, la final, costurile de utilizare a maşinilor scad datorită utilizării energiei electrice şi a contribuţiei mai reduse a impozitelor şi mentenanţei.

utilizarea maşinilor

Unde sunt accesibile flotele „electrice”?

Studiul „Cost Car Index 2019” relevă că în Norvegia şi Olanda, maşinile electrice sunt mai accesibile decât cele pe benzină sau motorină. Sigur, acest rezultat nu înseamnă că, brusc, utilizarea vehiculelor „verzi” s-a ieftinit, ci faptul că folosirea celorlalte s-a scumpit. Cu alte cuvinte, preţurile benzinei şi motorinei au crescut, taxele de înmatriculare şi cele de drum pentru maşinile diesel s-au majorat, iar subvenţiile şi reducerile de impozite pentru vehicule electrice au devenit din ce în ce mai mari. Astfel, valorile TCO pentru cele trei tipuri de motorizări au devenit foarte apropiate. Iar dacă lucrurile vor merge în continuare în aceeaşi direcţie, reprezentanţii LeasePlan spun că, după Norvegia şi Olanda, cele mai accesibile flote de maşini electrice vor fi întâlnite în Marea Britanie şi Danemarca.

utilizarea maşinilor

De altfel, comparativ cu rezultatele din 2018, analiza destinată costurilor pentru utilizarea maşinilor arată o scădere semnificativă a diferenţelor dintre nivelurile TCO pentru vehiculele „verzi” şi cele pe benzină şi motorină.

utilizarea maşinilor

utilizarea maşinilor

„Studiul nostru arată că vehiculele electrice devin mai accesibile ca niciodată, în special în Europa de Nord, unde stimulentele guvernamentale au un impact pozitiv. Deşi este bine că vedem în alte ţări dispariţia decalajului de costuri (între maşini electrice şi vehicule cu motoare cu ardere internă, n. red.), există încă multe lucruri care trebuie făcute pentru ca toată lumea să utilizeze autoturisme electrice. De asemenea, vedem o tendinţă îngrijorătoare din partea factorilor de decizie de a elimina stimulentele pentru maşini electrice, ceea ce va încetini în mod semnificativ lupta împotriva schimbărilor climatice şi a calităţii slabe a aerului din oraşele noastre. Guvernele din toată Europa trebuie să intensifice şi să se angajeze la stimulente ecologice pe termen lung şi la proiecte privind infrastructura de încărcare, ce vor face din vehiculele electrice o alegere firească pentru toţi şoferii”, a comentat Tex Gunning, CEO LeasePlan.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, octombrie 2019)

 

CITEŞTE ŞI:

Soluţii pentru optimizarea costurilor de la Hertz Lease

Cum a ajuns România lider regional pentru ALD Automotive pe segmentul flotelor „verzi“

6 ani de FLOTE AUTO

 

Adaugati comentariu