Beneficiile utilizării unui vehicul utilitar în leasing operaţional

Interviu cu Dan Boiangiu, director general Arval România
arval

Care sunt beneficiile utilizării unui vehicul utilitar în leasing operaţional full service?

Beneficiile leasingului operaţional sunt multiple atât în cazul vehiculelor comerciale, cât şi în cazul celor de pasageri. Chiar dacă vorbim de abordări diferite, în esenţă, leasingul operaţional acoperă activitatea zilnică şi procesele existente, sprijinind  astfel managerul de flotă. Mai mult, prin platformele de vizualizare şi raportare asupra flotei, managerul poate avea oricând o imagine de ansamblu a acesteia asupra unor indicatori relevanţi cum ar fi consumul, eficienţa şi siguranţa în trafic. Un alt element caracteristic leasingului operaţional este optimizarea (din punct de vedere tehnic) a autovehiculelor. Acest aspect este cu atât mai important cu cât vehiculele utilitare sunt mult mai expuse unor astfel de probleme din cauza rulajului ridicat. Arval recomandă leasingul operaţional în astfel de situaţii, ca instrument de reînnoire mai rapidă a parcului de vehicule.
Principalul beneficiu în reînnoirea mai rapidă a vehiculelor este controlul costului cu carburantul, noile motoare şi noile tehnologii avansând foarte rapid cu fiecare model nou. Prin deţinerea unei flote de vehicule utilitare foarte vechi, costul total cu consumul de carburant este cu siguranţă mai mare decât ar trebui, fiind influenţat pe de o parte de uzura fizică a motorului (consumurile cresc pe măsură ce motoarele se uzează), cât şi de costul de oportunitate al uzurii morale a acestuia (un motor mai nou ar fi putut genera economii mari).
Evident că, pe lângă avantajul consumului, reînnoirea mai rapidă a flotei de utilitare are beneficii şi în ceea ce priveşte taxarea poluării (acolo unde/când este cazul) şi, bineînţeles, în motivaţia angajaţilor şi imaginea companiei.

Cum se alege un vehicul utilitar? Costul total de deţinere – TCO este criteriul principal?

TCO-ul reprezintă criteriul principal pe care Arval îl recomandă pentru alegerea unui vehicul utilitar, însă este puternic influenţat de specificul business-ului clientului. Există o mulţime de variabile, de la tipul motorului, a transportului (marfă de volum sau de sarcină, izolare termică sau refrigerare – cu tipuri diferite de carosare,
pentru persoane, marfă sau mixte, etc.) şi modalităţile de încărcare (uşi laterale, hayon sau uşi spate, grad de deschidere a uşilor sau echipamente adiţionale: lift de încărcare, etc). După stabilirea acestor criterii putem începe calculul pe TCO – total kilometri, rute, zona geografică acoperită, plan local sau naţional. În momentul în care toate aceste informaţii sunt calculate, consultanţii noştri pot propune clienţilor vehiculele utilitare potrivite nevoilor acestora.

Marea majoritatea a utilitarelor pe care le administraţi sunt diesel? Cum vedeţi viitorul acestora?

Datorită scopului lor primar – de a acoperi cât mai mulţi kilometri, majoritatea utilitarelor vin cu motorizări diesel şi sunt prima alegere din perspectiva clientului de vehicule utilitare. Cu toate acestea, consultanţii noştri vor oferi alternative în măsura în care există disponibilitate din partea producătorului de a pune în piaţă alte motorizări, inclusiv hibride. Referitor la ce ne rezervă viitorul, este prea devreme pentru a ne putea pronunţa. Cu siguranţă ne dorim un viitor prietenos cu mediul şi care să se reflecte inclusiv în zona vehiculelor utilitare.

Propuneţi companiilor şi utilizarea vehiculelor comerciale electrice sau hibride?

Oferta de vehicule utilitare electrice este în formare, paleta extrem de largă de utilizări posibile ale acestora face alegerea unui vehicul electric în această zonă mai degrabă o chestiune de specificitate a activităţii unui client sau altul decât un trend. Acolo unde o astfel de alternativă ar fi potrivită, consultanţii Arval o vor propune şi studia în contextul clientului.

Managementul daunelor este mai complicat pentru utilitare comparativ cu autoturisme?

Datorită experienţei dobândite în ultimul deceniu şi a flotei gestionate, putem spune că în cazul vehiculelor utilitare nu se poate discuta de un proces complicat. Complex cu siguranţă, însă discutăm de o complexitate standardizată astfel încât utilizatorul să beneficieze de aceeaşi experienţă, indiferent dacă deţine un vehicul de pasageri sau o utilitară. Singura dificultate apare în asigurarea mobilităţii prin vehicul utilitare de înlocuire, deoarece, în anumite cazuri, utilitarele care prezintă daune sunt dotate cu echipamente foarte specifice care nu pot fi livrate pe vehiculul de înlocuire. Dar şi în aceste cazuri se pot propune soluţii de mobilitate adaptate respectivilor clienţi, în funcţie de talia flotei şi distribuţia lor geografică.

Ce fel de echipamente recomandaţi pentru siguranţa şoferului unui vehicul utilitar?

Fiecare client îşi defineşte propria politică de siguranţă din perspectiva numărului de airbag-uri, sisteme de asistenţă la condus, etc. Dar de departe, cel mai bun „echipament“ pentru siguranţa şoferilor îl reprezintă comportamentul lor la volan, pe care la Arval îl măsurăm prin sistemul Arval Active Link. Încă din etapa de dezvoltare, AAL a fost gândit pentru a depăşi limitele unui simplu produs telematic. Urmând această rută de dezvoltare, astăzi produsul adună în acelaşi loc atât segmentul de servicii dedicat managementului direct al flotei (soluţie telematică, vedere de ansamblu asupra flotei, consum, combustibil, geolocalizare live etc), dar şi elementul safety. Prin comunicarea permanentă a comportamentului şoferului, AAL pune bazele şi oferă toateelementele necesare unui condus preventiv – fiecare şofer are alocat un scoring în funcţie de stilul de condus şi, în funcţie de aceste raportări, fleet managerul poate comunica direct cu şoferii, se pot efectua cursuri de condus devensiv etc. Mai mult, datorită sistemului complex de alerte inclus în AAL, atât driverii, cât şi fleet managerii pot fi informaţi în timp real asupra oricăror probleme apărute, de la o alertă referitoare la revizie şi până la cele apărute în cazul unui incident în trafic.

Care sunt industriile care utilizează cele mai multe flote de utilitare de la Arval?

Leasingul operaţional pentru vehicule utilitare se potriveşte foarte multor industrii, de la telecom, la energie, distribuţie şi până la curierat sau petrol şi gaze. Din portofoliul actual al Arval, am putea numi industriile de IT&C (telecomunicaţii, în special) şi energie ca având cele mai multe vehicule utilitare.

La încheierea contractului de leasing operaţional, unde revindeţi aceste utilitare?

Situaţia post-contractuală este luată în calcul încă din primele etape ale procesului de vânzare. Clienţii sunt informaţi încă din etapa cotaţiilor referitor la două aspecte majore (care impactează ciclul de viaţă) şi anume aspectul tehnic – planul de revizii, mentenanţa şi impactul asupra mediului – CO2. În acest fel, la terminarea contractului, Arval deţine un vehicul utilitar întreţinut, cu o stare tehnică optimă. În acest moment, vehicului intră la revânzare prin platforma noastră Motortrade, iar noi ne asigurăm că reintroducem în circulaţie un vehicul aflat într-o stare cât mai bună. Prin această platformă online, dealeri auto din toată lumea pot plasa oferte de cumpărare pentru maşinile clienţilor noştri, însă marea majoritate sunt vândute dealerilor din România, principalii noştri clienţi.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, septembrie 2019)

 

CITEŞTE ŞI:

Arval poate ajuta orice companie să obţină reduceri de cost de până la 10-15%

3 beneficii pentru IMM-uri: timpul, cash-ul şi profitul

Dan Boiangiu, Arval: Popularitatea leasingului operaţional a crescut exponenţial

 

Adaugati comentariu