Advertisement

fiscale
Home Finanţare Leasing operaţional Beneficiile externalizării flotei de utilitare ușoare

Beneficiile externalizării flotei de utilitare ușoare

Beneficiile unui contract de leasing operaţional full service se cuantifică în primul rând în costuri predictibile, angajaţi concentraţi pe ceea ce contează pentru business şi eficienţă crescută în utilizarea flotelor de utilitare ușoare.

Atunci când se pune problema utilizării eficiente a unei flote de vehicule utilitare ușoare, prioritatea “zero” pentru majoritatea managerilor este cum “să realizeze cât mai multe lucruri cheltuind cât mai puţini bani”. Exact ca în cazul unei economisiri, această premisă simplă are potenţial pentru optimizarea operaţiunilor prin îmbunătăţirea modului în care se derulează activitatea. Iar o dată adoptată această abordare, singura provocare majoră rămâne alegerea celor mai bune soluţii de reducere a costurilor fără a afecta calitatea serviciilor prestate. Drept urmare, tot mai multe companii aleg să-şi externalizeze flotele de utilitare ușoare prin leasing operaţional cu servicii incluse, considerând că proprietatea aduce mai multe riscuri şi mai puţină flexibilitate.

În cazul vehiculelor utilitare, acest produs se potriveşte foarte multor industrii, de la telecom, la energie, distribuţie şi până la curierat sau petrol şi gaze. De altfel, selectarea mixului optim de servicii şi produse în leasing operaţional pentru vehicule comerciale se construieşte împreună cu utilizatorul, pe specificul activităţii derulate de acesta.

Încă de la achiziţia vehiculului utilitar, specialiștii în leasing operațional furnizează consultanţă în vederea compartimentării acestuia şi a carosării lui pentru a servi scopurilor de business, apoi preiau responsabilitatea achitării tuturor taxelor, impozitelor, rovinietei și asigurărilor şi monitorizează constant autovehiculul pentru ca mentenanţa şi reparaţiile să fie efectuate la timp. Aceste servicii de reparaţii şi mentenanţă acoperă nu doar vehiculul în sine, ci şi echipamentele cu care acesta este dotat. În plus, la final de contract, responsabilitatea revânzării este asumată tot de furnizorul de leasing operațional.

Beneficiile leasingului operaţional sunt multiple atât în cazul vehiculelor comerciale, cât şi în cazul celor de pasageri. Chiar dacă este vorba de abordări diferite, în esenţă, leasingul operaţional acoperă activitatea zilnică şi procesele existente, iar, prin platformele de vizualizare şi raportare asupra flotei, managerul poate avea oricând o imagine de ansamblu a acesteia asupra unor indicatori relevanţi cum ar fi consumul, eficienţa şi siguranţa în trafic.
Un alt element caracteristic leasingului operaţional este optimizarea (din punct de vedere tehnic) a autovehiculelor. Acest aspect este cu atât mai important cu cât vehiculele utilitare sunt mult mai expuse unor astfel de probleme din cauza rulajului ridicat. Specialiștii recomandă leasingul operaţional în astfel de situaţii, ca instrument de reînnoire mai rapidă a parcului de vehicule.

Principalul beneficiu în reînnoirea mai rapidă a vehiculelor este controlul costului cu carburantul, noile motoare şi noile tehnologii avansând foarte rapid cu fiecare model nou. Prin deţinerea unei flote de vehicule utilitare foarte vechi, costul total cu consumul de carburant este cu siguranţă mai mare decât ar trebui, fiind influenţat pe de o parte de uzura fizică a motorului (consumurile cresc pe măsură ce motoarele se uzează), cât şi de costul de oportunitate al uzurii morale a acestuia (un motor mai nou ar fi putut genera economii mari).
Evident că, pe lângă avantajul consumului, reînnoirea mai rapidă a flotei de utilitare are beneficii şi în ceea ce priveşte taxarea poluării (acolo unde/când este cazul) şi, bineînţeles, în motivaţia angajaţilor şi imaginea companiei.

Criteriul de alegere al vehiculelor

Intrat în jargonul de specialitate prin intermediul acronimului englez, TCO (Total Cost of Ownership), costul total de deţinere a unei maşini oferă o imagine completă a cheltuielilor pe care le presupune utilizarea acesteia.
Drept urmare, costul total de deținere (TCO) reprezintă criteriul principal pe care specialiștii îl recomandă pentru alegerea unui vehicul utilitar, însă acesta este puternic influenţat de specificul business-ului companiei. Există o mulţime de variabile, de la tipul motorului, a transportului (marfă de volum sau de sarcină, izolare termică sau refrigerare – cu tipuri diferite de carosare,pentru persoane, marfă sau mixte, etc.) şi modalităţile de încărcare (uşi laterale, hayon sau uşi spate, grad de deschidere a uşilor sau echipamente adiţionale: lift de încărcare, etc). După stabilirea acestor criterii se trece la calculul TCO, în funcție de numărul total kilometri, de rute, zona geografică acoperită, utilizarea în plan local sau naţional. În momentul în care toate aceste informaţii sunt calculate, consultanţii pot propune companiilor vehiculele utilitare potrivite nevoilor acestora.

Cinci sfaturi pentru a optimiza eficiența flotei de utilitare ușoare

Într-un moment în care tuturor managerilor de flote li se cere să ofere mai mult cu mai puține resurse, iată câteva recomadări pentru optimizarea productivității parcurilor de vehicule comerciale ușoare, indiferent dacă este sau nu este luată în calcul operarea acestora sub contract de leasing operațional.

1. Dimensionarea corectă
Câte dintre vehicule sunt utilizate în fiecare zi și câte sunt ținute doar „pentru orice eventualitate”? Când o utilitară ușoară circulă devine un centru generator de profit, dar atunci când nu este folosită este pur și simplu un activ care se depreciază. Urmărind unde și de ce operează vehiculul, managerii de flote pot identifica dacă au numărul potrivit de utilitare ușoare. Acest lucru deschide calea eliminării vehiculelor insuficient utilizate și redistribuirii parcului auto, iar ei pot să se asigure astfel că vehiculul potrivit se află la locul potrivit pentru a satisface cererea operațională.
De altfel, contractele de închiriere flexibile permit companiilor să-și mărească dimensiunea flotei în perioadele de vârf, cum ar fi, pentru companiile de logistică, cele de Crăciun, iar apoi să returneze vehiculele fără penalități, atunci când nu mai sunt necesare.

2. Tipul de vehicul necesar
Vehiculele comerciale ușoare sunt din ce în ce mai specializate, iar conversiile sunt costisitoare. Înțelegerea dimensiunării operaționale necesare (volum și sarcină utilă) oferă managerului de flotă potențialul de a reduce dimensiunile vehiculelor, economisind bani în costurile de achiziție, precum și în cheltuielile cu combustibilul. Aceeași înțelegere este, de asemenea, esențială pentru a se asigura că vehiculele sunt utilizate în scopul pentru care au fost proiectate.

3. Managerizarea șoferilor
Cea mai mare influență asupra costurilor de funcționare de zi cu zi ale unui vehicul utilitar ușor o are șoferul acestuia. Cei care merg cu viteză și au un comportament agresiv la volan vor crește cheltuielile cu combustibilul, vor majora facturile de service, întreținere și asigurare. De aceea, utilizarea telematicii pentru a urmări stilurile de conducere permite managerilor de flote să identifice șoferii cu comportamente riscante la volan și să impună o instruire adecvată pentru a le schimba.

4. Protejați activele
Cererea de vehicule comerciale ușoare din fosta flotă este excepțional de mare, cu o singură condiție… acestea trebuie să fie în stare bună. Căptușirea vehiculelor și instalrea unor sisteme de rafturi împiedică încărcăturile și uneltele să deterioreze interiorul camionetei. Acestea fie sunt transferate la înlocuirea vehiculului, fie sunt vândute împreună cu acesta pentru a-i crește valoarea reziduală. Menținerea stării corespunzătoare a vehiculelor utilitare depinde, de asemenea, în mare măsură de modul în care șoferii tratează mașina. Camionetele cu mai mulți șoferi sunt deosebit de vulnerabile la lipsa de îngrijire. Prin urmare, este vital să existe un sistem capabil să identifice cine conduce un vehicul în orice moment, pentru a-i atribui eventualele amenzi și daune.

5. Prioritizarea timpului de funcționare
Afacerea unei companii depinde adesea de flota sa de vehicule comerciale ușoare, fie că transportă specialiștii și echipamentele acestora către un client, fie că transportă mărfuri sau efectuează livrări. Perioada de nefuncționare a vehiculelor afectează afacerea și poate submina serviciul pentru clienți.În consecință, acordurile privind serviciile încheiate cu furnizorii, fie că sunt pentru anvelope, întreținere sau vehicule de schimb ar trebui să includă măsuri menite să reducă la minimum timpul de nefuncționare. Pierderea productivității este mult mai costisitoare decât economisirea în cazul unui contract încheiat cu un furnizor ieftin, dar lent.
Beneficiile unui contract de leasing operaţional full service se cuantifică în primul rând în costuri predictibile, angajaţi concentraţi pe ceea ce contează pentru business şi eficienţă crescută în utilizarea flotelor auto.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, mai 2023)

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

O companie belgiană construiește, la Galați, o fabrică de baterii pentru mașini electrice

RAR: Conflictele dintre clienți și service-urile auto, la masa negocierilor

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Ayvens
Leasing operaţional

ALD Automotive | LeasePlan își continuă activitatea sub noul nume Ayvens

ALD Automotive | LeasePlan lansează în România noul său brand global de...

Hidroelectrica
Leasing operaţional

Flotă de 42 de vehicule cu emisii scăzute pentru Hidroelectrica

Hidroelectrica a lansat licitația pentru contractarea în leasing operațional a unui număr...

Compania Națională de Investiții
Leasing operaţional

Compania Națională de Investiții contractează 12 autoturisme în leasing operațional

Compania Națională de Investiții va contracta, prin licitație, un număr de 12...

TCO
Leasing operaţional

TCO: mașini electrice vs mașini termice

Accelerarea adoptării mașinilor electrice pe baterie este determinată de doi factori esențiali:...