Deși deținerea de vehicule este în creștere, utilizarea mașinilor electrice este în continuare limitată, spun experții Băncii Mondiale în Raportul de Ţară privind Clima şi Dezvoltarea. În România, utilizarea vehiculelor continuă să avanseze, odată cu veniturile în creștere și alternativele de transport public încă limitate.
Cu toate că e-mobilitatea se extinde, în prezent numai 0,3% din vehiculele de călători sunt vehicule complet electrice cu baterie și încă 1,6% sunt hibride. Numărul de înmatriculări de vehicule electrice este în creștere în fiecare an, însă prevalența importurilor second hand, care dețin aproximativ 70% din piață, încetinește tranziția: numai 0,2% din vehiculele de călători importate second-hand au fost Vehicule Electrice cu Baterie (BEV) și 4% hibride în primul semestru din 2023, în comparație cu 10% BEV și 28% hibride în cazul vehiculelor noi.
Costurile în scădere rapidă fac ca mașinile electrice (VE) să fie o alternativă ”verde” din ce în ce mai atractivă pentru consumatori. În ultimii zece ani, costurile acestora au scăzut cu peste 70% pe segmentele cheie de deținere. Între timp, prețurile la vehiculele cu motoare cu combustie internă (ICEV) au rămas relativ stabile, ceea ce a redus diferența de cost dintre VE și ICEV. Rezultatele din modelul FTT (Future Technology Transformation) arată că,
deși BEV au în prezent prețuri de achiziție mai mari, aceste vehicule au costuri de operare și întreținere mai mici, ceea ce le face să fie o opțiune mai eficientă din punct de vedere al costurilor. Cu costuri imediate în scădere și cu cheltuieli de operare mai mici, se preconizează că BEV vor avea un cost mai mic al deținerii în Europa până în 2022-2025.
Potrivit experților Băncii Mondiale, industria auto, reprezentând aproximativ 15% din totalul ocupării forței de muncă în România, trebuie pregătită pentru tranziția tehnologică. Deși electrificarea sectorului auto nu se preconizează că va avea impacturi semnificative în fabricile de asamblare a vehiculelor, ar putea fi nevoie de o adaptare a capacităților de fabricare pentru a compensa pierderile de locuri de muncă în sectorul producției de piese pentru transmisii și motoare cu combustie. Dată fiind importanța comerțului cu multe țări din UE în care deja a început tranziția în acest sector, oportunitățile de dezvoltare și adaptare a capacităților de fabricare ar trebui evaluate strategic și planificate în scurt timp.
CITEȘTE ȘI:
Cum se înființează o școală de conducere auto defensivă
Un pas înainte pentru lărgirea DN 3 la două benzi pe sens, în zona oraşului Pantelimon
Comentați?