Autoturismele şi vehiculele comerciale se încadrează cel mai bine în matricea finanţărilor în leasing

Interviu cu Jan Kotik, directorul general al BRD Sogelease



jan-kotik-floteauto

Cum estimaţi rezultatele BRD Sogelease la finalul anului trecut? Aţi înregistrat modificări în ceea ce priveşte cota de piaţă?

jan-kotik-floteauto
Jan Kotik, director general BRD Sogelease

Rezultatele înregistrate în anul 2014 sunt îmbucurătoare, reuşind să ne atingem obiectivele propuse. Valoarea totală a finanţărilor acordate în 2014 se ridică la 95 milioane de euro, în creştere cu 25% comparativ cu anul 2013, şi cu mult peste creşterea înregistrată de piaţa de leasing per ansamblu (+7%).
Principalul obiectiv atins în 2014 vizează consolidarea poziţiei pe piaţă a companiei noastre, la finele anului ocupând locul trei în topul companiilor de leasing afiliate sistemului bancar. La nivelul întregii pieţe de leasing, Sogelease a înregistrat o cotă de piaţă de 7,2%, în creştere cu 1,1% comparativ cu rezultatul anului precedent.
La finele lunii decembrie 2014, structura finanţărilor acordate de BRD Sogelease se prezenta astfel: 62% autoturisme şi vehicule comerciale, 35% echipamente şi 3% leasing imobiliar, cu o distribuţie echilibrată în ceea ce priveşte riscul de finanţare.
Am reuşit să ne menţinem în topul finanţatorilor de echipamente, locul 2 în piaţa de leasing din România, facilitând soluţii de finanţare companiilor care activează în diverse domenii ale economiei, precum agricultura, industria metalurgică, alimentară, construcţii, dar şi în zona medicală şi IT.

Credeţi că dinamica finanţărilor la nivel de piaţă se va menţine şi pe parcursul acestui an? Autoturismele vor rămâne şi în 2015 “vedetele” finanţărilor prin leasing?

Autoturismele şi vehiculele comerciale rămân bunurile care se încadrează cel mai bine în matricea finanţărilor în leasing. Independent de obiectul de activitate al clientului, observăm că nevoia de achiziţionare a unui vehicul rămâne constantă şi prioritară.
Pentru anul curent, consider că dinamica la nivelul pieţei nu va suferi modificări majore. Chiar dacă evoluţia vânzărilor de vehicule noi în 2015 ar putea fi mai puţin accentuată comparativ cu 2014, sectorul auto rămâne pilonul pieţei de leasing financiar. Cu toate acestea, BRD Sogelease rămâne unul din principalii jucători din piaţă cu expertiză în finanţarea echipamentelor, continuând să susţină dezvoltarea principalelor ramuri ale economiei naţionale.

Ce aşteptări aveţi de la 2015 în ceea ce priveşte mediul de business românesc ?

Pentru anul 2015, previziunile economice sunt optimiste, evoluţia economică prognozată favorizând apariţia unor oportunităţi de creştere a pieţei şi, implicit, a activităţii noastre. În plus, sperăm ca anul acesta să înceapă deblocarea anumitor proiecte de infrastructură, stimularea pieţei construcţiilor aflată în prezent la un nivel minim, adoptarea unor măsuri fiscale pentru atragerea mai multor investiţii străine, dar şi pentru stimularea dezvoltării companiilor locale.

Care sunt provocările momentului pentru compania pe care o conduceţi?

Începutul de an vine, ca de obicei, cu obiective ambiţioase, analize, proiecte menite să ne permită dezvoltarea eficientă a activităţii, parteneriate, sinergii, dar şi idei de perfecţionare a serviciilor oferite clienţilor.
Activăm într-o societate în care oamenii de afaceri sunt din ce în ce mai educaţi financiar, atenţi la detaliile care fac diferenţa între competitori, şi mă refer aici pe o parte la costul finanţării, iar pe de altă parte la viteza de reacţie a pieţei, la promptitudinea şi profesionalismul faţă de client. Dacă zona de retail este oarecum stabilă şi previzibilă din acest punct de vedere, zona corporate este una extrem de sensibilă. În consecinţă, suntem constant preocupaţi în găsirea celor mai eficiente soluţii pentru a păstra echilibrul din acest punct de vedere.

Ce oportunităţi de creştere vedeţi în acest an pentru BRD Sogelease?

În 2015, ne vom concentra pe dezvoltarea zonei vehiculelor, unde ne propunem să îmbunătăţim abordarea atât pentru finanţările de autoturisme, cât şi vehicule comerciale. Transporturile, construcţiile, zona medicală rămân sectoare de activitate de interes în care dorim să investim şi să înregistrăm o evoluţie ascendentă comparativ cu anul precedent.
Considerat unul din motoarele creşterii economice în 2014, agricultura va constitui un potenţial de creştere şi în 2015. Compania noastră a reuşit în 2014 să dubleze volumul finanţărilor dedicate echipamentelor agricole, trend pe care ni-l dorim şi pentru anul curent.

Intentionaţi să realizaţi anumite schimbări, anul acesta, în politica de leasing a companiei pe care o conduceţi?

Nu preconizăm schimbări majore anul acesta la nivelul politicii de leasing a companiei. Analizăm permanent oportunităţi noi de dezvoltare, adaptare sau perfecţionare a produselor şi servicii lor existente.

În ceea ce priveşte tipul clienţilor BRD-Sogelease, din ce domenii de activitate şi segmente a venit, anul trecut, cea mai mare parte a solicitărilor?

IMM-urile reprezintă ponderea majoritară (68%) în totalul finanţărilor acordate de BRD Sogelease pe parcursul anului 2014, în timp ce marile corporaţii ocupă o pondere de 31% din realizări, în creştere comparativ cu anii precedenţi. Principalii beneficiari ai finanţărilor acordate de BRD Sogelease sunt companii care activează în domeniul transporturilor de persoane şi de mărfuri, logistică, distribuţie, servicii medicale, IT, agricultori, etc.

Ce monedă preferă clienţii pentru finanţare? În continuare accesează finanţare în euro?

În ceea ce priveşte moneda de finanţare, s-a înregistrat o uşoară creştere a finanţărilor acordate în moneda naţională comparativ cu finele anului 2013, deşi preferinţa clienţilor la momentul ofertării rămâne finanţarea în euro.
Suntem conştienţi de faptul că o mare parte a clienţilor nu sunt la prima finanţare şi au resimţit efectul nivelului actual al indicatorului Euribor la 3 luni. Astfel ca încercăm să facem progrese în alinierea costurilor finanţării în lei versus euro, promovând în acelaşi timp principiile prudenţei şi stabilităţii financiare pe care o asigură finanţarea în monedă naţională.

Companiile solvabile se tem să se îndatoreze. Cum le convingeţi să-şi finanţeze proiectele prin leasing financiar?

Imprevizibilitatea mediului economic a condus la faptul ca o parte din companiile solvabile să se îndrepte către achiziţii cash în 2014, mai mult decât în anii anteriori, în special pentru autoturisme.
Accesând soluţia de finanţare în leasing pentru achiziţia de vehicule şi echipamente, clientul poate dispune de lichidităţile sale pentru alte investiţii sau multiplicarea aceleaşi investiţii, beneficiind totodată de avantaje fiscale, cum ar fi: amortizarea, plata progresivă a TVA, precum şi deductibilitatea acesteia, etc.
În plus, punem la dispoziţia acestei categorii de clienţi oferte de leasing personalizate, foarte avantajoase, pe perioade scurte de 12 luni, cu dobânzi începând de la 1% p.a. pentru finanţările acordate în euro, respectiv 3,9% p.a. pentru cele în lei.

În aceasta perioadă, în care economia românească nu şi-a revenit pe deplin, credeţi că finanţările prin leasing sunt mai potrivite, mai flexibile pentru companii decât creditele bancare?

Cu siguranţă, pentru segmentul IMM, leasingul financiar este soluţia optimă de finanţare a investiţiilor pe termen mediu. Flexibilitatea, rapiditatea aprobării finanţării, lipsa garanţiilor mobiliare, bunul finanţat fiind principala garanţie contractuală în cazul leasingului, degrevarea clientului de activităţi administrative precum înmatriculare, asigurare, formalităţi logistice, constituie doar câteva din beneficiile produsului de leasing.
Marile companii reprezintă adevărata provocare atunci când vine vorba de finanţarea în leasing, în cazul acestora discuţiile purtându-se de obicei împreună cu banca, oferind pachete integrate de finanţare, şi nu doar leasing.

 

(Articol publicat în revista FloteAuto, aprilie 2015)

 

Adaugati comentariu