Advertisement

Autostrada A2
Home Infrastructură Autostrada Transilvania. Lucrările pe 8 sectoare sunt suspendate

Autostrada Transilvania. Lucrările pe 8 sectoare sunt suspendate

Un calcul simplu arată că pe Autostrada Transilvania mai sunt de realizat 340 de km. Numărul acestora ar fi fost, însă, mai mic cu 138 de km, dacă în ultimii doi ani CNAIR ar fi reuşit să-şi ducă treaba până la capăt. Cu alte cuvinte să lanseze licitaţii şi să întocmească documentaţii complete şi corecte.

Cum instituţia nu a reuşit să facă toate aceste lucruri, nu mai puţin de 8 sectoare sunt astăzi blocate.

Astfel, pe sectoarele 3B3 şi 3B4 Poarta Sălajului-Zalău-Nuşfalău (27,37 km), ce conţin şi traversarea Munţilor Meseş printr-un tunel cu acelaşi nume, în lungime de 2 km, CNAIR nu a reuşit nici măcar să lanseze licitaţia, deşi promisiuni în acest sens au fost făcute încă de acum 2 ani. Ministerul Transporturilor, într-un document transmis Camerei Deputaţilor, nu oferă prea multe detalii cu privire la viitorul acestor sectoare. Spune doar că „în prezent se află în pregătire documentaţia necesară pentru demararea licitaţiei, în conformitate cu noile reglementări privind achiziţiile publice”.

Pe alte patru sectoare, 3A2 Nădăşelu – Mihăieşti (16,8 km), 3B1 Topa Mică – Zimbor (13,26 km), 3B2 Zimbor – Poarta Sălajului (12,24 km) şi 3B5 Nuşfalău – Suplacu de Barcău (13,55 km) licitaţiile au fost lansate în martie 2019, dar fără folos. În august 2019 au fost suspendate de CNAIR din cauza multiplelor solicitări de clarificări transmise de potenţialii ofertanţi. Cu alte cuvinte, caietele de sarcini, făcute iniţial „pe genunchi”, trebuie refăcute. Până acum, CNAIR nu a reuşit să redacteze răspunsurile cerute de companiile interesate de construcţia celor 4 sectoare. După ce va reuşi, într-un final, să completeze caietele de sarcini, va trimite noua documentaţie la ANAP şi abia după ce va primi de aici avizul, va relansa licitaţia.

Blocată este şi construcţia sectorului 3C1 Suplacu de Barcău – Chiribiş (26,35 km), în cazul căruia licitaţia este suspnedată de peste doi ani. De fapt, acest tronson se află la cea de-a treia reziliere sau anulare de contract.

În ceea ce priveşte sectorul 3C2 Chiribiş – Biharia (28,55 km), lucrurile au mers ceva mai bine la început. Licitaţia a fost lansată, iar câştigătorul procedurii de achiziţie a fost ales. Din păcate, rezultatul licitaţiei a fost contestat, iar un litigiu în curs de soluţionare se află pe rolul Curţii de Apel Bucureşti.

În acest moment, situaţia pe Autostrada Transilvania este următoarea:

1A Braşov – Făgăraş (48,1 km) – studiu de fezabilitate iniţial şi corecţii de traseu.

1B Făgăraş – Sighişoara ( 52,15 km) – studiu de fezabilitate iniţial şi corecţii de traseu

1C1 Sighişoara – Târgu Mureş ( 43,54 km) – studiu de fezabilitate iniţial şi corecţii de traseu.
1C2 Târgu Mureş – Ungheni şi drum de legătură 4,5 km – în licitaţie pentru execuţia lucrărilor.
1C3: Ungheni – Ogra (10,1 km) – în circulaţie.

2A1 Ogra – Iernut (3,6 km) – în circulaţie.
2A2 Iernut – Cheţani (17,9 km) – în execuţie.
2A3 Cheţani – Câmpia Turzii (15,69 km) – în execuţie.

2B Câmpia Turzii – Gilău (52,5 km) – în circulaţie.

3A1 Gilău – Nădăşelu (8,7 km) – în circulaţie.
3A2 Nădăşelu – Mihăieşti (16,8 km) – licitaţie suspendată.

3B1 Topa Mică – Zimbor (13,26 km) – licitaţie suspendată.
3B2 Zimbor – Poarta Sălajului (12,24 km) – licitaţie suspendată.
3B3 Poarta Sălajului – Zalău, inclusiv Tunelul Meseş (15,13 km) – cu documentaţii aflate în pregătire pentru licitaţie.
3B4 Zalău – Nuşfalău (25,84 km) – cu documentaţii aflate în pregătire pentru licitaţie.
3B5 Nuşfalău – Suplacu de Barcău (13,55 km) – licitaţie suspendată.

3C1 Suplacu de Barcău – Chiribiş (26,35 km) – licitaţie suspendată.
3C2 Chiribiş – Biharia (28,55 km) – rezultatul licitaţiei a fost contestat, iar un litigiu în curs de soluţionare se află pe rolul Curţii de Apel Bucureşti.
3C3 Biharia – Borş (5,35 km) – în execuţie.

În 2020, se împlinesc 8 ani de la depăşirea termenului programat pentru finalizare lucrărilor la Autostrada Transilvania. Din cei 415 km promişi în 2004, astăzi sunt finalizaţi şi deschişi traficului doar 75 de km. În schimb, costurile au crescut substanţial, de la 2,24 miliarde de euro iniţial, la 5,3 miliarde de euro în prezent.

 

CITEŞTE ŞI:

Exporturile de autoturisme din UE: unde se duc mașinile noastre?

Statul va aloca 53 mil. euro pentru staţii de încărcare a vehiculelor electrice

Epidemia de coronavirus ar putea închide şi uzine auto din Europa

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Caransebeş - Lugoj
Infrastructură

Câștigător desemnat pentru proiectarea drumului de mare viteză Caransebeş – Lugoj

CNAIR a desemnat, miercuri, câştigătorul contractului pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate pentru...

Podul peste Prut
Infrastructură

Constructor desemnat pentru Podul peste Prut de la Ungheni, parte din Autostrada Unirii A8

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a desemnat societatea Ness Proiect...

Craiova - Filiaşi
Infrastructură

Primul lot al Autostrăzii Craiova-Filiaşi va fi scos la licitație

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis, luni, la...

București - Giurgiu
Infrastructură

CNIR pregătește licitația pentru proiectarea drumului de mare viteză București – Giurgiu

Caietul de sarcini pentru Autostrada/Drum Expres București – Giurgiu, etapa studiului de...