Ca urmare a creşterii salariului minim, punctul de amendă s-a majorat, de la 1 ianuarie 2020, cu 54%, de la 145 de lei la 223 de lei, fapt care a atras automat niveluri ridicate pentru amenzile rutiere.
Salariul minim brut lunar a crescut de la începutul anului la 2.230 lei, iar punctul de amendă reprezintă 10% din valoarea acestuia.
În aceste condiţii, noile valori ale amenzilor sunt:
- clasa I (2 sau 3 puncte): 446 – 669 lei,
- clasa a II-a (4 sau 5 puncte): 892 – 1.115 lei,
- clasa a III-a (de la 6 la 8 puncte) – 1.338 – 1.784 lei;
- clasa a IV-a (de la 9 la 20 de puncte) – 2.007 – 4.460 lei;
- clasa a V-a (de la 21 la 100 de puncte) – 4.683 – 22.300 lei
De exemplu, manevrele de schimbare a direcţiei de mers fără respectarea obligaţiei de semnalizare şi nerespectarea semnificaţiei culorii galbene a semaforului, se numără
printre faptele sancţionate cu amenzi din clasa I, cu 2 sau 3 puncte-amendă.
Pentru nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor şi marcajelor de obligare sau conducerea autovehiculelor fără a avea trusa medicală, triunghiuri reflectorizante şi stingător de incendii, şoferul va fi sancţionat cu amenzile din clasa a II-a, respectiv 4 sau 5 puncte-amendă.
Conducerea unui autovehicul cu un permis expirat sau circulaţia cu un autovehicul care are defecţiuni la sistemul de iluminare/avertizare sonoră ori când acestea lipsesc se sancţionează cu amenzile din clasa a a III-a, însemnând de la 6 la 8 puncte-amendă.
Amenzile din clasa a IV-a, de la 9 la 20 de puncte-amendă se dau pentru fapte precum circularea cu vehicule al căror termen de valabilitate al inspecţiei tehnice periodice este expirat sau atunci când şoferii nu au anvelope de iarnă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
Cum s-a ajuns la noile niveluri pentru amenzile rutiere
Guvernul şi-a angajat răspunderea în Parlament pentru Proiectul de lege privind modificarea OUG nr. 114/2018, dar iniţiativa a fost atacată la Curtea Constituţională de către PSD, iar actul normativ nu poate fi promulgat de preşedintele Klaus Iohannis până la decizia Curţii.
La Art. XI., proiectul prevedea că „în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2020 un punct-amendă este 145 lei”.
La începutul lunii decembrie, premierului Ludovic Orban, spunea că, în viitor, va fi schimbată modalitatea de calcul a amenzilor rutiere, raportată la salariul minim pe economie.
„Am luat decizia să facem şi noi ceea ce au făcut Guvernele anterioare, dar cu siguranţă trebuie schimbat acest sistem. Practic, punctul de amendă a fost legat de salariul minim pe economie şi în fiecare an, practic, nu s-a crescut punctul de amenda odată cu creşterea salariului minim. Vom aplica şi noi această soluţie, să nu creştem punctul de amendă”, a precizat atunci premierul.
Punctul de amendă a fost plafonat în 2018 şi 2019 la valoarea din 2017, de 145 de lei.
CITEŞTE ŞI:
Fordlandia, oraşul dispărut a lui Henry Ford
Benzina şi motorina s-au ieftinit cu 32 de bani pe litru
35 de vehicule în leasing operaţional pentru Autoritatea Electorală
Comentați?