4 programe care fac trecerea de la carburanţi la energie electrică

Introducerea unei noi formule de impunere a autovehiculelor pentru descurajarea utilizării celor poluante a fost amânată. Până la stabilirea modalităţii de calcul a noii taxe auto, Ministerul Mediului spune că poluarea generată de transporturi poate fi redusă prin crearea unui pachet de măsuri care să permită trecerea de la carburanţi la energie electrică.



bonus masini electrice - floteauto 1

“Administraţia Fondului pentru Mediu susţine crearea unui întreg pachet pentru dezvoltarea unui transport ecologic în România, care să facă trecerea, tot mai mult în viitor, de la carburant la curentul etectric, fiind finanţate atât achiziţia de autovehicule electrice, hibrid plug-in, autobuze electrice, cât şi staţiile necesare pentru încărcarea acestora”, explică Graţiela Gavrilescu, ministrul Mediului.

Astfel, oficialul guvernamental arată că, prin intermediul Programului Rabla Plus, românii beneficiază de cel mai mare ecotichet din Uniunea Europeană care se oferă pentru achiziţionarea maşinilor electrice. Valoarea acestuia este de 45.000 lei, dar nu mai mult de 50% din preţul de comercializare pentru achiziţionarea unui autovehicut nou pur electric sau de 20.000 lei, dar nu mai mult de 50% din preţul de comercializare pentru achiziţionarea unui autovehicut nou electric hibrid plug-in cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km. În cazul în care în certificatul de conformitate al autovehiculului este înscrisă cantitatea de emisii de CO2 conform standardului WLTP, ecotichetul se acordă pentru autovehiculul nou electric hibrid care generează maximum 70 g CO2/km NEDC, în regim de funcţionare mixt.

Totodată, prima de casare oferită în cadrul Programului Rabla Clasic se poate cumula cu ecotichetut prevăzut de Programul Rabla Plus. Practic, în cazut în care solicitantul casează o maşină mai veche de 8 ani şi decide să achiziţioneze un autovehicut nou electric, beneficiază atât de prima de casare de 6.500 lei, cât şi de ecotichetul de 45.000 lei, iar dacă optează pentru un autovehicul electric hibrid plug-in va primi şi prima de casare de 6.500 lei, şi ecotichetul de 20.000 de lei.

De asemenea, au fost lansate două programe pentru îmbunătăţirea calităţii aerului şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră din transporturi, ce vizează achiziţia de autovehicule mai puţin poluante în transportut public local de persoane şi dezvoltarea infrastructurii de staţii de reîncărcare pentru vehicule electrice în municipiile reşedinţe de judeţ.

Programul privind transportul public local de persoane beneficiază de un buget de 460 milioane lei şi susţine achiziţia de autobuze electrice, autobuze electric hibride, autobuze alimentate cu GNC (gaz naturat comprimat) sau troleibuze.

Cel de-al doilea, care vizează instalarea staţiilor de reîcărcare pentru vehicule electrice în municipiile reşedinţe de judeţ, are un buget de 92 milioane lei. Unităţile administrativ-teritoriale – reşedinţe de judeţ şi municipiul Bucureşti au depus dosare pentru participarea în cadrul programului în perioada 18 octombrie 2018 – 15 ianuarie 2019.

În acelaşi timp, Administraţia Fondului pentru Mediu a demarat deja, împreună cu Consiliul Concurenţei, procedurile necesare instituirii unei scheme de ajutor de stat pentru categoria de programe privind reducerea emisillor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru vehiculete de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic: staţii de reîncărcare pentru vehicute electrice şi electrice hibrid plug-in. Proiectul de prenotificare se află în prezent la Comisia Europeană, în vederea verificăritor prealabile. Ministrul Mediului subliniază că proiectul de schemă se adresează unui număr de aproximativ 1.000 operatori economici.

 

Adaugati comentariu