2014, anul modificării legislaţiei pe RCA şi CASCO

În contextul unei pieţe a asigurărilor auto neprofitabile, companiile de profil încearcă să inverseze trendul prin intermediul a două proiecte de modificare a legislaţiei. Primul vizează vătămările corporale şi daunele morale, iar cel de-al doilea, constituirea unei baze de date comune pentru CASCO.

Din punctul de vedere al asigurărilor, România este o „piaţă auto”, poliţele RCA şi CASCO fiind cele mai importante clase, cu o pondere de 50% în totalul business-ului. Şi cum cele două segmente înregistrează pierderi, acest „profil auto” împinge automat piaţa spre valori negative ale contului de profit si pierdere. Ultimele date centralizate arată că rata daunei combinată (raportul dintre cheltuieli şi daune, pe de-o parte şi prime, pe de alta) a fost de 124,7% pentru RCA şi 128% pentru CASCO. Dacă indicatorul este mai mic de 100%, prima percepută este suficientă pentru acoperirea plăţilor, iar din subscriere apare profit. Dacă rata combinată este peste 100%, compania va înregistra pierdere. Ceea ce se tot întâmplă în ultimii 8 ani.

Ca atare, îngrijorările asigurătorilor privind daunalitatea au atins cote înalte, un fapt care i-a determinat să propună ei înşişi un cadru legislativ care să limiteze atât frauda, cât şi nivelul despăgubirilor acordate de instanţele judecătoreşti.

Propuneri pentru segmentul RCA

Proiectul de amendare a legislaţiei pe segmentul asigurării obligatorii RCA are ca obiectiv calcularea corectă a tarifelor la un nivel real, tarife care în acest moment sunt influenţate de nivelul despăgubirilor. În aceste condiţii, asigurătorii reuniţi în Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare din România (UNSAR) lucrează la modificarea prevederilor referitoare la vătămările corporale şi daunele morale.

Este nevoie de o modificare ca urmare a creşterii într-un ritm semnificativ a nivelului despăgubirilor acordate de instanţele judecătoreşti şi a existenţei unor diferenţe majore între despăgubirile acordate de instanţe judecătoreşti diferite. În acelaşi timp, există o mare volatilitate a acestor despăgubiri şi, pe cale de consecinţă, are loc creşterea tarifelor aferente asigurării obligatorii RCA şi imposibilitatea calculării corecte a tarifelor la un nivel real”, a explicat Mădălin Roşu, responsabil pe secţiunea de Asigurări Auto din cadrul UNSAR, cu prilejul Forumului Internaţional Asigurare-Reasigurare FIAR 2014.

Până în prezent, grupul de lucru al UNSAR a completat articolului cu privire la definiţii, a introdus noi capitole referitoare la criteriile de evaluare a prejudiciilor patrimoniale şi nepatrimoniale, la reprezentantul de despăgubiri şi la asigurarea de frontieră, a detaliat şi actualizat prevederile privind Fondul de Protecţie al Victimelor Străzii (FPVS) şi Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR).
De altfel, ultimele date ale Autorităţii de Supraveghere Financiară arată că preţul poliţelor RCA a crescut, în medie, cu 7% în primele trei luni din acest an, cifra fiind obţinută prin raportarea subscrierilor la numărul de autovehicule asigurate.

În primele trei luni, asigurătorii autorizaţi să emită poliţe RCA au subscris prime de 701 milioane de lei şi, prin raportarea la numărul de automobile asigurate, reiese că tariful mediu la acest tip de asigurări a crescut, în medie, cu 7%”, a arătat Albin Biro, membru neexecutiv în conducerea Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), prezent la FIAR 2014.

Pe de altă parte, discuţii privind identificarea unui model viabil de tarifare pe segmentul poliţelor de răspundere civilă au loc şi la nivel european. Se preconizează că, în viitor, tarifarea se va face pe modele individualizate.

Practic va exista un profil de risc personalizat, nu cum este în prezent – pe profilul de risc bazat pe comportamentul unui grup. Tarifarea RCA se va baza în viitor pe modele individualizate. Totodată, una dintre schimbările care se va produce la nivelul pieţei auto a Uniunii Europene este dată de e-call. Toate maşinile vândute începand cu 2015 vor trebui să fie dotate cu sisteme de comunicare care să furnizeze un set minim de date – de identificare, de orientare sau tipul coliziunii, dacă aceasta a avut loc „, a precizat Richard Nathschlaeger, managing director Audatex Austria, furnizor de servicii care permit soluţionarea eficientă a daunelor pentru sectorul asigurătorilor şi reparatorilor auto.

Potrivit acestuia, noile schimbări din piaţa auto vor avea un efect benefic asupra pieţei de asigurari, majoritatea producatorilorde autovehicule încercând să diminueze numărul de accidente prin integrarea pe automobile a diferitelor sisteme de evitare a acestora.

„Toate aceste schimbări vor putea avea şi un efect pozitiv asupra fraudei, estimata la aproximativ 3 procente din totalul daunelor”, a conchis reprezentantul Audatex.

Baza de date va putea reduce frauda

În ceea ce priveste baza de date comună pentru clasa asigurărilor CASCO, reprezentantul UNSAR, Mădălin Roşu, a explicat că aceasta este necesara ca urmare a creşterii fraudalităţii. Potrivit datelor Uniunii societăţilor de profil, frauda din România este estimată la 15% din totalul primelor încasate, un nivel comparabil cu cel înregistrat în UE, de 14%. În marea lor majoritate, înşelătoriile din asigurările auto, care deţin de altfel 60% din totalul business-ului pe asigurări generale, sunt produse ca urmare a solicitărilor de daune. Datele UNSAR arată că aceste daune auto reprezintă 85% din totalul despăgubirilor plătite pe asigurările generale.

Deşi asigurătorii intenţionează să finalizeze proiectul bazei comune pe CASCO în acest an şi chiar să-l implementeze până la finalul lunii decembrie, documentul nu este încă aprobat de membrii UNSAR. Ulterior vor fi stabilite condiţiile de cooperare între companii şi, eventual, vor trebui încheiate protocoale între asigurători.

Softuri pentru prevenirea daunelor

Fără doar şi poate, asigurătorii vor reîncepe să înregistreze profit, aşa cum se întâmpla cu mult timp în urmă, o dată cu înnoirea parcului auto.

Clienţii au maşini din ce în ce mai vechi. Media maşinilor asigurate a crescut în ultimul an de la 6,7 ani la 7,5 ani în 2014. Trebuie găsite soluţii pentru a înnoi parcul auto. Nu vom reuşi să avem asigurători pe profit, nici să vindem produse la preţuri acceptabile, dacă nu avem şi un parc auto tânăr”, a afirmat Maria Boghian, director de Dezvoltare Asisoft, în cadrul FIAR 2014.

În plus, aceasta recomandă ca asigurătorii să adopte şi câteva măsuri de protecţie, cum ar fi programele de detectare a fraudei. „Vorbind despre subscriere pe auto şi prevenţia daunelor, la un calcul simplu bazat pe datele oficiale, în medie, o companie de asigurări pierde 15.000 de euro pe zi, ceea ce este foarte mult. Asigurătorul trebuie să facă business, trebuie să aibă profit, nu pierderi. Anul trecut, soluţiile Asisoft au respins de la subscriere aproximativ 75 milioane euro”, a arătat Maria Boanghină.

Pe de altă parte, exisă soluţii de prevenire a pierderilor pe segmentul asigurările auto încă de la subscriere. „Asigurătorul poate vedea de la început dacă asigurarea RCA sau CASCO pe care o vinde este potrivită pentru clientul său prin intermediul unor parametri foarte exacţi, în baza datelor tehnice oficiale ale fiecărui autovehicul”, a explicat Sorin Iacob, directorul general al Eurotax.

Cu alte cuvinte, înainte de a fi analizat profilul de risc al şoferului, companiile de asigurări pot să analizeze riscul tehnic al maşini. Potrivit şefului Eurotax, compania a realizat un algoritm propriu, astfel încât fiecărei maşini îi poate fi atribuită o clasă de risc în funcţie de specificaţii. „În cazul unei maşini asigurate RCA, nu putem determina ce maşina poate lovi, dar putem calcula exact cât de tare poate lovi. Poate fi determinată energia pe care maşina asigurată poate să o dezvolte când loveşte alt vehicul şi am integrat, astfel specificaţiile tehnice şi datele statistice legate de costul de daune”, a prezizat Sorin Iacob.

(Articol apărut în revista AutoExpert Flote, iunie 2014)

Adaugati comentariu