Leasing financiar: Parcurile auto au câştigat peste 240 milioane de euro

Piaţa de leasing financiar a înregistrat la sfârşitul primului trimestru un volum total nou finanţat de 310 milioane euro, în creştere cu 28% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. În primele trei luni, majoritatea finanţărilor (78%), în valoare de 242 milioane de euro, au fost îndreptate către autoturisme şi vehicule comerciale.
parc-auto-floteauto

În opinia reprezentanţilor companiilor de profil, această evoluţie a finanţărilor arată că leasingul este un instrument financiar care poate reprezenta o sursă accesibilă şi flexibilă pentru necesarul de finanţare a economiei româneşti, având capacitatea tehnică de a se adapta realităţii pieţei.

Evoluţia economiei din primele trei luni ale acestui an a influenţat pozitiv performanţa industriei de leasing, care a resimţit o consolidare de 28% în primul trimestru din 2014, faţă de acelaşi interval al anului trecut, după o perioadă prelungită de stagnări şi scăderi. În acest context, dacă previziunile de creştere economică vor fi confirmate şi spre finalul anului, trendul de recuperare al pieţei de leasing ar putea atinge cea mai bună creştere din ultimii patru ani. Leasingul este un barometru exact al evoluţiei economiei, rezultatele industriei fiind direct influenţate de performanţa acesteia în ansamblu, iar, de regulă, 1 punct de creştere procentuală în PIB implică între 6 şi 8 puncte procentuale de creştere în piaţa de leasing, această corelaţie fiind confirmată de rezultatele primului trimestru”, subliniază Felix Daniliuc, preşedintele Asociaţiei Societăţilor Financiare din România – ALB.

Finanţarea mijloacelor de transport, în creştere cu 7% faţă de aceeaşi perioadă a anului precendent, indică păstrarea unui interes ridicat al transportatorilor în utilizarea leasingului financiar ca sursă de finanţare pentru reînnoirea parcului auto. Se remarcă astfel o creştere de 15% în finanţarea vehiculelor comerciale grele în detrimentul finanţării vehiculelor comerciale uşoare, în scădere cu 3% faţă de finele trimestrului întâi al anului 2013. Autoturismele reprezintă încă o pondere majoritară de 46% din totalul volumului nou finanţat în domeniul vehiculelor.

Clienţii persoane juridice au atras cea mai mare pondere (97%) din totalul finanţărilor, în creştere cu 1% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2013, urmaţi de persoanele fizice (3%). Majoritatea persoanelor juridice care apelează la leasing financiar ca sursă de finanţare a achiziţiilor necesare activităţii lor economice o reprezintă IMM-urile. În continuare, parteneriatul public – privat înscrie o pondere de 0%, indicând lipsa de apetit al autorităţilor publice pentru acest model de finanţare a proiectelor de investiţii la nivel naţional.

Durata de finanţare cea mai des întâlnită este de 4-5 ani (30%), urmată de 3-4 ani (24%), 2-3 ani (18%), 5-7 ani (12%), 1-2 ani (9%), 1 an (4%) şi 7-15 ani (3%). Această ultimă perioadă este caracteristică finanţării sectorului imobiliar. Se constată o adecvare a perioadei de finanţare la cerinţele de prudenţialitate impuse prin Regulamentul nr. 17 al BNR, prin reorientarea perioadei de finanţare pentru IMM-uri către contracte pe o durata mai mare de 3 ani.

Liderii pieţei

La finalul trimestrului I, cea mai mare cotă de piaţă a fost înregistrată de firmele de leasing financiar subsidiare băncilor, cu 66% din total, urmat de cele captive producătorilor cu 21% şi de companiile de leasing financiar independente, cu 13%.

Piaţa leasing s-a maturizat în ultimii ani. Criza ne-a folosit, iar companiile de leasing au devenit mult mai prudente, mai atente la riscuri, la controlul intern, la analiză. Şi asta le-a ajutat să rămână în viaţă. Adică din mulţii jucători care erau înainte de 2008, au rămas mai puţin de 30 de companii de leasing financiar, care s-au restructurat şi şi-au reaşezat principiile de lucru. Iar în aceste condiţii, toţi, competitori fiind, lucrăm într-un mediu mult mai constructiv. Credem că s-a consolidat suficient piaţa şi competitorii noştri ne forţează să facem lucrurile mai bine şi, până la urmă, din toate acestea clienţii sunt cei care beneficiează”, subliniază Antoaneta Curteanu, CEO UniCredit Leasing Corporation.

Referitor la faptul că liderii pieţei provin din rândul companiilor afiliate băncilor sau producătorilor din industria auto, aceasta consideră că tocmai apartenenţa la astfel de grupuri s-a dovedit a fi reţeta succesului pe piaţă.

“Fără doar şi poate, aceste sinergii produc valoare adaugată: ori ai în spate un grup bancar mare care aduce finanţare, know-how, structuri de risc şi reţea, ori un producător auto care vine cu un produs foarte bun pentru care oferi finanţare. Ambele reţete sunt câştigătoare. Este mult mai greu pentru firmele mai mici care nu au un acţionar puternic în spate din domeniul auto sau al echipamentelor ori din domeniul bancar. O mare parte din aceşti jucători au avut dificultăţi în timpul crizei”, conchide Antoaneta Curteanu.

 (Articol apărut în revista AutoExpert Flote, iunie 2014)

Adaugati comentariu